واردات فناوری به جای فولاد

واردات فناوری به جای فولاد

واردات فولاد از هند در ازای بدهی‌های نفتی این کشور و در شرایطی که با مازاد عرضه فولاد در ایران مواجه هستیم به تولید داخلی لطمه می‌زند. نبود توازن بین عرضه و تقاضا صنعت فولاد را با مشکل مواجه کرده و واردات محصولات فولادی از کشور هند نیز بر مشکلات موجود دامن می‌زند.

 

به گزارش استیل پدیا، در این بین کارشناسان فولادی این اقدام هند را سیاست مدارانه و به منظور پیدا کردن بازار مصرف برای فروش محصولات فولادی خود عنوان می‌کنند که تنها منافع این کشور را تامین خواهد کرد. در واقع در شرایطی که دنیای فولاد با مازاد عرضه روبه‌رو است یافتن بازار مصرف و افزایش تقاضا راهکاری هوشمندانه برای کارخانه‌های فولادی است و کشور هند نیز این سیاست را برای فروش مازاد محصولات خود در پیش گرفته که تنها منافع این کشور را تامین خواهد کرد.

 

واردات؛ تیر خلاص صنعت فولاد

 
واردات فولاد از کشور هند منافع ایران را تامین نمی‌کند بلکه باعث تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های فولادی در کشور خواهد شد. یک عضو انجمن تولید کنندگان فولاد کشور نیز از واردات فولاد از کشور هند در ازای بدهی‌های نفتی به ایران انتقاد کرده و این اقدام را تیر خلاصی برای صنعت فولاد کشور دانسته است. رضا شهرستانی اظهار کرده درحال‌ حاضر بازار جهانی فولاد اوضاع مناسبی ندارد و شرکت‌های هندی با سوءاستفاده از این مسئله قصد دارند در ازای پول نفت، فولاد به ایران صادر کنند.

 

شهرستانی گفته است: اگر دولت برای واردات فولاد در ازای پول نفت، تصمیم نهایی داشته باشد، این اقدام هیچ‌ گونه منفعتی برای کشور ندارد و بهتر است پول نفت ایران در همان جا باقی بماند. به گفته وی، تولید سالانه شرکت‌های فولادی دپو شده و در این شرایط واردات فولاد به نفع تولید داخل نیست و باعث تعطیلی برخی از کارخانه‌ها خواهد شد.

 

هندی‌ها، فناوری صادر کنند

 
واردات ماشین‌آلات و فناوری از هند در ازای واردات فولاد و ریل یکی از پیشنهادهای کارشناسان برای پرداخت بدهی‌های نفتی هند به ایران است. در همین‌ باره مدیرعامل فولاد اکسین اظهار کرد: ایران دارای کارخانه ورق با تولید ۲هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، ۳ کارخانه لوله‌سازی و همچنین کارخانه‌های بزرگ فولادسازی است که در سال‌های تحریم تمامی این تولید کنندگان با وجود فشارهای زیادی که بر آنها تحمیل شد موفق شدند که این صنایع را همچنان حفظ کنند حال با تمام این تفاسیر اقدام کشور هند مبنی بر صادرات محصولات نهایی مانند فولاد، ریل و لوله‌های نفت و گاز به ازای پرداخت مطالبات خود به ایران امری نادرست است.

 

عزیز قنواتی ادامه داد: این اقدام هند منافع کشور را تامین نخواهد کرد؛ در واقع واردات فولاد از هند منجر به ایجاد ارزش‌ افزوده، اشتغالزایی و امنیت در این کشور می‌شود و درمقابل باعث کاهش ظرفیت تولید و معضل بیکاری در ایران خواهد شد. آنطور که مدیرعامل فولاد اکسین می‌گوید مطالبات ایران از هند باید به‌طور نقدی پرداخت شود؛ در واقع باید با این کشور چانه‌زنی کرد تا خواسته‌های ایران نیز برآورده شود علاوه بر آن می‌توان پیشنهاد کرد تا مقداری از طلب ایران به صورت نقد و مقداری نیز به صورت محصول نهایی وارد شود همچنین واردات مواد خام یا اسلب نیز یکی دیگر از راهکارهایی است که می‌تواند منافع ایران را تامین کند.

 

وی افزود: باید این نکته را مد نظر قرارداد که درصورت واردات کالا از کشور هند برای پرداخت مطالبات خود به ایران در ازای پول نقد، این کالاها باید به گونه‌ای باشد که به حفظ تولیدات داخلی ایران کمک کند. قنواتی گفت: واردات فناوری‌های جدید از کشور هند و ورود جدیدترین و بروزترین ماشین‌ آلات صنایع معدنی به دلیل اینکه عمر بسیاری از این ماشین‌آلات از ۴۰ سال نیز می‌گذرد و کهنه و قدیمی هستند راهکار منطقی‌تری برای پرداخت مطالبات هندی‌ها است.

 

به گفته مدیرعامل فولاد اکسین در شرایط کنونی که درهای کشور به روی کشورهای صاحب‌ نام خارجی گشوده شده توجه به تولید داخلی و بحث اقتصاد مقاومتی از اهمیت بسیاری برخوردار است این درحالی است که واردات محصولات نهایی به تولید داخلی لطمه زده و باعث نادیده گرفتن تلاش تمامی تولید کنندگان بخش صنایع معدنی خواهد شد.

 
افزایش صادرات فولاد

 
صادرات محوری و فروش محصولات فولادی به کشورهای خارجی در شرایط کنونی و با توجه به مشکلاتی که این صنعت با آن روبه‌رو است اهمیت بسیاری دارد از این رو در واردات فولاد و ریل از هند در ازای پرداخت بدهی‌های نفتی این کشور به ایران تنها منافع هند تامین می‌شود و این اقدام به ضرر ایران است. مدیرکارخانه فولاد جنوب با بیان این مطلب گفت: درحال‌ حاضر قیمت جهانی فولاد نسبت به قیمت فولاد در کشور پایین است؛ بازار مصرف فولاد افت کرده و تولید کنندگان فولاد کشور با کمبود تقاضا مواجه هستند حال با وجود این شرایط، واردات فولاد از هند نیز به مشکلات موجود دامن خواهد زد زیرا با این اقدام میزان عرضه فولاد در ایران افزایش پیدا می‌کند اما میزان تقاضا تغییری نخواهد کرد.

 

حجت‌الله ابراهیم‌ زاده با تاکید بر اینکه افزایش عرضه فولاد به تولید کنندگان داخلی ضربه می‌زند، اظهار کرد: کشور هند یکی از بزرگترین تولید کنندگان فولاد دنیا است و از فناوری بالایی در زمینه تولید فولاد برخوردار است از این رو در صورتی که در ازای فولاد، فناوری به ایران وارد شود منافع کشور ایران نیز تامین خواهد شد. ابراهیم‌زاده ادامه داد: ایران باید صادرکننده محصولات فولادی باشد و مازاد تولید فولاد خود را به کشورهای خارجی عرضه کند تا بازار مصرف گسترده‌تر شود اما در مقابل واردات فولاد از کشور هند منجر به نابودی کارخانه‌های فولادی می‌شود.

 

مدیر کارخانه فولاد جنوب گفت: بسیاری از ماشین‌آلات و کوره‌های تولیدی فولاد کشور از هند وارد شده از این رو واردات تجهیزات پیشرفته از کشور هند یکی دیگر از مواردی است که به منظور پرداخت بدهی‌های این کشور پیشنهاد می‌شود. وی افزود: در شرایطی کنونی تمامی تولید کنندگان فولاد کشور به دنبال بازار مصرف هستند، هند نیز سیاستمدارانه رفتار می‌کند و در ازای پرداخت بدهی‌های نفتی خود به ایران به دنبال پیدا کردن بازار مصرف و فروش محصولات فولادی خود در کشور است.

 

آنطور که کارشناسان اظهار می‌کنند پرداخت بدهی‌های نفتی هند به ایران در قالب واردات فولاد و ریل تنها منجر به لطمه زدن به تولید داخلی کشور می‌شود و در این بین تنها منافع کشور هند تامین خواهد شد. از این‌رو فولادی‌ها راهکارهای مختلفی را به منظور رفع این مشکل و حفظ منافع ایران پیشنهاد می‌کنند و خواستار این هستند که در ازای محصولات فولادی، ماشین‌آلات و فناوری‌های جدید وارد کشور شود؛ با این روش تجهیزات جدید جایگزین بسیاری از ماشین‌آلات فرسوده که در کارخانه‌های فولادی سالیان زیادی وجود دارد، می‌شوند که این امر کیفیت محصولات تولیدی را نیز تضمین خواهد کرد.

 

همچنین پرداخت بدهی‌های نفتی هند با این روش که بخشی از بدهی‌ها به صورت نقدی و بخش اندکی نیز به صورت واردات فولاد تا جایی که به تولید داخلی لطمه وارد نشود از دیگر راهکارهای فولاد سازان کشورمان است زیرا واردات بی‌رویه به‌ طور قطع منجر به تعطیلی کارخانه‌های تولید کننده فولاد و بیکاری نیروی انسانی شاغل در این بخش‌ها خواهدشد.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران