باید و نباید های جذب سرمایه در بخش معدن

آماده باش بنگاه‌های دولتی و خصوصی معدن برای پسا تحریم

آماده باش بنگاه‌های دولتی و خصوصی معدن برای پسا تحریم

توافق هسته‌ای دورنمای مثبتی را برای بخش معدن به تصویر کشیده است. از این روکارشناسان معتقدند پیش از رفع تحریم‌ها دولت و بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی باید آمادگی این را پیدا کنند که ظرفیت‌های همکاری با شرکت‌های خارجی را افزایش دهند و با جلب اطمینان آنها رونق را برای بخش معدن کشور به ارمغان بیاورند.

 

بخش معدن ایران با وجود ظرفیت‌های بالا همچنان خلأهایی در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری دارد که هر یک از این مشکلات را می‌توان در تعامل با شرکت‌های بزرگ خارجی برطرف کرد. هم‌اکنون در اکتشافات کمبود سرمایه احساس می‌شود و در بخش استخراج بالا بودن قیمت تمام شده؛در نتیجه نبود تجهیزات و ماشین‌آلات روز و همچنین کمبود دانش فنی روز فرآوری مواد معدنی را با محدودیت‌هایی همراه کرده که با توافقات و توسعه همکاری‌های بین‌المللی، برطرف خواهند شد.

 

 
افزایش بهره‌وری در معادن

 
در اصلاحیه لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر، بخش معدن مورد توجه قرار گرفت. به گونه‌ای که تولید و صادرات محصولات معدنی شرکت‌ها، محور برنامه‌های بخش معدن قرار گرفته است تا با افزایش بازدهی در این بخش سرمایه‌های جدید، صنایع پایین‌دستی را بهبود بخشند.

 

محمد بیاتیان، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نگاه مجلس به بخش معدن مثبت است گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که کشور در بخش معدن دارد، توسعه همکاری‌های بین‌المللی می‌تواند رشد اقتصادی معدن را به همراه بیاورد. در واقع دولت برای ایجاد رونق در بخش معدن مصمم بوده و مجلس شورای اسلامی نیز به دنبال رفع موانع جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن است، از این‌رو مجلس شورای اسلامی کارگروهی ویژه معدن تشکیل داده که بخشی از اقدامات آن مربوط به تسهیل در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که به‌طور قطع در آن جذب سرمایه‌های خارجی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

وی درباره موقعیت‌هایی که پس از توافق هسته‌ای در بخش معدن به وجود می‌آید، افزود: هم‌اکنون بخشی از غیررقابت‌پذیر بودن تولیدات معدنی ایران مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات فرسوده بوده که به دلیل تحریم‌ها، جایگزینی آنها با محدودیت‌هایی همراه است. حال با توافقات مثبت هسته‌ای این موانع برداشته و معدنکاران می‌توانند ضمن افزایش ظرفیت تولید هزینه سربار را نیز کاهش دهند.

 

وی با اشاره به اینکه بستر جذب سرمایه در معادن ایران فراهم است، افزود: اکتشافات در کشور باید توسعه یابد تا بر پایه شناسایی ذخایر معدنی، سرمایه‌های بخش خصوصی هدایت شوند. این موضوع کمک می‌کند تا دولت بیشتر در زیرساخت‌های معدنی سرمایه‌گذاری کند و هزینه‌های شرکت‌های خصوصی برای ورود به ظرفیت‌های معدنی مناطق محروم نیز کاهش یابد. حال این مسئله باید در گام نخست با شناسایی ذخایر معدنی جدید پایه‌گذاری شود.

 

 
دولت حمایت کند

 
عضو هیات‌مدیره خانه معدن با اشاره به اینکه هر قدر فضای بین‌المللی برای همکاری شرکت‌های خارجی بهبود یابد توسعه بخش معدن سریع‌تر محقق می‌شود، گفت: با توجه به ادامه روند مثبت مذاکرات ایران با کشورهای ۱+۵ فضای بین‌المللی به سمت توافقات تمایل پیدا کرده، موضوعی که نوید بخش برقراری تعاملات و در نهایت رفع محدودیت‌هاست. از این‌رو می‌تواند شکوفایی را برای بخش معدن کشور به ارمغان بیاورد، اما مسئله‌ای که هم‌اکنون وجود دارد این است که بنگاه‌های ایران به دلیل اینکه پیش از این با بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ خارجی چندان همکاری نکرده‌اند تعامل درستی با آنها ندارند. بنابراین باید خود را برای شرایط پس از تحریم‌ها آماده کنند.

 

بهرام شکوری درباره اقداماتی که بنگاه‌های اقتصادی باید برای شرایط پساتحریم انجام دهند، ادامه داد: سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به حوزه‌های سرمایه‌گذاری نیازمند اطلاعات دقیقی هستند که نه تنها سازمان‌های دولتی بلکه شرکت‌های بخش خصوصی نیز باید توانمندی‌های خود را شناسایی و آماده ارائه کنند تا در صورتی که موقعیت مذاکره با شرکت‌های خارجی معدنی خارجی فراهم شد این اطلاعات ارائه شود.

 

وی با نگاهی به مواردی که دولت برای جذب سرمایه‌های خارجی باید مورد بررسی قرار دهد، افزود: ۳ مورد را می‌توان گلوگاه جذب سرمایه خارجی در بخش معدن ایران دانست و باید دولت اقدامات لازم را درباره آنها انجام دهد. نخست اینکه تضمین‌های لازم برای مالکیت سرمایه‌گذاران خارجی داده شود که آنها با ورود به این بخش و راه‌اندازی پروژه‌ها از مالکیت بر معدن یا واحد فرآوری مطمئن شوند. از سوی دیگر باید شرایطی فراهم شود که خارجی‌ها مطمئن شوند درآمد آنها قابل‌انتقال است. همچنین در تعیین ثبات در سرمایه‌گذاری‌ها دولت باید حسن نیت خود را نشان دهند که آنها بتوانند در برنامه‌ای بلند مدت از وضعیت مالیات و... مطلع باشند.

 

شکوری با تاکید بر استفاده از الگوهای موفق جذب سرمایه در کشورهای معدنی دنیا تصریح کرد: درحال‌حاضر کشور شیلی توانسته در جذب سرمایه برای معادن موفق عمل کند، موضوعی که باید از سوی ایران نیز اجرا شود. به‌طوری که الگو و سیاست‌هایی که از سوی این کشور اعمال شده با بومی‌سازی در ایران به اجرا گذاشته شود.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت معدن فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران