بومی‌سازی کاتالیست‌های احیای مستقیم آهن

بومی‌سازی کاتالیست‌های احیای مستقیم آهن

به پشتوانه دانش ایرانی، مسیر بومی‌سازی کاتالیست‌های احیای مستقیم آهن تداوم یافت. همزمان با دهه فجر، ریفرمر شماره A شرکت فولاد مبارکه اصفهان، با کاتالیست‌های ایرانی تولید شده از سوی شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو بارگذاری شد.

 

به گزارش استیل پدیا، شرکت فولاد مبارکه اصفهان که بالغ بر 50 درصد از تولید فولاد کشور را در کارنامه خود دارد، به واسطه هشت ریفرمر سری 800 و سه مگا ریفرمر سری 1600 تولیدات خود را انجام می‌دهد.

 

این درحالی است که گندله در شرکت‌های فولادسازی در شرایط عملیاتی خاص و در حضور کاتالیست‌های احیای مستقیم آهن به محصول میانی آهن اسفنجی تبدیل می‌شود که در عمل تولید آن بدون حضور کاتالیست نشدنی تلقی می‌شود. پیش از این کاتالیست که به نوعی قلب واحدهای ریفرمری صنعت فولاد است در کنار الکترود و کمپرسور به واسطه شرکت‌های خارجی تامین می‌شد و موفقیتی در بومی‌سازی آن حاصل نشده بود.

 

در این بین با اعلام آمادگی شرکت دانش بنیان توسعه صنایع نفت و گاز سرو، مسیر بومی‌سازی این محصول مصرفی آغاز شد؛ به‌طوری که در کمتر از 5 سال یکی از استراتژیک‌ترین محصولات بومی‌سازی شده و بازار مصرفی با قدمتی بیش از 30 سال و حجم مالی حدود 200 میلیون دلاری از انحصار شرکت‌های هندی و اروپایی درآمد.

 

این محصول استراتژیک در حال حاضر از بازار مصرفی حدود 500 هزار لیتری در سال برخوردار است که با افتتاح طرح‌های فولادی کشور این عدد به 850 هزار لیتر افزایش خواهد یافت که حجم مالی حداقل 8 میلیون دلاری را در پی دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران