تکمیل زنجیره ارزش فولاد و آهن با ایجاد صندوق مشترک

تکمیل زنجیره ارزش فولاد و آهن با ایجاد صندوق مشترک

تشکیل صندوق مشترک فولاد و آهن یکی از پیشنهاد‌های انجمن سنگ‌آهن کشور است. درحالی که مدت زمان زیادی از پیشنهاد تشکیل این صندوق می‌گذرد اما تاکنون اجرایی نشده و به اعتقاد سنگ‌آهنی‌ها اجرایی شدن این طرح نیازمند حمایت‌های دولتی و صدور مجوز است.

 

به گزارش استیل پدیا، در واقع تشکیل «صندوق مشترک فولاد و آهن» اقدامی با هدف حمایت از معدنکاران بخش خصوصی است که به اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی کمک می‌کند. به عبارتی ایجاد این طرح باعث می‌شود تا درآمدهای ناشی از صادرات سنگ‌آهن به حساب این صندوق واریز شده و از محل این درآمدها برای ارائه خدمات به بخش معدن استفاده شود.

 

به گفته مهرداد اکبریان ریس سابق انجمن سنگ آهن در شرایطی که زیرساخت‌های مناسب برای تولید کنسانتره سنگ‌آهن و فولاد برای معدنکاران بخش خصوصی وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود تا تولید کنندگان سنگ‌آهن با مجوز و حمایت دولت، صندوق مشترک سرمایه‌ گذاری تاسیس کنند تا هر گونه برنامه در این بخش با هدف جلوگیری از خام فروشی اجرا شود. آنطور که اکبریان اشاره کرده تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری باید با حمایت دولت انجام شود تا برنامه تولید کنسانتره و فولاد هر چه زودتر محقق شود.

 

به گفته وی این انجمن برای تاسیس صندوق با انجمن تولید‌ کنندگان فولاد مذاکراتی انجام داده و این موضوع با استقبال آنها روبه‌رو شده است. اکبریان گفته است این انجمن مخالفت جدی خود را برای وضع هر گونه عوارض اعلام کرده و اعمال این سیاست را در شرایط فعلی که این کالا از ارز آوری بالایی برخوردار است به مصلحت نمی‌داند.

 

همراهی دولت برای تشکیل صندوق مشترک

 
در همین زمینه نایب رییس انجمن سنگ‌آهن ایران اظهار کرد: هر گونه عوارض و حقوقی که دولت از بخش معادن دریافت می‌کند باید در حوزه معدن و صنایع معدنی و به منظور اهداف توسعه‌ای این بخش هزینه شود از این رو پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک فولاد و سنگ‌آهن مطرح شد تا عوارضی که از بخش معادن دریافت شود وارد این صندوق شده و از درآمدهای این صندوق برای تکمیل زنجیره ارزش سنگ‌آهن و فولاد استفاده شود.

 

بهرام شکوری ادامه داد: تشکیل صندوق مشترک فولاد و سنگ‌آهن پیشنهاد خوبی بود اما اجرایی شدن این طرح مستلزم همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی است این درحالی است که تاکنون دولتی‌ها با اجرایی شدن این طرح موافقت نکرده‌اند. شکوری به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی نیز اشاره کرد و گفت: صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به دلیل برخورداری از حجم سرمایه اندک قادر به ارائه خدمات مناسب به بنگاه‌های اقتصادی حوزه معدن و صنایع معدنی نیست از این رو ایجاد صندوق مشترک فولاد و سنگ‌آهن پیشنهاد مناسبی برای ارائه خدمات به بنگاه‌های اقتصادی معدنی و صنایع معدنی به شمار می‌رود. 

 

نایب رییس انجمن سنگ‌آهن ایران افزود: با تقویت صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی حمایت بیشتری از معادن بخش خصوصی انجام خواهد شد؛ این صندوق از گارانتی دولتی برخوردار است و با توجه به فرصت مناسبی که در کشور فراهم شده زمینه برای جذب سرمایه این صندوق فراهم خواهد شد تا بدین وسیله از معدنکاران بخش خصوصی حمایت شود.

 

جذب سرمایه از تولید کنندگان

 
در همین حال رییس انجمن سنگ‌آهن کشور گفت: صندوق مشترک فولاد و سنگ‌آهن ابتدا با عنوان صندوق سرمایه‌گذاری و توسعه آهن مطرح شد و سپس به صندوق توسعه فولاد و آهن ایران تغییر نام داد درواقع هدف از ارائه این طرح این بود که با جذب سرمایه از تولید کنندگان کوچک و بزرگ کنسانتره، ایجاد واحدهای فرآوری در حوزه سنگ‌آهن آغاز شود. قدیر قیافه اظهار کرد: تشکیل صندوق مشترک فولاد و سنگ‌آهن حدود ۳ سال گذشته از سوی انجمن سنگ‌آهن ایران پیشنهاد شد تا سرمایه این صندوق از محل آورده اعضا تامین شود.

 

به گفته قیافه درچند سال گذشته بحث وضع عوارض صادراتی در حوزه سنگ‌ آهن مطرح شد این درحالی است که وضع عوارض هیچ نفعی برای حوزه معدن و صنایع معدنی ندارد و در واقع کمکی به توسعه و ایجاد سرمایه‌گذاری مولد در این بخش‌ها نمی‌شود از این رو با تشکیل صندوق مشترک فولاد و سنگ‌آهن به جای دریافت عوارض از سوی صادر‌کنندگان و تولید کنندگان سنگ‌آهن بخشی از درآمد ناشی از صادرات به حساب این صندوق واریز شده و اعضا اوراق مشارکت دریافت کنند.

 

رییس انجمن سنگ‌آهن کشور ادامه داد: در صورتی که با تشکیل صندوق مشترک فولاد و آهن موافقت‌های لازم انجام می‌شد و اگر هر کدام از صادر‌کنندگان به عنوان مثال ۱۰ درصد به عنوان حق‌السهم مشارکت به صندوق مشترک فولاد و آهن واریز می‌کردند ظرف مدت یک سال مبلغ زیادی وارد این صندوق می‌شد و با این سرمایه جایگاه‌های شغلی بسیاری ایجاد شده، کالاها با ارزش‌افزوده بیشتری تولید می‌شدند و درواقع به ایجاد واحدهای کنسانتره‌سازی کمک فراوانی می‌کرد.

 

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، اجرای طرح‌های توسعه‌ای دشوار است عنوان کرد: تشکیل این صندوق به تولید کنندگان سنگ‌آهن کمک زیادی می‌کرد اما متاسفانه این اقدام به انحراف کشیده شد و در صورتی که دولت یاری کرده و مجوز تشکیل این صندوق را صادر کند، صندوق مشترک فولاد و آهن تشکیل خواهد شد.

 

پیشنهادی برای حمایت از اکتشاف

 
در همین حال رسول خلیفه سلطان، دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد کشور نیز درباره این صندوق گفت: انجمن سنگ‌آهن ایران باید درباره تشکیل صندوق مشترک فولاد و آهن اظهار نظر کند. وی ادامه داد: این پیشنهاد در راستای حمایت از بخش اکتشاف معدنی مطرح شده و در واقع فلسفه تشکیل این صندوق این بوده که از بخش خصوصی در زمینه فرآوری مواد معدنی حمایت شود.

 
خلیفه سلطان درباره دلایل اجرایی نشدن پیشنهاد تشکیل صندوق فولاد و آهن عنوان کرد: این صندوق نیاز به نقدینگی دارد این درحالی است که دولت در شرایطی قرار داشته که نتوانسته از اجرای این پیشنهاد حمایت کند.

- مینا ایزدی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران