امکان کاهش مصرف مواد نسوز فولاد مبارکه با نانوتکنولوژی

امکان کاهش مصرف مواد نسوز فولاد مبارکه با نانوتکنولوژی

مدیرعامل شرکت رسپینا صنعت یکی از اهداف همه فولادسازان را کاهش مصرف مواد نسوز در فرایند تولید آنها دانست و گفت: در همین راستا بزرگترین فولادسازان ایران یعنی شرکت فولاد مبارکه توانسته مصرف مواد نسوز خود را به ازای تولید هر تن فولاد به حدود 7 کیلوگرم برساند و برنامه کاهش این میزان مصرف را نیز به صورت جدی دنبال می‌کند.

 

به گزارش استیل پدیا، حمید طارمی با اشاره به اینکه انگیزه کار در صنایع بعد از توافق هسته‌ای ایران و غرب بسیار بیشتر شده است، گفت: در شرایط جدید سرعت انتقال تکنولوژی به کشور بیشتر می‌شود و در عین حال تعداد مراجعات شرکت‌های خارجی برای همکاری با ایران نیز بسیار زیاد شده است.

 

وی با بیان اینکه نانوتکنولوژی در ایران جایگاه بسیار خوبی دارد و در حال پیشرفت است، اظهار کرد: تاکنون تکنولوژی خود را به کشورهای چین و هند ارائه کرده‌ایم و آنها در حال استفاده از این تکنولوژی هستند. از سوی دیگر مذاکرات زیادی هم با فولادسازان داخلی داشتیم و قرار است این تکنولوژی را نیز بعد از تست‌های مختلف به آنها نیز ارائه کنیم.

 

مدیرعامل شرکت رسپینا صنعت افزود: با استفاده از نانوتکنولوژی عمر مواد نسوز بیشتر می‌شود و در نتیجه مصرف این مواد در فرایند فولادسازی کاهش می‌یابد که در هزینه تمام شده تولید فولاد موثر است.

 

طارمی فرهنگ صنعت فولادسازی ایران را فرهنگ اروپایی توصیف کرد نه چینی و هندی و در ادامه عنوان کرد: استفاده از نانوتکنولوژی در صنعت فولاد از نظر کاهش هزینه تمام شده تولید حائز اهمیت است. به عنوان مثال فولاد سازان دنیا تلاش می‌کنند تا مصرف مواد نسوز خود را به ازای تولید هر تن فولاد به کمتر از 10 کیلوگرم برسانند که در ایران شرکت فولاد مبارکه توانسته این میزان مصرف را به رقم بسیار خوب 7 کیلوگرم برساند و برنامه کاهش این رقم به 6 کیلوگرم را نیز دارد.

 

وی اضافه کرد: ما این ادعا را داریم که با استفاده از نانوتکنولوژی می‌توانیم بین 15 تا 25 درصد دیگر از مصرف مواد نسوز فولاد مبارکه کاسته و رقم مصرف 7 کیلوگرم فعلی را در این شرکت به 6 کیلوگرم کاهش دهیم. ضمن اینکه استفاده از نانوتکنولوژی نسبت به بسیاری از تکنولوژی‌های دیگر از نظر محیط زیستی شرایط بسیار بهتری دارد.

- محمد جواد به آبادی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران