کشور از واردات ورق‌های فولادی صنایع نفت و گاز بی نیاز شد

کشور از واردات ورق‌های فولادی صنایع نفت و گاز بی نیاز شد

توافقنامه تولید مشترک ورق‌های فولادی کیفیت API-X60 و گریدهای بالاتر مورد استفاده در صنایع نفت و گاز که در حال حاضر از طریق واردات تامین می‌شود، بین شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و اکسین خوزستان به امضا رسید.

 

به گزارش استیل پدیا، مدیر‌عامل فولاد مبارکه در این مراسم گفت: ورق‌های فولادی کیفیت API-X60در صنایع نفت وگاز کشور مورد استفاده قرار دارد که هم‌ اکنون در فولاد اکسین خوزستان قابل تولید شد.بهرام سبحانی با اشاره به تامین اسلب مورد نیاز برای تولید ورق‌های فولادی مورد نیاز در صنایع نفت و گاز گفت: مبارکه بر استانداردهای خود اسلب مورد نیاز را در اختیار اکسین خوزستان قرار می‌دهد و در این شرکت ورق مذکور تولید خواهدشد.

 

سبحانی تاکید کرد: ورق‌های فولادی کیفیت API-X60 و گریدهای بالاتر مورد استفاده درصنایع نفت و گاز مورد تایید دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته است و از لحاظ کیفیت و قیمت با تولیدات مشابه اروپایی قابل رقابت است.وی خاطرنشان کرد: با اتفاق صورت گرفته تامین ورق، لوله یا اسلب از طریق واردات به هیچ وجه قابل توجیه نیست و براساس تاکید مقام معظم رهبری براقتصاد مقاومتی شرکت‌های نفت و گاز می‌توانند ورق‌های فولادی مورد نیاز خود را از بازار داخل به‌طور کامل تامین کنند، چراکه با سرمایه‌گذاری ملی صورت گرفته در این بخش کشور بطور کامل از واردات این محصول بی نیاز شده است.

 

به گفته مدیر‌عامل فولاد مبارکه، امید است هم‌ اکنون که کشور در مرحله پساتحریم قرارگرفته است و باتوجه به حمایت‌های دولت از بخش خصوصی نگرش دستگاه‌های ذی ربط از واردات این نوع از ورق‌های فولادی تولیدی از محل واردات به تامین از محل بازار داخل تغییر کند تا شاهد ایجاد ارزش افزوده برای رقبای خارجی نباشیم. سبحانی افزود: مبارکه توان تولید ورق لوله‌های گاز ترش را نیز دارد، چراکه خط‌مشی این شرکت است است که به بازار نه نگوید.

 

یک میلیارد و 100 میلیون دلار صرفه جویی ارزی

 

مدیر‌عامل فولاد اکسین خوزستان نیز در مراسم امضای توافقنامه تولید مشترک ورق‌های فولادی کیفیت API-X60و گریدهای بالاتر مورد استفاده در صنایع نفت و گازگفت: امروز شاهد جشن قطع وابستگی حساس‌ترین محصول مورد نیاز صنعت نفت و گاز کشور هستیم و باقاطعیت اعلام می‌کنم محصول تولیدی مشترک 2 شرکت مبارکه و اکسین خوزستان و براساس اخذ استانداردهای معتبر به‌طور کامل قابل رقابت با تولید مشابه خارجی است.

 

عزیز قنواتی ظرفیت اسمی تولید ورق‌های فولادی کیفیت API-X60و گریدهای بالاتر مورد استفاده در صنایع نفت و گاز را یک میلیون و 50 هزارتن اعلام و تصریح کرد: هم‌اکنون سالانه نیاز وزارت نفت به ورق‌های فولادی یک میلیون تن است که امروز به‌طور کامل بومی شده است.

 

مدیر‌عامل اکسین خوزستان بابیان اینکه تولید ورق‌های مذکور از حدود 8 ماه پیش در کشور آغاز شده است، افزود: از این رو بستری فراهم شده تا در صورت هر گونه محدودیت‌های بین‌ المللی احتمالی در آینده در تولید این محصول خودکفا باشیم. وی تاکید کرد: ورق فولادی کیفیت API-X60و گریدهای بالاتر برای انتقال خطوط گاز صادراتی شیرین است که در شرکت لوله‌سازی صفا به لوله تبدیل می‌شود. وی درخصوص پروژه‌های صادراتی ورق‌های فولادی مورد نیاز صنایع نفت وگاز کشور افزود: هم‌ اکنون صادرات ورق فولادی به ترکمنستان و عراق از جمله پروژه‌های صادراتی این شرکت است.

 

قنواتی تصریح کرد: ورق‌های فولادی مذکور برای تامین نیاز صنایع نفت و گاز هم‌ اکنون از کشورهای چین، برزیل و آلمان وارد می‌شود. وی درخصوص میزان صرفه جویی ارزی در زمینه تولید ورق فولادی کیفیت API-X60و گریدهای بالاتر خاطرنشان کرد: با خودکفا شدن در این زمینه سالانه یک میلیارد و 100 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی صورت می‌گیرد. مدیرعامل فولاد اکسین بااشاره به میزان سرمایه‌گذاری برای تولید ورق‌های فولادی یاد‌شده افزود: این شرکت تاکنون 400 میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌ گذاری کرده است که درصورت واردات آن از خارج این میزان سرمایه ملی به هدرخواهد رفت.

- زهرا مسافر-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران