تازه‌ترین گزارش انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد

مدیریت عرضه با کاهش حجم تولید

مدیریت عرضه با کاهش حجم تولید

انجمن جهانی فولاد (WSA) در تازه‌ترین گزارش خود از روند ماهانه تولید فولاد خام 65 کشور عضو این انجمن به بررسی میزان تولید کشورهای عضو در ماه مه پرداخته است. بر پایه این گزارش در ماه مه میزان تولید فولاد خام کشورهای عضو انجمن جهانی فولاد 139 میلیون تن بوده که نسبت به ماه مشابه سال 2014 افت 1/ 2درصدی را نشان می‌دهد. در طول ماه‌های اخیر کاهش تولید فولاد خام جهان در راستای مدیریت عرضه و غلبه بر مازاد تولیدات جهانی کماکان مهمترین سیاستی به شمار می‌رود که کشورهای عضو انجمن برای غلبه بر این مشکل در پیش گرفته‌اند.

 

طبق گزارش WSA چین با تولید 70میلیون تن فولاد خام که البته 7/ 1 درصد کمتر از ماه مه 2014 میلادی است، باز هم بزرگ‌ترین‌ کشور تولیدکننده این محصول در این ماه شناخته شده است. هم‌اکنون بازار ساخت‌و سازهای مسکونی در این کشور تعریفی ندارد و مصرف داخلی تکافوی حجم بالای تولیدات فولاد چین را نمی‌کند، از این رو مدتی است دولت این کشور به فکر کاهش تولید فولاد خام افتاده است تا شاید از این رهگذر بتواند تعادل دوباره را به بازار داخلی برگرداند.

 

کاهش ماهانه تولید فولاد خام چین در حالی است که پیش‌بینی می‌شود با شروع فصل تابستان اغلب کارخانه‌های فولادی این کشور بازهم به فکر کاهش تولید فولاد خواهند افتاد و این مساله به‌طور قطع بیش از پیش بازارهای جهانی را از خود متاثر خواهد کرد.

 

در ماه مه، ژاپن نیز 9/ 8 میلیون تن فولاد خام تولید کرده که تنزل 7 درصدی را نشان می‌دهد. ضمن اینکه کره‌جنوبی با تولید 6میلیون تن فولاد خام تنزل 6/ 2 درصدی را نسبت به ماه مه 2014 تجربه کرده است.

 

در اتحادیه اروپا آلمان نیز از روند نزولی اخیر مصون نمانده؛ چرا که با تولید 7/ 3 میلیون تن فولاد خام با افت 4/ 5 درصدی روبه‌رو شده است. کمااینکه ایتالیا نیز کاهش معنادار 6/ 12درصدی را در روند ماهانه تولید فولاد خام تجربه کرده است.

 

از دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد جهان که آنها نیز در این ماه با افت حجم تولید روبه‌رو شده‌اند می‌توان به روسیه، اوکراین، ترکیه و آمریکا اشاره کرد؛ چرا که این کشورها به ترتیب ریزش 9/ 1، 23، 3/ 4 و 5/ 8 درصدی را در تولید فولاد خام طی ماه مه 2015 در مقایسه با ماه مشابه 2014 تجربه‌ کرده‌اند.

 

در این میان البته کشورهایی هستند که به رغم سیاستی که کشورهای بزرگ برای مدیریت عرضه (به کمک کاهش تولید فولاد خام) در پیش گرفته‌اند، در روند ماهانه تولید این محصول با رشد مواجه شده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به ایران و هند اشاره کرد.

 

به گزارش انجمن جهانی فولاد کشورمان در ماه گذشته میلادی یک میلیون و 455هزار تن فولاد خام تولید کرده است که رشد 1/ 2 درصدی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر از ابتدای سال جاری میلادی تا این ماه نیز با تولید 7 میلیون تن فولاد خام، حدود 400هزار تن بیش از مدت مشابه پارسال تولید داشته‌ایم.

 

هرچند با وجود افزایش میزان تولید فولاد خام کشورمان در خلال ماه‌های گذشته، تا رسیدن به هدف ترسیم شده برای دستیابی به تولید 18 میلیون تن فولاد خام در سال جاری فاصله داریم، اما این مساله نشان از عزم جدی فولادسازان برای تجربه رشد مثبت تولید فولاد به‌رغم رکود اخیر در بازار داخلی و ورشکستگی برخی واحدهای تولیدی دارد.

 

هند نیز به‌عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور، تخمین‌زده شده در این ماه حدود 7 میلیون و680 هزار تن فولاد خام تولید کرده که 4 درصد از ماه مه 2014 بیشتر است. در 5 ماه ابتدای امسال نیز این کشور با تولید 37 میلیون و 652 تن فولاد خام با رشد 1/ 6 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبه‌رو شده است.

-حدیث موسوی- 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران