مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو بیان کرد

سال 95؛ توسعه جهشی آموزش، فناوری و پژوهش در بخش معدن و صنایع معدنی

سال 95؛ توسعه جهشی آموزش، فناوری و پژوهش در بخش معدن و صنایع معدنی

در سال 95، موضوع آموزش، فناوری و پژوهش در بخش معدن و صنایع معدنی توسعه جهشی می یابد.

 

به گزارش استیل پدیا، شمس الدین سیاسی راد که در جمع اعضای سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها، تشکل های خصوصی بخش معدن نظیر انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن و خانه معدن سخن می گفت، با بیان این مطلب اظهار داشت: با توجه به سیاست های ایمیدرو در سال 95 برای توسعه بخش های مختلف آموزش منابع انسانی، انتقال دانش فنی و توسعه پژوهش های کاربردی و توسعه ای در حوزه معدن و صنایع معدنی برنامه ریزی کرده ایم تا بتوانیم شکاف موجود فناوری با کشورهای پیشرفته را در کمترین زمان به حداقل برسانیم.

 

وی ادامه داد: در سال جاری، در زمینه های تخصصی مورد نیاز تاکنون، 7 دوره آموزشی با استفاده از مدرس خارجی توسط ایمیدرو برگزار شده است که البته کافی نیست.

 

مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به اینکه برای ارتقای سطح آموزش بخش معدن، به دنبال تعامل نزدیک با سازمان نظام مهندسی معدن و دانشگاه صنایع و معادن هستیم، گفت: ایمیدرو دوره های آموزشی مورد نظر را در سطح «کوتاه مدت مهارتی» و«بلند مدت تخصصی در گرایش های بین رشته ای» را مد نظر قرار داده است.

 

وی افزود: دوره های مهارتی کوتاه مدت، به صورت کارگاه های آموزشی است که از اساتید داخلی  یا مدرسان خارجی استفاده می شود. برای اجرای این دوره ها، از ظرفیت سازمان نظام مهندسی معدن ایران و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور استفاده می شود. در دوره بلند مدت تخصصی، با همکاری دانشگاه صنایع و معادن  و یک دانشگاه معتبر خارجی، طراحی 3 دوره بلند مدت شامل مدیریت اجرایی کسب و کار، مدیریت فناوری و مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست در گرایش معدن و صنایع معدنی مورد توجه قرار گرفته است.

 
سیاسی راد با بیان اینکه در شرایط فعلی با حجم بالای تقاضای منابع مالی برای اجرای سرمایه گذاری های جدید و طرح های نیمه تمام و در عین حال کاهش شدید قیمت نفت و کالاهای معدنی، مواجه هستیم، گفت: در چنین شرایطی، اولویت اصلی حوزه آموزش بهینه سازی عملیات تولید و درنتیجه، کاهش هزینه تمام شده تولید محصولات است. همچنین، شاخص های بهره وری از طریق آموزش منابع انسانی از دیگر اولویت های آموزشی ایمیدرو و واحدهای تابعه است.

 

وی ادامه داد: در همین چارچوب، آموزش بهبود مهندسی تولید درباره کنترل مواد خام، عیب یابی، کنترل ظرفیت و غیره دارای اهمیت است. همچنین، کاهش زمان توقف تولید، ارائه آموزش های لازم برای نگهداری دارایی های فیزیکی، طولانی کردن عمر مفید ماشین آلات و تجهیزات و غیره در این زمینه ضروری است.

 
ارتقای کیفیت آموزش بخش معدن

 
نادعلی اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، ضمن اشاره به حمایت فراوان رئیس هیات عامل ایمیدرو از این سازمان گفت: در دوره فعلی، بحث اصلی سازمان نظام مهندسی معدن ایران، آموزش و پژوهش است و در این راستا، در نظر داریم طرح های آموزشی و پژوهشی مطلوبی با بهره گیری از اساتید مجرب اجرا کنیم.

 
وی ادامه داد: طی 4 سال گذشته، اقدامات خوبی برای آموزش نیروی انسانی بخش معدن انجام شده و حدود 20 هزار نفر تحت آموزش های سازمان نظام مهندسی معدن قرار گرفته اند، اما اکنون باید به دنبال ارتقای کیفیت آموزش مهندسان معدن باشیم.

 

اسماعیلی تصریح کرد: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی معدن، صلاحیت فعالیت مهندسان معدن را تایید می کند، ارتقای سطح علمی و کیفی مهندسان برای ثمربخشی آنها در بخش معدن ضروری است و بدون شک، با آموزش کاربردی مهندسان، معدنکاران از این طیف برای استخدام در معادن استقبال می کنند. وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرح های گسترده ایمیدرو برای توسعه بخش معدن پس از برجام، فضای مطلوبی برای فعالیت مهندسان این بخش فراهم می شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران