زنجان، رنگین‌کمان معدنی ایران

استان کوچک و طلایی کشور چشم انتظار ورود فناوری‌های روز است

استان کوچک و طلایی کشور چشم انتظار ورود فناوری‌های روز است

پسا برجام راه را برای ورود سرمایه‌گذاران و همچنین واردات مواد معدنی مورد نیاز صنایع معدنی استان زنجان هموار می‌کند.

 

به گزارش استیل پدیا، با وجود اینکه زنجان از استان‌های معدنی کشور به شمار می‌رود و تعداد زیادی از صنایع فرآوری سرب و روی در این استان قرار دارد به‌ دلیل کاهش ذخایر سرب و روی معدن انگوران، نیاز به وارد کردن خوراک این کارخانه‌ها احساس می‌شود به‌ ویژه خاک سرب و روی که از ترکیه وارد می‌شد با رفع تحریم‌ها و گشایش ال‌سی تسهیل شده و بنابراین می‌توان به رونق دیگر باره واحدهای فرآوری سرب و روی زنجان امید داشت، واحدهایی که در یکی، دو سال اخیر با کمترین ظرفیت ممکن فعال بودند.

 

استخراج ۲۸ نوع ماده معدنی

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان درباره آثار به سرانجام رسیدن برجام بر بخش معدن و صنایع معدنی این استان گفت: استان زنجان از لحاظ تنوع مواد معدنی، ظرفیت قابل‌ توجهی دارد و از ۳۰ نوع ماده معدنی موجود در این استان، ۲۸ نوع ماده معدنی استخراج می‌شود.

 
ناصر فغفوری با بیان اینکه یکی از مزیت‌ها و اولویت‌های سرمایه‌ گذاری صنعتی تکمیل زنجیره‌های تولید است، افزود: توجه ویژه‌ای به واحدهای صنایع معدنی برای فعال شدن واحدهای معدنی و ایجاد ارزش‌ افزوده در برنامه‌های کاری خود قرار داده‌ایم.

 
وی با اشاره به اینکه به‌دنبال سرمایه‌ گذاری‌های خوبی در حوزه معادن و اکتشافات معدنی هستیم، تاکید کرد: در همین زمینه پهنه معدنی «زرشوران» و معدن بزرگ «انگوران» به شرکت تهیه‌ و تولید مواد معدنی ایران واگذار شده و مرحله نخست اکتشافات آنها به اتمام رسیده است. همچنین ۲ پهنه معدنی طارم و سلطانیه نیز به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران معرفی شده تا ظرفیت‌های آنها شناسایی شود و بتوانیم در آینده از این ذخایر معدنی سود ببریم.

 
به گفته وی در شرایط پساتحریم جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و آماده کردن فضا برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در معادن استان زنجان در دستور کار قرار دارد تا در کنار جذب منابع مالی، فناوری‌های نوین را برای بهبود شرایط معدنکاری و کاهش قیمت تمام شده محصول به کشور وارد کنیم.

 
فغفوری با اشاره به اینکه برای فرآوری برخی مواد معدنی، نیاز به واردات فناوری احساس می‌شود، ادامه داد: یکی از دلایل رکود حاکم بر معادن کشور نبود فناوری برای تولید محصول نهایی است. به‌ عنوان مثال در استان زنجان معدن آلومیت «زاج کَندی» با ذخیره۸۰میلیون تنی به دلیل نبود فناوری برای فرآوری این کانی فعالیتی نداشته و بدون استفاده مانده است. حال با حضور سرمایه‌گذاران خارجی که فناوری برخی از مواد معدنی را دارند، می‌توان علاوه بر استفاده بهینه از معادن، کارخانه فرآوری و واحدهای صنعتی نیز در استان ایجاد کرد تا شاهد تاثیرات مثبت بهره‌برداری از این معدن بر استان باشیم.

 

اکتشاف تکمیلی در محدوده انگوران

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان همچنین تامین منابع مالی را یک نیاز اساسی برای بخش معدن دانست و گفت: با توجه به محدودیت منابع اعتباری در داخل کشور و همچنین اعتبارات موجود در بانک‌ها و بخش خصوصی و ورود سرمایه‌ گذاران خارجی می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

 
به گفته فغفوری به‌ دلیل اینکه معدن سرب و روی انگوران به‌ عنوان تغذیه‌ کننده صنایع پایین‌ دستی استان به شمار می‌آید و ذخایر آن رو به پایان است، به همین دلیل برای تامین نیاز این صنایع برنامه‌هایی در دست اجرا داریم که یکی از برنامه‌ها رصد معادن کوچک سرب و روی کوچک مقیاس و متوسط در استان زنجان و کشور و فعال کردن آنها است.

 
او ادامه داد: از دیگر برنامه‌ها برای تامین نیاز واحدهای تولیدی، فعال کردن معدن «مهدی‌آباد» یزد است که می‌تواند بخشی از خاک مورد نیاز واحدهای فرآوری سرب و روی را تامین کند. البته واردات مواد معدنی از ترکیه نیز چندی است به‌ دلیل برخی مسائل، با مشکل مواجه شده است. اما پیش‌بینی می‌شود با رفع مشکلات و گشایش «ال‌سی» ریسک خرید خاک از ترکیه پایین آمده و انتقال پول از طریق سیستم بانکی انجام شود.

 
او بر این باور است با وجود منابع معدنی در ترکیه و دیگر کشورها، می‌توان از شرایط پساتحریم استفاده کرده و نیاز واحدهای تولیدی به خاک را تامین کرد. در همین زمینه ایستگاه ریلی بناب عنوان ردیف مرزی بین‌المللی را دریافت کرده و واحدهای مصرف‌ کننده در صورتی که مشکل واردات از ترکیه رفع شود می‌توانند به‌طور مستقیم از «بُناب» مواد معدنی وارد کرده و ضمن کاهش هزینه حمل‌ونقل، با سرعت و کمیت بالاتری نیاز خود را تامین کنند.

 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: یکی از دلایلی که پهنه‌های معدنی زرشوران و انگوران برای اکتشاف در اختیار شرکت تهیه و تولید مواد معدنی قرار گرفته، وجود منابع معدنی جدید و قابل قبول در این منطقه است.

 
وی نقش فناوری را برای کاهش هدر رفت ذخایر سرب و روی اساسی دانست و گفت: در گذشته بخشی از پسماندهای واحدهای تولیدی دارای ۷درصد روی و ۲درصد سرب بودند اما هم‌اکنون با در اختیار داشتن فناوری‌های نوین علاوه بر کاهش قیمت تمام شده محصول، میزان سرب و روی در پسماندها به ۱/۵درصد رسیده است.

 
فغفوری درباره ذخایر طلای استان نیز اعلام کرد: معدن «توزلار» زنجان که شرایط فعلی شناسایی شده در وضعیت فعلی۴ تن طلا دارد. با توجه به مطالعات انجام شده از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران، استان زنجان جزو مناطقی است که ذخایر معدنی طلای بسیاری در خود جای داده و برآوردهای اولیه، ظرفیت ۹ تن طلای بالقوه را نشان می‌دهد.

 

محورهای طلادار و مس‌دار زنجان


معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی درباره ذخایر و ظرفیت‌های معدنی استان زنجان اظهار کرده بود: استان زنجان یکی از استان‌های کوچک کشور به‌ شمار می‌آید اما از نظر تقسیم‌ بندی زمین‌ شناسی ۳ پهنه مهم را داراست. در محور «سنندج- سیرجان» می‌توان همیشه ذخایر سرب و روی و طلا و آهن را پی‌جویی کرد. محور «ارومیه‌ دختر» با ذخایر طلا و مس و محور «ایران مرکزی» هم از دیگر محورهای قرار گرفته در این استان هستند.

 
بهروز برنا به برنامه‌های اکتشافی انجام شده، اشاره کرد و افزود: عملیات‌های اکتشافی انجام شده از وجود حداقل ۳ محور «آهن‌دار» در زنجان خبر می‌دهد که تنها یکی از این محورها یعنی «سلطانیه– نقده» ۱۳۰میلیون تن ذخیره آهن دارد. همچنین محورهای طلادار و مس‌دار استان زنجان مشخص و کمترین میزان ذخیره طلا ۱۰تن اعلام شده است. به تازگی ذخایر قابل توجهی طلا و مس نیز در «گلوجه » به اکتشاف رسیده است. مناطقی مانند «کاوند»، «زَریک»، «لُهنه»، «چَرگر» و.. نیز از دیگر محدوده‌های طلا دار این استان ثروتمند معدنی است.

 
وی یکی از ذخایر قدیمی موجود در این استان را آلومیت یعنی دومین کانی برای تولید آلومینیوم دانست و معتقد است که استعداد زیادی برای تولید این کانی در زنجان وجود دارد. ذخایری همچون «زاج کان»، «زاج کندی» و «سیردان» ذخایر اصلی آلومیت است که در گذشته از آنها زاج می‌گرفتند. این در حالی است که تاکنون برنامه‌ای برای استفاده از ذخایر آلومیت انجام نشده است. گفتنی است استان زنجان از نظر ذخایر کائولن و فلدسپات نیز رتبه قابل‌ توجهی در کشور دارد.

- نرگس قیصری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران