مهدی کرباسیان - رئیس هیات عامل ایمیدرو

اکتشافات جدید رتبه ذخایر معدنی کشور را در دنیا ارتقا خواهد داد

اکتشافات جدید رتبه ذخایر معدنی کشور را در دنیا ارتقا خواهد داد

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: با اکتشافات جدید، جایگاه ایران را از نظر ذخایر معدنی در میان کشورهای معدنی ارتقا خواهد داد. مهدی کرباسیان اظهار داشت: ایران با اکتشاف 100 هزار کیلومتر مربع از مجموع یک میلیون و 600 هزار کیلومتر مربعی کل مساحت، جزو دهمین کشور نخست دارنده ذخایر معدنی دنیاست و بدون تردید، با اکتشافات جدید و استفاده از فناوری های نوین - که اکنون به واسطه آن اعماق اقیانوس ها نیز بررسی می شود- ذخایر قطعی کشور افزایش یافته و جایگاه معدنی کشور به کمتر از رتبه10 ارتقا پیدا خواهد کرد.

 

وی ادامه داد: از سال گذشته، بیش از 200 هزار کیلومتر مربع در نقاط مختلف کشور کار اکتشاف معدن آغاز شده و در سال جاری نیز ایمیدرو 120 میلیارد تومان به اجرای طرح های اکتشافی اختصاص داده است.

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه به ازای فرآوری هر یک دلار مواد معدنی، 3 دلار ارزش افزوده ایجاد می شود، تصریح کرد: ایران با برخورداری از امتیازات منحصر به فرد نظیر منابع غنی انرژی و معدن، نیروی انسانی تحصیلکرده و امکان دسترسی کشورهای منطقه به آب های آزاد از طریق ایران، ظرفیت بالایی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان شاخصه قابل اتکا برای اجرای اقتصاد مقاومتی دارد. خوشبختانه مجلس و دولت نیز به بخش معدن توجه ویژه ای دارند.

 
وی ادامه داد: برای بهره برداری مطلوب از ظرفیت های موجود این بخش جهت توسعه اکتشاف و نیز ایجاد کارخانه های فرآوری جدید، نیازمند سرمایه گذاری داخلی و خارجی هستیم.
کرباسیان با اشاره به اینکه ایمیدرو ده ها طرح با 9 میلیارد دلار سرمایه گذاری در حال اجرا دارد، گفت: بخشی از این میزان سرمایه گذاری، مربوط به پروژه های زیرساختی (آّب، برق، گاز و جاده) بوده که علاوه بر رفع نیاز معدن و صنایع معدنی مستقر، برای مردم منطقه ماندگار بوده و درنتیجه، موجب توسعه و عمران مناطق محروم خواهد شد.

 
وی ادامه داد: با اجرای طرح های توسعه ای تا پایان برنامه ششم توسعه، ظرفیت تولید فولاد کشور به 40 میلیون تن، آلومینیوم 900 هزار تن و مس به 450 هزار تن خواهد رسید.

 


استیل پدیا - مرجع خبری تحلیلی صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران