این رابطه در آینده چه خواهد شد؟

کاهش چشم‌گیر مبادلات تجاری ایران و چین

کاهش چشم‌گیر مبادلات تجاری ایران و چین

چه اتفاق‌هایی رخ داده که مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و چین کاهش قابل توجهی یافته است؟ و این روند در ادامه چگونه خواهد شد؟ چند روز پیش تسنیم به نقل از گمرک چین اعلام کرد که میزان مبادلات تجاری بین ایران و چین در پنج ماهه اول سال 2015 در حدود 34.5 درصد کاهش پیدا کرده‌است. بر اساس این خبر مبادلات تجاری ایران و چین در پنج ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه بالغ بر هشت میلیارد دلار کاهش یافته و به حدود 15 میلیارد دلار رسیده است. اما بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران و اظهارات مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین میزان کل مراودات تجاری بین دو کشور در یک سال بین 12 تا 15 میلیارد دلار است.

 

بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران در سه ماهه اول سال 1394 نیز میزان مبادلات تجاری بین ایران و چین در حدود دو میلیارد دلار بوده‌ که بیش از یک میلیارد دلار آن صادرات ایران به کشور چین بوده‌ است. در سال 93 هم مجموع کل مراودات تجاری بین ایران و چین در حدود 15 میلیارد دلار بوده‌ که 9 میلیارد دلار آن صادرات کالاهای ایرانی به چین و شش میلیارد دلار آن واردات از این کشور بوده‌است. در سال 92 میزان صادرات و واردات بین دو کشور در حدود 12 میلیارد دلار بوده‌ است که بیش از 4.5 میلیارد دلار آن واردات از چین و ما بقی صادرات از ایران به این کشور بود.

 

به گزارش اقتصادنیوز، اما علی‌رغم آمار و ارقام مربوط به مبادلات تجاری بین دو کشور آنچه بدیهی است کاهش میزان صادرات و واردت بین دو کشور است که در نهایت پیش‌بینی‌‌ها را به این سمت برده‌ که میزان روابط تجاری بین دو کشور در سال جاری بین 15 تا 20 درصد کاهش پیدا کند.

 

در همین مورد مجیدرضا حریری، نایب‌ رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره دلایل کم شدن تجارت بین ایران و چین، اظهار کرد: چند اتفاق رخ داده که در نهایت منجر به کاهش میزان مبادلات شده‌ است. برخی از این دلایل بین‌المللی و برخی از آنها مربوط به ارتباط بین دو کشور است.

 وی ادامه داد: قیمت مواد اولیه مثل انرژی و مواد معدنی در دنیا کاهش یافته‌است. کشور چین بزرگ‌ترین خریدار سنگ‌آهن ایران بود و سالانه 20 میلیون تن سنگ آهن ایران معادل دو تا سه میلیارد دلار سنگ آهن به چین صادر می‌شد اما اخیرا این رقم در حال نزدیک شدن به صفر است.

 

حریری با بیان این که قیمت سنگ آهن در جهان به شدت رو به کاهش است، بیان کرد: کاهش قیمت جهانی سنگ آهن منجر شده صادر کنندگان این کالا صادرات را متوقف کنند.

 نایب‌ رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به این که کالای دیگری که بیشترین صادرات از ایران به چین را دارد نفت خام است، تصریح کرد: چین بزرگترین خریدار نفت خام ایران بوده‌ است. با کاهش قیمت این کالا صادرات نفت ایران به این کشور کاهش یافته‌است.

 

وی در مورد عامل دیگر کاهش مبادلات تجاری ایران و چین، با بیان این که تمام میعانات گازی ایران به چین صادر می‌شود، بیان کرد: پالایشگاهی در این کشور وجود دارد که خریدار بخش عمده‌ای از میعانات گازی ایران بوده است. شش ماه پیش در این پالایشگاه آتش‌سوزی رخ داد و پس از آن خرید میعانات گازی از ایران متوقف شد.

حریری افزود: در سال قبل 11 تا 12 میلیارد دلار میعانات گازی ایران به چین صادر می‌کرد که در حدود چهار تا پنج میلیارد آن تنها به این پالایشگاه می‌رفت اما اکنون شش ماه می‌َشود که این روند متوقف شده‌ است.

 

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان این که علاوه بر تمام این موضوعات رشد اقتصادی چین نیز کاهش پیدا کرده‌ است، گفت: مجموعه این عوامل موجب شده‌ که در پنج ماهه اول سال 2015 مجموع مبادلات تجاری بین این دو کشور به شدت کاهش پیدا کند.

وی در پایان با تاکید بر این که تاکنون حدود 40 درصد از حجم مبادلات تجاری این دو کشور در این پنج ماه اخیر کاهش یافته است، گفت: البته از نیمه دوم سال جاری اوضاع تغییر می‌کند. زیرا پالایشگاه سوخته در حال راه‌اندازی است و دوباره میعانات گازی ایران به چین سرازیر می‌شود. همچنین هوا که سردتر شود خرید نفت هم افزایش خواهد یافت. اما در مجموع پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که مبادلات تجاری بین این دو کشور بین 15 تا 20 درصد در امسال نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند.

 


استیل پدیا - مرجع خبری تحلیلی صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران