کاهش بی‌سابقه تولید بزرگترین فولادساز دنیا

کاهش بی‌سابقه تولید بزرگترین فولادساز دنیا

تولید فولاد در چین، بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده این محصول در دنیا، سال گذشته برای اولین بار در ربع قرن اخیر کاهش یافت و به 83/ 803 میلیون تن رسید.

 

به گزارش استیل پدیا، کارخانه‌های فولاد چین که نیمی از عرضه جهانی را در اختیار دارند، سال گذشته برای نخستین بار از سال 1991 در پی کاهش تقاضا،‌ سقوط قیمتی و دست‌وپنجه نرم کردن با عرضه مازاد، تولیدات خود را کاهش دادند.

 
تولید فولاد خام با افت 3/ 2 درصدی به 83/ 803 میلیون تن رسید. میزان تولید در ماه دسامبر نیز با سقوط 2/ 5 درصدی نسبت به سال گذشته به 37/ 64 میلیون تن رسید. در حالی که سیاست‌ گذاران به دنبال هدایت اقتصاد از سرمایه‌ گذاری به سمت رشد مصرف هستند، میزان تقاضا در حال کاهش است. سال گذشته اقتصاد چین رشد 9/ 6 درصدی داشته که کندترین سرعت رشد اقتصادی این کشور از سال 1990 بوده است.

 

بر اساس برآورد سیتی‌گروپ، به دلیل چشم‌انداز در حال تضعیف سنگ‌آهن و افزایش صادرات شرکت‌های معدنکار، میزان تولید فولاد در سال جاری احتمالا افتی 6/ 2 درصدی خواهد داشت. ژو هوی می، تحلیلگر هواتای گریت‌وال در شانگهای اعلام کرد: این موضوع نشان‌دهنده کاهش تولید فولاد در چین هم راستا با کندی اقتصاد است. ما احتمالا شاهد کاهش تولید بیشتری در سال جاری خواهیم بود، با این وجود اندازه کاهش تقریبا مشابه با مقدار سال 2015 خواهد بود. کاهش عرضه در این وضعیتی که عرضه از تقاضا بیشتر است یک فرآیند طولانی‌مدت خواهد بود و این در حالی است که کارخانه‌ها به دنبال حفظ سهم بازار هستند.

 

تولید فولاد خام در چین بین سال‌های 1990 تا 2014 بیش از 12 برابر شده و این افزایش نمادی از ظهور این کشور به عنوان دومین اقتصاد دنیا بوده است. در تقویت زیرساخت‌ها از سوی سیاست‌گذاران و نقل‌مکان میلیون‌ها نفر به شهرها و بالارفتن مصرف اتومبیل و لوازم‌خانگی، میزان تقاضا در این کشور افزایش یافته است. اقتصاد چین در ماه دسامبر کند شده و بدترین رشد سه‌ماهه خود را از زمان بحران جهانی سال 2009 تجربه کرده است.

 

تولید صنعتی، آمار خرده فروشی و سرمایه‌گذاری دارایی ثابت همگی در انتهای سال کمتر شده در حالی که تولید ناخالص داخلی 8/ 6 درصد در این سه ماه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. تقاضای فولاد چین برای اولین بار در تاریخ در حال کاهش است و این موضوع موجب شده تا کارخانه‌ها رکوردی را در زمینه صادرات فلز به ثبت برسانند. میزان محموله‌های دریایی در سال گذشته با رشد 20 درصدی به 4/ 112 میلیون تن رسیده است. عرضه مازاد از سوی چین، باعث شده تا دولت‌ها در سراسر نقاط دنیا، قدم‌هایی را برای حفاظت از بازارهای داخلی بردارند. لی شین چوانگ، معاون دبیر کل اتحادیه آهن و فولاد چین اعلام کرد، میزان تولید چین ممکن است در سال جاری به 783 میلیون تن کاهش پیدا کند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران