رکود و کاهش تقاضا و ضرورت اقدامات حیاتی

بررسی احتمال افزایش تعرفه واردات فولاد

بررسی احتمال افزایش تعرفه واردات فولاد

هفته گذشته با آغاز ماه رمضان که از آن به فصل استراحت فعالیت‌های ساختمان‌سازی و به تبع کاهش دادوستد مصالح ساختمانی از جمله فولاد تعبیر می‌شود، در نوع خود یکی از راکدترین هفته‌های معاملاتی برای فعالان بازار آهن رقم خورد.

 

هفته گذشته با آغاز ماه رمضان که از آن به فصل استراحت فعالیت‌های ساختمان‌سازی و به تبع کاهش دادوستد مصالح ساختمانی از جمله فولاد تعبیر می‌شود، در نوع خود یکی از راکدترین هفته‌های معاملاتی برای فعالان بازار آهن رقم خورد.در فاصله روزهای شنبه 30 خرداد تا چهارشنبه 3 تیرماه همزمان با افت مبادلات محصولات فولادی شاهد کاهش قیمت میلگرد و برخی دیگر مقاطع ساختمانی نظیر نبشی و ناودانی در بازار آزاد بودیم. این در حالی است که همچون هفته‌های قبل تیرآهن ذوبی به خصوص در شاخه‌های سبک با رشد قیمت همراه شد.

 

طی این هفته در بورس کالا و در گروه محصولات فولادی نیز بالغ بر 24 هزار و 853 تن انواع فولاد به تابلو معاملات آمد و در مقابل حجم معامله 58 هزار و 643 تن به ثبت رسید. دو هفته پیش ارقام مربوط به حجم عرضه و مبادله فولاد در بورس کالا به ترتیب 111 هزار و 558 تن و 113 هزار و 444 تن بودند.

 

به این ترتیب افت حدود 78 و 48 درصدی حجم عرضه و مبادله انواع فولاد در بورس کالای ایران طی هفته قبل رقم خورده که شاهد دیگری بر تعمیق رکود این بازار در روزهای گذشته است.

 

در کنار تحولات کم رمق بازار، این روزها کماکان مهمترین بحث در میان فولادسازان درخواست برای افزایش دوباره رقم تعرفه واردات فولاد به ارقامی بیش از 10 تا 20 درصد فعلی برای حمایت از تولیدات داخلی در برابر خطرات دامپینگ است که البته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اخیرا در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی مس ایران و صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با تایید این مساله اظهار کرد: این تعرفه‌ها پاسخگو نیست، چرا که در حال حاضر چین یارانه قابل توجهی برای صادرات فولاد اختصاص داده اما در کشور ما تعرفه 10 تا 20 درصدی برای واردات فولاد درنظر گرفته شده است و این در حالی است که در کشورهایی مثل ترکیه این رقم به 30 درصد می‌رسد.

 

رئیس هیات عامل ایمیدرو افزایش رقم تعرفه واردات فولاد، اختصاص جایزه صادراتی به صادرکنندگان و ارائه تسهیلات بانکی با نرخ‌های مناسب به تولیدکنندگان را از جمله مهمترین راهکارها به منظور غلبه بر رکود اخیر صنعت فولاد عنوان کرد و گفت: این پیشنهادات به منظور غلبه بر مشکلات حال حاضر صنعت فولاد به وزارت صنعت شده است که امیدواریم با مساعدت دولت مشکلات این صنعت کاهش پیدا کند.

 -حدیث موسوی-


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد فوق را از اقتصاد نیوز بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران