تولید کنندگان توانمندی تامین نیاز داخلی را دارند

واردات ورق و لوله نفت وگاز توجیه ندارد

واردات ورق و لوله نفت وگاز توجیه ندارد

رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: تولیدکنندگان داخلی توانایی تامین نیاز بازار کشور را دارند و موضوع واردات اسلب (شمش فولادی)، ورق و لوله های نفت و گاز از خارج ، توجیه پذیر نیست.

 

به گزارش استیل پدیا، بهرام سبحانی در مراسم امضای توافقنامه تولید مشترک ورق های فولادی کیفیت API-X60 و گریدهای بالاتر، که میان شرکت های فولاد مبارکه اصفهان و فولاد اکسین خوزستان به امضا رسید افزود: یکی از موارد مصرف ورق در کشور، تولید لوله های گاز است و این لوله ها نیاز به ورق هایی مخصوص دارد که فولاد مورد نیاز آن در فولاد مبارکه و ورق های آن در فولاد اکسین قابل تامین است.

 
وی افزود: براساس اقدام هایی که در دو مجتمع مزبور انجام شده ، شرکت فولاد مبارکه می تواند اسلب های مورد نیاز این ورق ها را تولید و فولاد اکسین نیز قادر است این فولادها را نورد کرده و به ورق های عریض مورد نیاز ساخت لوله های نفت و گاز تبدیل کند.

 
مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه گفت: اسلب ها به صورت آزمایشی تولید و در اختیار فولاد اکسین قرار گرفته و تبدیل به ورق شد و سپس با حضور بازرسان شرکت ملی گاز این ورق ها به لوله تبدیل شدند؛ به این ترتیب این تولیدات در فهرست شرکت های تامین کننده ورق مورد نیاز برای تولید لوله های گاز قرار گرفت.

 
سبحانی افزود : موضوع خرید اسلب، ورق و لوله از خارج از کشور توجیه پذیر نیست و امروز در داخل کشور قابل تامین است و باید صنعت نفت تمرکز خود را بر تامین این کالاها از داخل بگذارد. به گفته وی ، سرمایه گذاری بزرگی در مجموعه های فولاد مبارکه و فولاد اکسین انجام شده و کشور را از واردات این محصولات بی نیاز می کند.

 
مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه انتشار اخباری مبنی بر خرید لوله های ای.پی.آی (API) از هند گفت: انتظار می رود در پساتحریم، نگاه به سمت واردات این محصول نباشد؛ واردات اینگونه تولیدات ، به معنی ایجاد اشتغال و ارزش افزوده برای خارج از کشور است.

 
وی تاکید کرد: ایران امروز به کالاهایی نیاز دارد که در داخل امکان تولید آن نباشد ، و با توجه به سرمایه گذاری کلان صورت گرفته در کشور ،این سرمایه گذاری به اشتغال هزاران نفر انجامیده و نیازی به واردات وجود ندارد.

 
سبحانی گفت: چنانچه یک میلیون تن فولاد وارد کشور شود ، در زنجیره تولید یعنی از معدن تا محصول نهایی، حدود پنج تا 10 هزار نفر بیکار خواهند شد.

 
مدیر عامل شرکت فولاد اکسین خوزستان نیز در این مراسم با اشاره به توانمندی های تولیدکنندگان داخلی در حوزه ورق و لوله نفت و گاز گفت: امروز می توان ادعا کرد که تولیدات فولادی ایران از نظر نرخ و کیفیت با مشابه اروپایی خود قابل رقابت است.

 
عزیز قنواتی ظرفیت اسمی فولاد اکسین خوزستان را سالیانه یک میلیون و 50 هزار تن ذکر کرد و افزود: این شرکت تنها تولیدکننده ورق عریض برای تولید لوله های نفت و گاز در ایران است.

 
وی ضمن تاکید بر اینکه از صفر تا صد لوله های نفت و گاز در کشور بومی شده ، گفت : بر اساس بررسی های انجام شده، سالیانه یک میلیون تن ورق برای تولید لوله های نفت، فراورده های نفتی و گاز نیاز است که همین میزان ظرفیت تولید در کشور وجود دارد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران