۶۵میلیارد تومان، هزینه دپوی ماهانه محصولات فولادی

۶۵میلیارد تومان، هزینه دپوی ماهانه محصولات فولادی

نسبت موجودی به تولید انبار فولادسازان ایرانی در مقایسه با نسبت موجودی انبارهای فولادسازان چینی، رقم بالاتری را به خود اختصاص داده است ، موجودی انبار فولادسازان ایرانی بیش از ۶ برابر رقبای چینی است.

 

به گزارش استیل پدیا، با این تفاسیر اندیشیدن به تمهیداتی برای جلوگیری از ادامه رکود در بازار فولاد کشور و تحریک تقاضا در بازارهای داخلی و صادراتی ضروری به نظر می‌رسد.

 
هزینه مالی فولاد سازان ایران بابت دپوی ۲.۷ میلیون تنی انبارها، ماهانه ۶۵ میلیارد تومان است این درحالی است که به گزارش انجمن فولاد چین موجودی انبارهای اعضای آن ۱۲.۵ میلیون تن است که با یک محاسبه ساده می‌توان فهمید که موجودی انبارهای فولاد سازان چینی تنها ۱.۹درصد ظرفیت تولید است اما موجودی انبارهای فولادسازان ایرانی ۲.۷میلیون تن است که نسبت به ظرفیت تولید حدود ۱۲ درصد است.

 
۷ راهکارکلیدی رفع مشکلات

 
دپوی محصولات فولادی به معضلی جدی برای این صنعت تبدیل شده به نحوی که با هدف رفع این معضل جلسات متعددی در سطوح مدیریتی مختلف برگزار شده است.

 
در هفته گذشته با توجه به شرایطی که در صنعت فولاد کشور وجود دارد و به‌ منظور ارائه راهکارهایی برای برون‌رفت از بحران دپو، جلسه‌ای در انجمن تولید کنندگان فولاد کشور با حضور مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو، بهرام سبحانی رییس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران، حمیدرضا طاهری‌زاده نایب‌ رییس انجمن تولید کنندگان فولاد، سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن فولاد و برخی فولادسازان و شرکت ملی فولاد تشکیل و ۷ نکته اساسی برای رفع مشکلات فولادی‌ها ارائه شد.

 

دستور جلسه این نشست مشترک فولادی‌های دولتی و خصوصی، تشکیل شرکت‌های بزرگ مقیاس به منظور صادرات، کاهش قیمت تمام شده واحدها با توجه به شرایط بازار، رقابت‌ پذیری و مشکلات جاری صنعت فولاد و پیشنهادهای برون‌رفت به‌ویژه پدیده واردات پس از برجام بود.

 
الزامی بودن جایزه صادراتی به منظور فروش موجودی انبارها یکی از موضوعات عنوان شده در این جلسه بود زیرا اگر هدف‌گذاری صادرات باشد، قیمت صادراتی فولاد ۷۲۰ هزار تومان به ازای هر تن ارزان‌تر از قراضه (ماده اولیه برای برخی واحدهای فولادی) در کشور است.

 
همچنین ازدیگر دستاوردهای این نشست این نکته بود که مدل «خرید دین» اجرایی نیست زیرا فولادساز باید خریدار را نزد بانک تضمین کند که این موضوع نه تنها غیرممکن است بلکه سقف اعتبارات آن نیز بسیار اندک است از این رو پیشنهاد شد این خرید به وسیله دولت در پروژه‌های عمرانی و مسکن که یک طرف آن دولت است و نیازی به تضمین فولاد سازان ندارد، عملیاتی شود.

 
علاوه بر این، با توجه به عمده بازارهای هدف صادراتی ایران که کشورهای عربی هستند، لازم است برای حل مسائل سیاسی پیش آمده، اقداماتی انجام شود برای مثال امارات حساب ایرانیان را بلوکه کرده و تضعیف روابط، به صادرات بخش معدن و صنایع معدنی آسیب‌زده است. از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این جلسه تاکید بر تشکیل کنسرسیوم مشترک فروش از سوی فولاد سازان بود زیرا رقابت در بازار باعث تخفیف‌ها و خرده‌فروشی‌های زیادی شده و درحال صدمه‌زدن به بخش تولید است. البته این موضوع پیش از این درباره سیمان نیز اجرایی شده و موفقیت‌ آمیز بوده است.

 
با وجود افت قیمت، دولت همچنان تعرفه واردات مواداولیه در بخش فروآلیاژها و زغال‌سنگ را افزایش داده که این امر باعث کاهش سودآوری و زیان این صنعت شده است. به منظور مدیریت هزینه و کاهش قیمت تمام‌ شده، شرکت ملی فولاد در حال استخدام یک مشاور بین‌المللی معتبر به منظور مشاوره برای کاهش هزینه تولید فولاد در داخل کشور است.

 
یکی دیگر از موضوعات مطرح شده به وسیله حاضران در این جلسه، اشاره به بهای تمام شده تولید بود. به گفته حاضران بهای تمام شده تولید برابر با قیمت‌های فروش شده و باتوجه به نبود کاهش در بخش هزینه‌ها و بهره بانکی، راهکاری جز کاهش قیمت سنگ‌آهن وجود ندارد. البته این موضوع می‌تواند سود بخش فولاد را متعادل کند ولی باعث کاهش سود شرکت‌های سنگ‌آهنی خواهد شد. البته به این موضوع نیز اشاره شد که قیمت گندله و کنسانتره به‌صورت درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان محاسبه می‌شود که این قیمت نیز در روزهای اخیر روندی منفی و نزولی به خود گرفته و خود به خود در حال کاهش قیمت سنگ‌آهن هستیم.

 

کاهش نرخ بهره بانکی

 
باتوجه به میزان بهره بانکی که تولید کنندگان فولاد بابت موجودی انبارها پرداخت می‌کنند که حدود ۶۵ میلیارد تومان است کارشناسان کاهش نرخ بهره بانکی را ضروری می‌دانند و بر این امر تاکید می‌کنند.

 
در همین حال عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد کشور اظهارکرد: صنعت فولاد تمامی کشورها با رکود مواجه است و فولادسازی‌های ایران نیز از واحدهای بزرگ فولادسازی مانند فولادمبارکه تا واحدهای کوچکتر با مازاد محصولات و دپوی فولاد در انبارها مواجه هستند اما میزان دپوی فولاد در انبارهای چین نسبت به ایران پایین‌تر است.

 
احمد خوروش عنوان کرد: نرخ بهره بانکی در چین پایین است درحالی که در ایران نرخ بهره بانکی رقم بالاتری دارد و این امر صنعتگران را با مشکل مواجه کرده است، از این‌رو تداوم این وضعیت و افزایش دپوی فولاد در انبارها چالش‌های بیشتری را برای صنعت فولاد ایران به وجود خواهد آورد.

 
مدیرعامل شرکت فولاد کویر آران و بیدگل افزایش میزان صادرات را راهکاری به منظور کاهش میزان ذخیره انبارکارخانه‌های فولادسازی اعلام کرد وگفت: در دوران تحریم به دلیل ارتباط نداشتن با کشورهای خارجی صادرات فولاد نیز با مشکل مواجه شد اما در شرایط کنونی و با باز شدن دروازه‌های کشور به روی کشورهای خارجی می‌توانیم میزان صادرات را افزایش دهیم که این موضوع می‌تواند میزان دپوی فولاد را در انبارها کاهش‌دهد.

 

دپوی فولاد هزینه‌ آور است

 
انبارهایی که مازاد تولید فولاد در آن ذخیره شده هزینه‌های بسیاری را برای تولید کنندگان کشور به وجود می‌آورد و این امر صنعت فولاد را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

 
در همین حال مدیرعامل فولاد اکسین اظهار کرد: دروازه‌های چین به روی تمامی کشورها باز است و امکان صادرات فولاد برای این کشور وجود دارد. این درحالی است که وجود تحریم‌های اقتصادی فرصت همکاری و ارتباط با کشورهای خارجی را از ایران گرفت و امکان صادرات محصولات فولادی برای ایران وجود نداشت.

 
عزیز قنواتی تصریح کرد: قوانین صادرات چین و بهای تمام شده محصولات این کشور با ایران متفاوت است از این رو چین از مزیت‌های رقابتی بسیاری برخوردار است؛ چین به عنوان یک غول اقتصادی دنیا شناخته می‌شود و با تمامی کشورها ارتباط دارد اما وضعیت اقتصادی ایران را نمی‌توان با کشوری مانند چین مقایسه کرد زیرا ایران در سال‌های تحریم متحمل فشارهای زیادی شد از این رو دوران پسابرجام فرصت خوبی را برای صادرات محصولات فولادی کشور فراهم خواهد کرد.

 
قنواتی تصریح کرد: یک فرمول جهانی برای تولید وجود دارد که طبق آن میزان تولید باید بر اساس سفارش باشد از این‌رو تولیدات کارخانه‌ها نباید در انبار دپو شود؛ تولید کنندگان جهانی نیز دپو ندارند و درصورتی که تولیدات آنها در انبار نگهداری شود باید هزینه انبارداری را پرداخت کنند از این رو دپوی ۳ میلیون تن فولاد در انبارها، تولید کنندگان را متحمل هزینه‌های زیادی می‌کند.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران