زنگ خطر برای تولیدکنندگان محصولات تخت به‌ صدا درآمده

رشد معنادار واردات ورق به کشور

رشد معنادار واردات ورق به کشور

همچون فولاد، بازار مقاطع ساختمانی بازار ورق نیز این روزها با کاهش معنادار تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند. در واقع به‌رغم آنکه ورق به‌عنوان یک محصول میانی فرآیند تولید به‌شمار می‌رود و مصارف صنعتی دارد، اما رکود بازار فولاد به حدی فراگیر شده که این محصول نیز با کاهش سطح تقاضا، موجب تحت‌فشار قراردادن تولیدکنندگان داخلی ورق شده است.

 

در حال حاضر بالابودن هزینه‌های تولید و عدم رقابت‌پذیری محصولات تولیدی با محصولات وارداتی، موجب کاهش حاشیه سود شرکت‌های تولیدی شده که به تبع آن شرکت‌ها نیز نتوانسته‌اند از ظرفیت نصب شده خود به‌طور کامل استفاده کنند. در همین شرایط به نظر می‌رسد چالش مربوط به تامین نقدینگی و دپوی گسترده محصولات تولیدی در انبارها -همچون شرایط تولیدکنندگان مقاطع ساختمانی- منجر به خروج برخی تولیدکنندگان از چرخه تولید ورق و واگذاری واحدهای تولیدی آنها شود.

 

طبق آمارهای استخراج شده از گمرک درخصوص واردات محصولات تخت فولادی به کشور، سال 93 در مقایسه با 92 واردات محصولات گرم با 29 درصد رشد مواجه شده است. در همین حال واردات محصولات سرد نیز افزایش معنادار 144 درصدی را تجربه کرده و ورق‌های گالوانیزه، رنگی و سایر محصولات تخت به ترتیب با رشد 55، 48 و 82 درصدی واردات به کشور روبه‌رو شده‌اند.

 

گفته می‌شود بخش اعظمی از این واردات پیش از افزایش رقم تعرفه از 4 درصد قبلی به 15 درصد برای محصولات تخت بوده است و تجار با آگاهی از این موضوع به نوعی فرصت‌سنجی کرده و با ثبت سفارش گسترده واردات انواع ورق، موجبات چنین رشد معناداری را در واردات به میزان 2 میلیون و 777 هزار و 257 تن فراهم کرده‌اند. سال 92 حجم واردات انواع ورق به کشور یک میلیون و 916 هزار و 547 تن بود.

 

در حال حاضر نیز با وجود افزایش تعرفه اما متاثر از برخی رخنه‌های تعرفه‌ای و از طرفی کمتر بودن قیمت محصولات خارجی با مشابه داخلی، واردات انواع ورق به داخل کماکان با روند رو به رشدی همراه است که همین شرایط بیش از پیش عرصه را بر تولیدکنندگان داخلی تنگ کرده است.

 

البته در این میان یکسری انتقادات به نحوه عرضه داخلی تولیدکنندگان ورق به‌خصوص فولاد مبارکه نیز وارد است؛ چرا‌که فعالان بازار معتقدند اگر این شرکت دست از فیلترها و محدودیت‌های عرضه ورق خود به بازار داخلی بردارد و با قیمتی که این محصول را به بازارهای جهانی صادر می‌کند به خریداران داخلی نیز ارائه دهد، قطعا با بازار روان‌تر و پویاتری به نسبت حال برای این محصول روبه‌رو هستیم که این مساله انگیزه را نیز برای واردات محصولات تخت به کشور کاهش خواهد داد.

 

به هر ترتیب ورق نیز از جمله محصولاتی است که در بازار فولاد، قیمت آن با نوسان چندانی روبه‌رو نمی‌شود؛ چرا‌که تعداد عرضه‌کنندگان این محصول کم بوده و مدیریت عرضه به راحتی در مورد آن صورت می‌گیرد. در حال حاضر با آنکه میانگین قیمت این محصول نسبت به متوسط سال‌های 93 و 92 به نسبت کمتر است، اما قیمت و عرضه آن به بازار داخل کماکان به گونه‌ای نیست که رضایت مشتریان را برآورده کند.

 

 

عرضه ورق‌های فولادی شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا

 

روز گذشته در بورس کالای ایران شرکت فولاد مبارکه با عرضه انواع ورق در مبادلات تالار صنعتی حضور یافت. این شرکت 550 تن ورق گرم B را در قیمت 1620 تومان فروخت. ورق گرم C نیز با قیمت 1635 تومان در هر کیلو به میزان1540 تن دادوستد شد.

ورق سرد B در این روز از سوی فولاد مبارکه با قیمت 1980 تومان و در حجم 1200 تن مورد مبادله قرا گرفت، ضمن اینکه دوشنبه ورق گالوانیزه و قلع‌اندود هم به ترتیب با قیمت‌های 2195 و 2915 تومان در حجم‌های 250 و 500 تن فروخته شد.

در این روز البته حدود 42 هزار تن انواع ورق فولاد مبارکه توسط کارگزاران در سیستم مبادلات مچینگ ثبت شد.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران