سایه افت تقاضای چین بر بازارها سنگینی می‌کند

رابطه واگرای فولاد و سنگ‌آهن

رابطه واگرای فولاد و سنگ‌آهن

اهمیت چین به‌عنوان یکی از ابرقدرت‌ها در زمینه اقتصاد و نیز خاص بودن نوسانات شرایط داخلی آن و تاثیر مستقیم بر بازارهای جهانی، بر همگان آشکار است. از دیگر سو، بازار فولاد و سنگ‌آهن از جمله بازارهای مهم و استراتژیکی محسوب می‌شوند که پایه و اساس اقتصاد بسیاری از کشورها را به خود اختصاص می‌دهند. برآیند اثر این دو فاکتور بر هم و در نتیجه بر بازارهای جهانی، منجر به افت و خیزهای چشمگیری می‌شود که گاه اصلاح این تغییرات نیازمند گذر زمان در بازه‌های طولانی خواهد بود.

 

به بیان واضح‌تر می‌توان گفت حلقه اصلی در زنجیره بهای سنگ‌آهن، در دست کشور چین است که در ماه‌های اخیر به‌شدت زمینه‌ساز ایجاد نوسان در این بازار شده است. باید دید آیا فرصت‌های از دست رفته برای تصحیح الگوی قیمتی بازار سنگ‌آهن و اصلاح روند آن، از طریق اتخاذ تصمیمات جدید همچون کاهش یا افزایش واردات از سوی ابراقتصادها یا تغییر در میزان تولیدات، دوباره جانی تازه در بازار این محصول خواهد دمید یا خیر.

 

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقـل از فایننشال‌تایمـز؛ بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در روندی نزولی گام برداشت و در ادامه راه کماکان شاهد ریزش قیمت‌های آن بودیم، هرچند در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت بعضا رفتارهای صعودی از خود نشان داده است. روند کاهشی قیمت سنگ‌آهن تا ماه آوریل سال جاری میلادی ادامه داشت، اما در نهایت با آغاز این ماه به‌طور متوسط قیمت معاملات این محصول مهم با افزایش همراه بود. در نهایت در آخرین دادوستدهای انجام شده در بازارهای جهانی شاهد ریزش قیمت سنگ‌آهن بود که عوامل متعددی در این افت بها دخیل هستند.

 

براساس گزارش‌های موجود، در حال حاضر شرایط بازار مسکن و اوضاع ساخت و ساز در چین مساعد نیست. افت تقاضا برای بخش مسکن و کاهش رونق ساختمان‌سازی در این کشور، مستقیما میزان تولید، مصرف و واردات فولاد آن را تحت تاثیر قرار داده است. در ایام اخیر دولت چین برای برقراری تعادل در بازار داخلی و ایجاد توازن در پی افت مصرف فولاد این کشور، تصمیم به کاهش میزان تولیدات خود گرفته است.

 

با توجه به اینکه چین با ظرفیت تولید 825 میلیون تن در سال بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده فولاد خام در جهان بوده و هرگونه تغییری در آن بر روند بازارها تاثیرات مستقیم و چشمگیری می‌گذارد، شاهد نوسانات قیمت فولاد در بازارهای جهانی هستیم، تا جایی که براساس آمارهای رسمی موجود، اخیرا بهای فولاد در بازار چین به پایین‌ترین سطوح 6 سال گذشته خود رسیده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که با آغاز فصل تابستان و ماه جولای، بسیاری از تولیدکنندگان فولاد در چین به کاهش هرچه بیشتر تولیدات خود اقدام می‌کنند که اثر آن بر بازارها قابل توجه خواهد بود.

 

با آغاز سال جاری میلادی، در پی اوج‌گیری نگرانی‌ها از افت تقاضای چین از یکسو و رشد مازاد ذخایر سنگ‌آهن از سوی دیگر بازار این محصول را در روندی نزولی گرفتار کرد؛ اما در ایام اخیر با افت میزان واردات سنگ‌آهن به چین که در پی کاهش تولید فولاد خام این کشور صورت گرفته، شاهد افت چشمگیر میزان موجودی ذخیره شده در انبارهای بنادر چین به سطوحی پایین بودیم که این روند طی بیش از 10 هفته اخیر ادامه داشته است؛ در نتیجه قیمت سنگ‌آهن پس از مدت‌ها کاهش، رشد را تجربه کرد؛ هرچند که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران باور دارند این شرایط مقطعی خواهد بود و به‌تدریج روند رو‌به رشد عرضه به تکرار سناریوی ریزشی بهای سنگ‌آهن منجر می‌شود.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و سنگ آهن فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران