بازار شمش در انتظار تأثیر حذف تحریم های ایران

بازار شمش در انتظار تأثیر حذف تحریم های ایران

پیش بینی شده ایران در بازار شمش ترکیه به بازیگر مهمی تبدیل شود زیرا قیمت های شمش این کشور در مقایسه با چین و کشورهای مشترک المنافع به اندازه کافی رقابتی است .

 

به گزارش استیل پدیا، یک تاجر گفت : ایران بعد از حذف تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا اولین سفارش صادراتی خود را دریافت کرده است. این کشور قبلاً اجاز صادرات محصولاتی چون شمش را نداشت اما بعد از تحریم ها مجدداً وارد این بازار خواهد شد . اما در پی محدود شدن برنامه هسته ای ایران و همکاری این کشور با جامعه جهانی بازار فولاد ایران در تلاش است که امکانات موجود خود را کشف کند.

 

یک تاجر مصری گفت : از بانک خود درخواست گشایش اعتبارکرده اما اخیراً موانعی برای کار با ایران در بین کشورهای عرب خاورمیانه برجسته شده است. او افزود : این موضوع بستگی به شرایط سیاسی این کشور دارد اگر مصر همچنان در کنار عربستان بماند به ما اجازه کار با ایران داده نمی شود.

 

تنش بین ایران و عربستان در هفته های اخیر هم ادامه یافته و تضاد بین شیعه و سنی پر رنگ شده و این ماجرا به ضرر ایران می باشد. بسیاری از کارخانه های نوردکشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارت متحده عربی ، کویت و دیگر کشورها که خریدار شمش ایران بودند با حمایت های مالی دولت های سنی سرپا هستند . یک تاجر سریلانکائی گفت: محصولات ایرانی می تواند مستقیماً وارد بازارهای سریلانکا ، بنگلادش ، عمان ، هند ، کنیا و تانزانیا شود البته بازار ترکیه هم قابلیت صادرات را دارد .

 

یک نکته مهم در تجارت با ترکیه زمان تحویل و هزینه حمل است . یک تاجر اماراتی گفت : ایران برای جذب خریداران مجبور به کاهش قیمت است ، سریع ترین زمان تحویل محموله های ایران به ترکیه بیش از 20 روز طول می کشد درحالیکه محموله های کشورهای مشترک المنافع ظرف یکی دو روز به مقصد شمال ترکیه و چهار روز به مقصد جنوب ترکیه می رسد . سریع ترین محموله ایران ظرف 17 روز می رسد مگر در مواردی که محموله در حدود 40 هزار تن باشد و هزینه حمل هم 10 تا 15 دلار بیشتر از کشورهای مشترک المنافع است .  

 

مشکل دیگر ، مالیات بر واردات به ترکیه است به همین علت کسی خرید نمی کند زیرا بازار صادرات میلگرد بسیار ضعیف است. یک تاجر ترک گفت : اگر شما از کشورهای مشترک المنافع ، خاورمیانه و یا چین شمش بخرید مجبورید ظرف مدت یک سال آنرا صادر کنید وگرنه 22 درصد مالیات باید پرداخت کنید تنها محصولات اروپائی از پرداخت مالیات در ترکیه معاف هستند.  


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران