مسیر صادرات به اروپا از طریق فولادهای آلیاژی

مسیر صادرات به اروپا از طریق فولادهای آلیاژی

عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در فولادهای آلیاژی برای صادرات به کشورهای اروپایی گفت: دولت در اولین قدم باید شرکت‌های فولادی نیمه دولتی را به شرکت‌های معتبر خارجی واگذار کند.

 

به گزارش استیل پدیا، سید رضا شهرستانی با بیان این‌که باید بتوانیم از شرایط پس از تحریم به درستی استفاده کنیم و آن را تبدیل به مهره سوخته نکنیم، اظهار کرد: نباید شرایط مانند زمانی شود که نفت به بشکه‌ای 100 دلار هم رسید اما پول آن به جای سرمایه‌گذاری در بخش تولید، حیف و میل شد.

 

وی با بیان این که موضوع لغو تحریم‌ها چندین مزیت برای تولید دارد، گفت: یکی از معضلات ما برای واردات قطعات یدکی کارخانه‌ها و ماشین‌آلات جدید بود که با وجود تحریم‌ها نمی‌توانستیم از کشورهای معتبر اروپایی آنها را وارد کنیم.

 

به گفته عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد، در زمان تحریم تولید‌کنندگان مجبور بودند این ماشین‌آلات را از کشورهایی مثل ترکیه، هند و چین با قیمت‌های بالا خریداری کنند، از سوی دیگر اگر مشخص می‌شد مصرف‌ کننده کالا ایران است، کالای کشورهای دیگر به دست ایرانی‌ها نمی‌رسید.

 

شهرستانی همچنین با اشاره به تاثیر لغو تحریم‌ها و صادرات فولاد نیز ادامه داد: ما می‌توانیم پس از لغو تحریم‌ها فولاد‌های آلیاژی را به کشورهای اروپایی صادر کنیم، چرا که در فولادهای معمولی نمی‌توانیم با چین رقابتی داشته باشیم، اما این امکان وجود دارد که با سرمایه‌گذاری در فولاد‌های آلیاژی با توجه به مزیت‌های کشور ایران از جمله نیروی انسانی جوان، مواد اولیه مناسب و انرژی ارزان صادرات خود را به اروپا افزایش دهیم.

 

وی افزود: در عین حال می‌توانیم از شرکت‌های خارجی نیز بخواهیم در تولید فولاد‌هایی که در حال حاضر تولید آنها کمتر است در کشور سرمایه‌گذاری کنند و قطعا این شرکت ها از این موضوع استقبال می‌کنند.

 

عضو انجمن تولید‌ کنندگان فولاد درباره‌ی میزان مصرف فولاد‌های خاص نیز گفت: قطعا مشتری این فولاد‌ها هم وجود دارد، چراکه هر چه کشورها صنعتی‌تر می‌شوند مصرف فولاد‌های خاص در صنایعی‌ مانند پتروشیمی، خودروسازی، کشتی‌سازی و ... افزایش می‌یابد.

 

شهرستانی با بیان این‌که دولت باید سیاست را در سرمایه‌ گذاری یکدست کند، افزود: باید شرایطی فراهم شود تا رضایت برای سرمایه‌گذاران همراه با آرامش ایجاد شود و آنها بتوانند وارد صنعت فولاد کشور شوند.

 

وی درباره تسهیل صادرات به کشورهای فعلی با لغو تحریم‌ها نیز ادامه داد: بیشتر صادرات ما در حال حاضر به کشورهای عراق و افغانستان است و مقدار جزئی هم به عربستان، کویت و دوبی صادر می‌شد که ما در کشورهایی که عمده صادرات خود را داشتیم با توجه به این‌که سیستم بانکی پیشرفته‌ای برای جابجایی پول وجود نداشت و مبالغ به صورت نقدی جابجا می‌شد، با برداشتن تحریم‌ها تفاوت چندانی در جابه‌جایی پول ایجاد نمی‌شود، اما به‌ طور کلی مسلم است که لغو تحریم‌ها روی هزینه انتقال پول‌ تاثیر‌گذار است.

 

عضو انجمن تولید‌کنندگان فولاد درباره‌ی سفر اخیر رییس جمهور چین به ایران نیز گفت: در این سفر چین اعلام کرد که برای 100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در ایران برنامه دارد که ما باید بتوانیم برای کارهای پیمانکاری به‌طور جدی از این پتانسیل استفاده کنیم.

 

شهرستانی اظهار کرد: در گذشته صحبت‌هایی نیز انجام شده و دو شرکت چینی سرمایه‌گذاری‌های نه چندان زیادی در بخش فولاد انجام دادند، اما موضوع اصلی این است که اگر دولت بخواهد در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی پیشرفت کند ابتدا باید شرکت های نیمه دولتی را مثل ذوب آهن، فولاد مبارکه و ... به شرکت‌های معتبر خارجی واگذار کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران