رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد

افزایش تعرفه واردات فولاد کافی نبود

افزایش تعرفه واردات فولاد کافی نبود

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: با توجه به گستردگی و تنوع معادن در کشور باید قوانین معدن شفاف تر و دست سرمایه گذار و بخش خصوصی برای ورود به معادن بازتر شود. بهرام سبحانی در حاشیه همایش روز صنعت و معدن با بیان اینکه محدودیت های قانونی و اجتماعی مانند محیط زیست و نیز افراد بومی مشکلاتی را برای معادن ایجاد می کند افزود: البته در این باره قوانینی داریم که باید اصلاح شود و مجریان نیز محکمتر پشت سر معدنکاران برای ورود سرمایه ها به بخش معدن قرار گیرند.

 

وی با بیان اینکه ظرفیت معدنی کشور در همه زمینه ها بالاست اضافه کرد: 4 میلیارد تن معادن شناخته شده سنگ آهن داریم ضمن اینکه در معادنی مانند مس و آلومینیم نیز از ظرفیت های خوبی برخورداریم.

 

سبحانی گفت: عمده معادن در مناطق محروم قرار دارد که فراهم کردن زیربناها از جمله تامین جاده، برق و آب برای بخش خصوصی هزینه بر است که اگر دولت برای تامین منابع و گنجاندن بخشی از سرمایه گذاری در بودجه ها برای امور زیربنایی در این باره اقدام کند موجب می شود بخش خصوصی منابع خود را در اکتشاف و استخراج متمرکز کند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: با وجود تحریم هر ساله رشد تولید در صنایع معدنی داشتیم اگر چه مطلوب نبود و در مقایسه با کشورهای همسایه باید سرمایه گذاری های بیشتری را در این صنعت جذب می کردیم البته یکی از عوامل رشد کم صنایع معدنی، تحریم در تامین منابع و خرید تجهیزات بود.

 

وی گفت: اگرچه به علت افت شدید قیمت های فولاد در بازار جهانی، تعرفه واردات افزایش یافت اما این میزان تعرفه پاسخگوی تفاوت قیمت نیست و همچنان واردات به ویژه در حوزه محصولات فولادی تخت در حال انجام است طوری که در سه ماهه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال تا 50 درصد افزایش واردات داشتیم.

سبحانی ادامه داد: در حالیکه علت کاهش 45 درصدی قیمت فولاد در بازار جهانی، یک سوم شدن قیمت سنگ آهن و انرژی برای تولیدکنندگان خارجی است در داخل کشور نه تنها سنگ آهن و انرژی ارزان نشد بلکه هر سال قیمت های آن روند افزایشی دارد.

وی گفت: سال گذشته حدود 16 میلیون تن محصولا فولادی در کشور تولید شد که مصرف داخل نیز در همین حد و عمده نیاز کشور در داخل قابل تامین است.

 


استیل پدیا - مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران