بهرام سبحانی اظهار کرد

صادرات 1.3 میلیون تن فولاد در 10 ماه گذشته

صادرات 1.3 میلیون تن فولاد در 10 ماه گذشته

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از برنامه این شرکت برای رسیدن به ظرفیت تولید7.2 میلیون تن خبر داد.

 

به گزارش استیل پدیا، بهرام سبحانی با تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای فولاد مبارکه گفت: ظرفيت كنوني فولاد مباركه 5.2 ميليون تن است اما برنامه داریم تا این ظرفیت را به 7.2 میلیون تن برسانیم. در همین راستا ظرفیت سبا باید به 1.6 میلیون تن، فولاد هرمزگان به 3.5 میلیون تن، گالوانیزه کاشان به 100 هزار تن و ورق خودرو چهارمحال و بختیاری به 400 هزار تن برسد.

 

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه پروژه فولاد سپیددشت را به ظرفیت یک میلیون تن با مشارکت ایمیدرو در دست اجرا دارد، تصریح کرد: همچنین در منطقه سنگان نیز یک پروژه 5 میلیون تنی کنسانتره‌سازی و یک پروژه 5 میلیون تنی گندله‌سازی نیز در دست اجرا داریم. سبحانی با بیان اینکه فولاد مبارکه بزرگترین مصرف‌ کننده برق در کشور است، خاطرنشان کرد: مصرف برق فولاد مبارکه بالغ بر4.6 میلیون مگاوات ساعت می‌شود. همچنین مصرف آب فولاد مبارکه نیز به بیش از 29 میلیون مترمکعب می‌رسد. بعد از صنایع پتروشیمی ‌نیز با مصرف 2.9 میلیارد مترمکعب دومین مصرف‌ کننده بزرگ گاز در کشور هستیم.

 

وی سهم فولاد مبارکه را از تولید فولاد کشور معادل 50.8 درصد اعلام کرد و افزود: سهم فولاد خوزستان در تولید فولاد کشور24.5درصد و سهم ذوب آهن اصفهان نیز 16.5 درصد و مابقی سهم نیز مربوط به سایر تولیدکنندگان فولاد در کشور است. مدیرعامل فولاد مبارکه صادرات فولاد این شرکت را در سال 1390 معادل 595 هزار تن اعلام کرد و افزود: در سال 1391 صادرات به 571 هزار تن و در سال 1392 به یک میلیون تن رسید. در سال 1393 نیز صادرات فولاد مبارکه بالغ بر یک میلیون و 475 هزار تن شد.

 

وی افزود: در 10 ماه نخست سال جاری نیز صادرات فولاد مبارکه به یک میلیون و 324 هزار تن رسید و تا پایان سال نیز این رقم به  1.5میلیون تن افزایش می‌یابد. وی اشتغال مستقیم فولاد مبارکه را معادل 13 هزار و 837 نفر عنوان کرد و گفت: 334 هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در صنایع زیردست گروه فولاد مبارکه مشغول به کار هستند که با این حساب جمع اشتغال مستقیم و غیرمستقیم گروه فولاد مبارکه به 350 هزار نفر می‌رسد.

 

سبحاني در ادامه با بيان اينكه سالانه يك ميليارد و ٦٠٠ ميليون تن فولاد در دنيا توليد مي‌شود و سهم ايران از اين ميزان توليد حدود يك درصد معادل 16 ميليون تن است، تصریح کرد: تا سال ٢٠٢٥ در حالت خوش‌بينانه توليد جهاني فولاد به ٢‌ميليارد تن مي‌رسد، اما رسيدن به توليد جهاني  1.8 ميليارد تن قطعي است.

 

قرارداد ۹۰۰ میلیون یورویی توسعه فولاد مبارکه با طرف‌های ایتالیایی

 

وی با اشاره به توافقنامه‌هايي که در سفر به ايتاليا به امضا رسيد، اظهار کرد: طرح‌هاي توسعه شرکت‌هاي زيرمجموعه گروه فولاد مبارکه در فولاد هرمزگان، فولاد سپيددشت و نورد شهيد خرازي فولاد مبارکه اصفهان برنامه‌ ريزي شده بود که با توجه به روند رو به پيشرفتي که در موضوع برجام قابل مشاهده و در حال به نتيجه رسيدن بود ما را در گروه فولاد مبارکه بر آن داشت تا از حدود يک‌سال پيش، مذاکره درخصوص مباحث مورد نظر خود را با طرف‌هاي خارجي برنامه‌ريزي کنیم.

 

مديرعامل شرکت فولادمبارکه افزود: اهداف ما مشخص است و اينکه در توسعه فولاد سپيددشت يا فولاد هرمزگان قرار است چه کاري انجام دهيم يا اينکه در فولاد مبارکه اصفهان برنامه ما به چه صورت است همه مشخص و برنامه‌ريزي شده بود. وی در تشريح پروژه‌هاي مورد توافق تصریح کرد: اين پروژه‌ها شامل توسعه فولاد سپيد دشت است که در اين قرارداد ريخته گري ورق نازک و نورد پيوسته مشابه تکنولوژي فولاد سبا با ظرفيت يک ميليون تن در سال برنامه‌ ريزي شده و در پروژه ديگر توسعه نورد گرم شهيد خرازي فولاد مبارکه اصفهان با ظرفيت سه ميليون تن در سال مدنظر قرارداده شده و در قرارداد ديگر هم توسعه فولاد هرمزگان شامل دو بخش بهسازي واحد موجود و ايجاد واحد جديد براي افزايش ظرفيت از يک و نيم ميليون تن به سه ميليون تن در سال مورد توافق طرفين قرار گرفت.

 

سبحاني خاطرنشان کرد: در کليات و چگونگي انجام اين سه پروژه با شرکت‌هاي بزرگ خارجي - اروپايي و عمدتا ايتاليايي به جمع‌بندي رسيديم و براي اينکه بتوانيم از اين فرصت پيش آمده و منابع مالي خارجي که در اين سفر به پروژه‌هاي ايراني تخصيص داده مي‌شود بهره‌ برداري کنيم، چارچوب اين سه قرارداد را با طرف‌هاي خارجي توافق کرديم که جمع سه قرارداد بالغ بر 900 ميليون يورو مي‌شود. مديرعامل فولاد مبارکه درخصوص چگونگي انجام سه پروژه گروه فولادمبارکه پس از توافق ابتدايي گفت: توافقات انجام و قراردادهاي اوليه امضا شده است و طبيعي است که براي به سرانجام رسيدن اين رويداد باید مراحل انجام کار قدم به قدم طي شود.

 

به گفته وی، گزارش‌هاي توجيه فني و اقتصادي بايد تهيه شده و تعيين بانک عامل و ارائه گزارش به بانک عامل، گرفتن تاييديه‌ها و ابلاغ تاييديه بانک مرکزي به بانک‌هاي ايتاليايي و شرکت بيمه ايتاليايي نيز بايد انجام و تنفيذ شود. سبحاني با اشاره به مزاياي انجام اين سه پروژه خاطرنشان کرد: نکته مهم اين است که با انجام اين سه پروژه هم به موضوع مهم اشتغال پرداخته مي‌شود و هم افزايش توليد در اين سه واحد را شاهد هستيم، علاوه بر اينکه براي اين شرکت‌ها درآمدهايي نيز از محل توسعه‌ها ايجاد مي‌شود.

 

وی با اشاره به اهميت انجام اين پروژه‌ها با استفاده از توان داخل افزود: در موضوع ساخت در اين قراردادها به گونه‌اي برنامه‌ ريزي شده که حداکثر استفاده نصيب ما شود، يعني هم منابع خارجي از طريق فاينانس به داخل کشور صورت مي‌گيرد و هم حداکثر ساخت با استفاده از توانمندي داخلي در قرارداد ديده شده تا جايي‌که شرکت‌هاي داخلي درگير ساخت تامين تجهيزات و شرکت‌هاي پيمانکاري هم درگير عمليات ساختماني و نصب تجهيزات شوند و اگرچه منابع از طرف خارجي تامين مي‌شود، اما بيشتر پيمانکارهاي داخلي درگير پروژه مي‌شوند.

 

مدیر عامل مبارکه تاکید کرد: توليد فولادهاي خاص مخصوصا فولاد پركربن و فولاد تخت در قراردادهاي اخير موردتوجه واقع شده مخصوصا ورق عرض ٢ متر كه الان در ايران توليد نمي‌شود. وی ادامه داد: نياز كشور ما اشتغال و توليد است و فرصتي كه بعد از برجام پيش آمده، فرصتي است كه به منابع خارجي ارزان‌ قيمت دسترسي پيدا كنيم و به لحاظ توليد به موقعيت خوبي برسيم.

 

سبحانی درخصوص قراردادهاي فولادي امضا شده در سفر ايتاليا اظهار کرد: در بحث قراردادها اين موضوع بود كه چرا بايد پول را به خارجي‌ها بدهيم؟ اگر بپذيريم كشور در حال توسعه است و نياز به اشتغال دارد و از سوي ديگر قيمت نفت هم كه در حال كاهش است، بايد سراغ منابع خارجي برويم كه آنها را فاينانس مي‌كنند. مدیرعامل مبارکه گفت: در اجراي اين قراردادها هم به دنبال شركت‌هاي توانمند داخلي هستيم كه 50 تا 60 درصد كار را در بخش‌هاي سيويل، اتوماسيون و... به آنها بسپاريم. در بدبينانه‌ترين حالت این است كه 100 درصد اجراي آن خارجي باشد، اما مهم اين است كه اشتغال ايجاد می‌شود، اما اگر قرار بود پروژه‌ها را به شركت‌هاي داخلي واگذار كنيم، بايد به آنها پول و پيش‌پرداخت بدهيم.

 

سبحانی تاکید کرد: سال 1370 كه فولاد مباركه توسط ايتاليايي‌ها و اروپايي‌ها راه‌اندازي شد، ٢٥ سال تلاش صورت گرفته كه با راه‌ اندازي بخش‌هايي مانند بومي‌سازي، مهندسي معكوس و... امروزه توانسته‌ايم 62 درصد قطعات و تجهيزات را از داخل تامين كنيم. همچنين 98 درصد مواد مصرفي نيز از داخل كشور تهيه و تامين مي‌شود. وی افزود: فولاد مباركه در ٨ ماه نخست امسال ٣٩٣ ميليارد تومان ماليات به غير از ماليات بر ارزش افزوده پرداخت كرد و همچنين سود پرداختي به سهام عدالت از سال 1385 تاكنون ١٨٧٧٨ ميليارد ريال بوده است.

 

سبحانی درباره وضع تعرفه روي واردات فولاد كشور نيز توضيح داد: صنعت فولاد كشور به افزايش تعرفه‌هاي وارداتي نياز دارد، در حال حاضر آمريكا تعرفه 230 درصدي روي واردات فولاد از چين به اين كشور وضع كرده است. وی افزود: تركيه نيز روي واردات فولاد خود تعرفه 35 درصدي گذاشته است. در ايران هم اكنون تعرفه واردات فولاد بين 10 تا 15 درصد است كه هم اكنون قيمت فولاد نصف شده و 10 درصد تعرفه امروز به عبارتي 5 درصد تعرفه گذشته شده است.

 

وی درباره طرح فولاد سپيد دشت توضيح داد: قرار بود با مشاركت ايميدرو در اين طرح اسلب توليد كنيم و در ادامه طرح را به توليد ورق نورد گرم تغيير داديم. مدیرعامل فولاد مبارکه درباره اقدامات محيط زيستي فولاد مباركه نيز عنوان كرد: بيش از ٢٠٠ ميليارد تومان در ٣ سال گذشته در فولاد مباركه در ارتباط با پروژه‌هاي محيط زيستي هزينه شده كه شامل نصب فيلترها، ايجاد تصفيه‌ خانه‌ها، پايش‌ها و... بوده است و فقط سالانه حدود ٢٠ ميليارد تومان هزينه نگهداری و تعمیرات تجهیزات پایش محیط زیست است.

 

وی درباره وضعيت فعلي بازار فولاد نيز گفت: ركود كنوني در بازار فولاد مقطعي و گذرا است، زماني دره مرگ داشتيم و زماني قله آتشفشان. ١٠ تا ١٢ سال پيش اين اتفاق افتاد، اما چين براي المپيك شروع به ساخت و ساز كرد كه يك دفعه با رشد قيمت مواجه شديم.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران