مهدی کرباسیان اعلام کرد

پیشنهاد مستقیم از شرکت های آمریکایی برای طرح های معدنی نداشتیم

پیشنهاد مستقیم از شرکت های آمریکایی برای طرح های معدنی نداشتیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: شرکت های آمریکایی برای فعالیت در بخش معادن کشور تا کنون پیشنهاد مستقیمی ارائه نکرده اند اما شرکت های بزرگ معدنی جهان که آمریکایی ها نیز در آنها سهم دارند پیشنهاد همکاری داده اند.

 

به گزارش استیل پدیا، مهدی کرباسیان به مناسبت دهه فجر اظهارداشت: شرکت بین المللی ریو تینتو کانادا از جمله پیشنهاد دهندگان همکاری در بخش معادن ایران است. وی اضافه کرد: شرکت های چینی نیز پیشنهاد بسته چهار میلیارد دلاری را در قالب سرمایه گذاری در بخش معادن ایران ارائه داده اند که بررسی آن در دستور کار قرار دارد.

 
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) خاطرنشان کرد: ایران برای همکاری با کشورهای مختلف در این بخش مانعی ندارد اما اصل استفاده از ظرفیت و امکانات کشور است که ما از طرف های خارجی استقبال می کنیم.

 
کرباسیان اضافه کرد: سیاست ایمیدرو سرمایه گذاری به عنوان یک سازمان توسعه ای برای پیشبرد اهداف نظام در این بخش است و در هر مرحله ای که بخش خصوصی از مشارکت و اجرای طرحها استقبال کند، کار به آنها واگذار می شود و به این ترتیب برنامه ها شکل اجرایی به خود می گیرد .

 
وی تصریح کرد: براساس قانون سازمان های توسعه ای پس از تکمیل و بهره برداری از طرح ها، بیش از سه سال مالکیت دولتی برآنها توجیه پذیر نیست و باید به بخش خصوصی واگذار شود.

 

 دستاوردهای حوزه اکتشاف-شناسایی 300 محدوده معدنی

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: براساس برنامه اکتشاف در کشور در دوره 80 ساله 100 هزار کیلومتر مربع فعالیت اکتشافی در کشور صورت گرفته بود، اما در دولت یازدهم سازمان ایمیدرو با همکاری سازمان زمین شناسی نزدیک به 250 هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی را در سطح 20 استان در قالب 25 پهنه به مورد اجرا گذاشت که موجب شناسایی بیش از 300 محدوده امید بخش معدنی جدید شد .

 
وی اضافه کرد: پهنه سنگان در استان خراسان رضوی 76 محدوده امید بخش که کشف یک معدن بزرگ روی از جمله نتایج آن است ، نوار مرزی سیستان و بلوچستان 28 محدوده ، 100 محدوده در پهنه آباده جازموریان، 60 محدوده در پهنه مرکز ایران، 10محدوده در استان اردبیل، 16 محدوده در نوار مرزی خراسان جنوبی در واقع بخشی از فعالیت های اکتشافی است .

 

افزایش ذخایر طلا در زرشوران

 
کرباسیان گفت: زرشوران، بزرگترین کارخانه و معدن طلا خاورمیانه محسوب می شود که ظرفیت تولید سه تن شمش طلا را در سال دارد و در طرح توسعه آن دستیابی به 6 تن پیش بینی شده است ، پیشتر وجود 55 تن ذخیره طلا در این معدن برآورد شده بود ، در حالی که این رقم به 110 تن رسید. به گفته وی ، فعالیت اکتشاف تکمیلی در طلای زرشوران موجب افزایش 50 درصدی ذخایر آن شد .

 
کارشناسان پیش بینی کرده اند، ظرفیت ذخیره طلای زرشوران به رقم 150 تن برسد. میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در زرشوران 150 میلیارد تومان ارزی و ریالی اعلام شده که سهم ارزی آن 17.5 میلیون یورو است. زرشوران در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی واقع است .

 

افتتاح نخستین واحد آهن اسفنجی - از هفت طرح فولادی

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: هفت طرح فولادی که در سال 1385 کلید خورد و پیش بینی شده بود در مدت سه سال تکمیل شود، بدلیل مشکلات مالی مدت ها متوقف ماند و در دولت یازدهم این طرح ها فعال شد و اکنون نخستین واحد آهن اسفنجی که مربوط به فولاد سپید دشت ( استان چهار محال و بختیاری ) است، اسفند ماه مورد بهره برداری قرار می گیرد .

 
کرباسیان افزود: فولاد سپید دشت با مشارکت سازمان ایمیدرو - فولاد مبارکه اصفهان اجرا شده است . به گفته وی، پیش بینی شده است واحد احیا فولاد شادگان (خوزستان)، نی ریز(فارس) و میانه (آذربایجان شرقی) به عنوان دیگر طرح های فولادی راه اندازی شوند.

 

افق 1404 ظرفیت تولید و صادرات؛ رکوردشکنی سه میلیون تنی

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: براساس طرح جامع فولاد دستیابی به 55 میلیون تن ظرفیت فولاد پیش بینی شده است که 14 میلیون تن آن باید صادر شود.

 
کرباسیان دستیابی به رقم پیش بینی شده را در مدت 9 سال آینده امکان پذیر دانست، اما تائید کرد به دلیل شرایط رکودی بازار و افت قیمت امکان تولید 19 میلیون تن فولاد در سال جاری نیست . وی گفت : توجه به صادرات با ارزش افزوده بالاتر به عنوان یک موضوع مهم در این بخش مطرح است و علاوه بر این در سال جاری برای نخستین بار رکورد تاریخی صادرات سه میلیون تن تولیدات فولادی به ثبت می رسد .

 

طرح توازن اجرایی می شود

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن تائید دستاوردهای تازه در حوزه سنگ آهن، گفت: در دو سال گذشته میزان ذخیره سنگ آهن سنگان (خراسان رضوی )از رقم 900 میلیون تن گذشته به 1.2 میلیارد تن رسیده و این امر با توسعه اکتشاف تحقق یافت .

 
وی اضافه کرد: تامین خوراک واحدهای فولاد سازی یکی از راهبردهای اساسی است و پیش بینی شده تا سال 1396 امکان تولید 10 میلیون تن گندله سازی در کشور فراهم شود که پنج میلیون تن آن در یک واحد تولیدی در کرمان و پنج میلیون تن در سنگان خراسان رضوی در دست اقدام است .

 
کرباسیان خاطرنشان کرد: برنامه ریزی لازم انجام شده است که در سال 1396 نیازی به واردات کنسانتره، آهن اسفنجی و گندله نباشد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران