چرایی افزایش تولید فولاد در ایران با وجود رکود جهانی

چرخش گردونه تولید فولاد، وام‌دار مزیت گاز طبیعی

چرخش گردونه تولید فولاد، وام‌دار مزیت گاز طبیعی

در سال‌های اخیر رکود بر بازار جهانی فولاد سایه افکنده به طوری که بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ فولادی میزان تولید فولاد خام خود را کاهش داده‌اند، این در حالی است که ایران با رشد ۵/۱ درصدی تولید فولاد خام رو به رو بوده و در سال ۲۰۱۴ میلادی در رتبه‌بندی فولادسازان جهان به جایگاه چهاردهم دست‌یافته است و بالاترین رقم تولید را در بین کشورهای خاورمیانه به خود اختصاص داده است.اینکه با وجود روند کاهشی فولاد در بازارهای جهانی، ایران روند افزایشی را طی کرده چه عواملی می‌تواند داشته باشد؟

 

بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که در ایران مزیت‌های فراوانی از جمله گاز طبیعی وجود دارد به همین دلیل نباید تولید فولاد متوقف شود و این برای زنجیره فولاد یک الزام است که سالانه میزان تولید خود را افزایش دهند چراکه دوران رکود گذراست و در آینده‌ای نه‌چندان دور دوباره تقاضای فولاد رشد می‌کند و تولیدکنندگان در شرایط مساعدتر اقتصادی کار خود را ادامه می‌دهند.

 

 
الزام زنجیره فولاد، تولید بالاست

 
محمدرضا بنی اسدی، مدیرعامل فولاد کاوه جنوب درباره علت افزایش تولید فولاد در ایران با توجه به شرایط رکود می‌گوید: روند افزایش تولید فولاد باید در کل سال مد نظر قرار گیرد. از طرف دیگر نمی‌توان تولید را متوقف کرد چراکه توقف تولید، بیش از دپوی محصولات به کارخانه‌ها ضرر وارد می‌کند.

 

وی می‌افزاید: در ایران ارزیابی مدیران کارخانه‌های تولید فولاد، بر پایه تولید استوار است نه فروش بنابراین با وجود دپوی سنگین بیلت در انبارها یا دپوی ورق‌های فولادی، تولیدکنندگان همچنان اقدام به تولید محصول می‌کنند.وی خاطرنشان می‌کند: سیستمی که در ایران حاکم است بر مبنای تولید است زیرا عملکرد مدیران براساس میزان تولیدی است که در سال انجام داده‌اند درواقع در پایان هر سال آنچه که مد نظر واقع می‌شود میزان تولیدی است که در هر کارخانه‌ای انجام شده است.

 

وی تاکید می‌کند: میزان تولید فولاد خام شرکت‌های فولادساز کشور از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال۹۳، ۱۵ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۵۹ تن بود، اما این رقم در مدت مشابه سال ۹۲، ۱۴ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۵۹۰ تن بود که این آمار روند رو به رشدی را در بازار فولاد نشان می‌دهد.بنی اسدی تاکید می‌کند: آنچه که مسلم است افزایش میزان تولید و دپوی محصولات باعث کاهش قیمت انواع محصولات فولادی می‌شود در نتیجه پایین آمدن قیمت‌ها به نفع مصرف‌کنندگان است.

 

وی اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر میزان صادرات محصولات فولادی افزایش یافته است به‌ویژه فولاد خوزستان و مبارکه موفق شده‌اند نسبت به سال‌های گذشته صادرات بیشتری داشته باشند.وی بر کاهش میزان تولید فولاد در سایر کشورهای جهان تاکید می‌کند و می‌گوید: در بسیاری از کشورها تولید انبوه و دپوی محصولات دارای صرفه اقتصادی نیست در نتیجه به خاطر شرایط رکودی حاکم بر بازار فولاد جهان، برخی کشورها میزان تولید خود را کاهش داده‌اند و این شرایط تا از میان برداشته شدن رکود ادامه خواهد داشت.

 

بنی اسدی عنوان می‌کند: البته برخی کشورهایی که دارای معادن سنگ آهن هستند مانند مصر در شرایط نامساعد جنگی به سر می‌برند به همین دلیل میزان تولید خود را کاهش داده‌اند و روسیه و اوکراین تا حد زیادی شرایط خاورمیانه را تحت شعاع قرار داده است.وی تصریح می‌کند: آنچه که مسلم است این است که در نیمه دوم سال میزان تولید فولاد نسبت به نیمه نخست سال بیشتر خواهد شد چراکه در نیمه نخست سال بحران برق وجود دارد به همین دلیل برخی کوره‌های قوس الکتریکی فولادسازی خاموش می‌شوند. به‌ویژه در مناطق گرمسیر در تابستان که محدودیت بیشتری در مصرف برق وجود دارد. ولی چون در نیمه دوم سال محدودیت برق وجود ندارد، تولید نیز در این مناطق افزایش می‌یابد.

 

بنی‌اسدی خاطرنشان می‌کند: چرخه تولید فولاد را نمی‌توان قطع کرد زیرا گندله‌سازی‌ها باید تولیدات خود را به فروش برسانند و آهن اسفنجی و کنسانتره‌سازی‌ها هم به همین شکل در نتیجه چرخه تولید فولاد باید همیشه در جریان تولید محصولات باشد.وی می‌گوید: با از میان رفتن تحریم‌ها به‌طور قطع شرایط بهتری را شاهد خواهیم بود زیرا بسیاری از محدودیت‌ها برطرف می‌شود و دست تولیدکنندگان برای تولید باز خواهد بود.

 

 
تولید فولاد سال به سال افزایش یابد

 
رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن فولاد نیز درباره علت افزایش تولید فولاد در کشور می‌گوید: در ایران مزیت گاز وجود دارد و با سوخت گاز، محصولات پتروشیمی یا محصولات انرژی بری مانند فولاد، مس و یا سیمان تولید و صادر می‌شود به همین دلیل لازم است ایران در بازارهای رقابتی ثبات تولید داشته باشد و عقب نشینی نکند.

 
وی می‌افزاید: در ایران به خاطر وجود چنین مزیت‌هایی، گردونه تولید فولاد را نمی‌توان متوقف کرد به‌ویژه اینکه در این بازار رقابت زیادی وجود دارد و باید سال به سال میزان تولید افزایش پیدا کند. کاهش یا متوقف کردن تولید به نفع کشور و همچنین تولیدکنندگان فولاد نیست.

 

وی خاطرنشان می‌کند: تولید فولاد ایران را نمی‌توان تابع شرایط بازارهایی جهانی تغییر داد بلکه باید با یک شتاب معقول حرکت کنیم زیرا بسیاری از کشورها از داشتن منابع ارزان گاز محروم هستند در واقع این مزیت یک ابزار حمایتی است که در دست دولت ایران قرار دارد و ما باید بر اساس آن در بازارهای رقابتی سهم تولید خود را افزایش دهیم. خلیفه سلطان می‌افزاید: دوران رکود فولاد موقتی است و در آینده‌ای نه چندان دور دوباره شاهد رشد و شکوفایی این صنعت خواهیم بود بنابراین بهترین راهکار این است که تولید فولاد خود را متوقف نکنیم و همچنان روند تولید خود را حفظ کنیم.

 

وی تصریح می‌کند: شاید در این شرایط برخی کارخانه‌ها بتوانند میزان تولید خود را کاهش دهند اما تولید را نمی‌توان متوقف کرد. وی درباره کاهش میزان تولید فولاد در سایر کشورها می‌گوید: بسیاری از کشورها بر این عقیده‌اند که در شرایط رکود باید میزان تولید کاهش پیدا کند اما در ایران چنین اعتقادی وجود ندارد و تولیدکنندگان حتی با وضع موجود و شرایط سخت نمی‌خواهند تولید را متوقف کرده و بیکاری را به جامعه تحمیل کنند.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران