متال بولتن

کاهش رشد تقاضای فولاد

کاهش رشد تقاضای فولاد

اقتصاد چین در سال گذشته کندترین رشد را تجربه کرد که در طی 24 سال گذشته بی سابقه بوده و یکی از نتایج آن رکود در بازار مسکن است که شرکت های بحران زده آن بار بدهی سنگینی را بدوش می کشند. رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال 2014 به 7.4 درصد کاهش یافت که اندکی کمتر از 7.5 درصد برنامه ریزی شده بود اما از سال 1990 تاکنون بی سابقه بوده است. رشد مذکور در سال 2013 معادل 7.7 درصد بود. رکود این کشور فراتر از آن بود که تقاضا برای فولاد بهبود یابد خاصه اینکه در نتیجه رکود ، بازار مسکن به سردی گرایید.

 

سرمایه گذاری در بخش مسکن در سال گذشته تقریبا با 10.5 درصد افزایش نسبت به سال قبل آن به 1.55 تریلیون دلار رسید که 9.3 درصد در مقایسه با سال 2013 کمتر است.

 

در سال 2014 این کشور 822.7 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که بالغ بر 49.4 درصد کل تولید جهانی آن بوده و نسبت به یک سال قبل آن 0.9 درصد افزایش داشته است. اما مصرف ظاهری کشور 4 درصد نسبت به سال 2013 کاهش داشته و به رقم 740 میلیون تن در سال گذشته تنزل پیدا کرد.

 
طبق گزارش متال بولتن در جدول جدید فولادسازان بزرگ جهان سه شرکت بزرگ فولادسازی چینی شرکت فولاد هبی، بائو استیل و جیانگوشاگانگ در مجموع 126 میلیون تن فولاد تولید کرده اند که حدود 15 درصد کل تولید کشور است. سال گذشته این نسبت 17 درصد بود.

 
10 فولادساز بزرگ داخلی در مجموع 311 میلیون تن یا حدود 38 درصد کل تولید فولاد کشور چین را به خود اختصاص داده اند در حالی که در سال 2013 این رقم به 39 درصد رسیده بود.

 
باید خاطرنشان کرد که با کندی رشد اقتصادی چین و اقدامات کشور برای مبارزه با آلودگی هوا بر جبهه فولادسازان که در حال حاضر از ظرفیت مازاد رنج می برند، ضربه بیشتری وارد خواهد آمد.

 
گروه آهن و فولاد Haixin در اواخر ماه مارس تولید خود را متوقف کرد چون نتوانست وام خود را بازپرداخت کند و در ماه نوامبر اعلام ورشکستگی کرد و این نخستین شرکتی بود که دچار بحران مالی و در نهایت ورشکستگی شد.

 
تحلیلگران پیش بینی می کنند که بدنبال ورشکستگی گروه Haixin دیگر فولادسازان نیز به دلیل شرایط اقتصادی به همین وضعیت دچار خواهند شد.

 
دلیل اصلی کاهش قیمت های مواد اولیه در سال 2014 افت قیمت های فولاد بوده است. بر اساس شاخص متال بولتن قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد در شروع سال 2014 هر تن CFR در بندر کینگدائو 134.89 دلار بود که در پایان سال به 71.26 دلار در هر تن تنزل پیدا کرد. در طی همین دوره قیمت زغال کک شو نیز از 146.86 دلار در هر تن به 119.03 دلار در هر تن کاهش یافت.

 
اما هزینه های پایین مواد اولیه منتهی به افزایش سود فولادسازان شد. بر اساس بررسی های وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین سود قبل از کسر مالیات 95 کارخانه بزرگ فولادسازی این کشور در سال 2014 به 17.7 میلیارد دلار رسید که 12.2 درصد نسبت به سال قبل آن بالاتر است. به طورکل صنعت فولاد چین در سال گذشته 4.9 میلیارد دلار سود بدست آورد که 40.4 درصد بالاتر از سال 2013 است.

 

 
اتفاق بعدی چیست؟

 
چین در ماه آوریل 204 نسخه جدید قوانین و مقررات حفظ محیط زیست خود را منتشر کردکه از شروع سال 2015 اجرایی و در آن تصریح شده که علاوه بر رعایت استانداردهای قبلی اهداف تولید آلاینده های مهم توسط شورای حکومتی منتشر شده و سپس به تمام سطوح دولتی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

 
گفته می شود که مقررات جدید بسیار سخت گیرانه بوده و انتظار می رود اثر عمیقی امسال بر روی کارخانه های فولادسازی بگذارد. انجمن آهن و فولاد چین می گوید : 70 درصد فولادسازان داخلی قادر به پاسخگویی قوانین و مقررات جدید نبوده و باید در زمینه فناوری های جدید سرمایه گذاری کنند که بار مالی سنگینی بر روی فولادسازان بخش خصوصی خواهد گذاشت.

 
با رکود بازار مسکن و به تبع آن بازار فولاد چین و موجودی بالای انبارهای شهرهای کوچکتر، بازار فولاد آن بدون شک مشتری نخواهد داشت. در ماه های ژانویه – آوریل امسال نسبت به سال گذشته از میزان سرمایه گذاری در بخش مستغلات کاسته شده است که پایین ترین رقم از ماه مه 2009 است. اقتصاددانان پیش بینی می کنند پس از آنکه بخش اعظم این منازل مازاد فروخته شوند، بازار فولاد رونق خواهد گرفت.

 
ساخت منازل مسکونی جدید در ماه های ژانویه – آوریل 17.3 درصد کاهش پیدا کرد. فروش مسکن در چهار ماه نخست امسال با 2.2 درصد کاهش به 240.3 میلیارد دلار در مدت مشابه سال قبل آن رسید.

 
اقتصاددانان معتقدند که در سال جاری همچنان بازارمسکن با رکود مواجه خواهد شد که بزرگترین ضربه را به اقتصاد این کشور خواهد زد به طوری که اقدامات پکن مانند ایجاد مشوق های رشد کلی اقتصادی هم موجب رونق بازار مسکن نخواهد شد.

 منبع: متال بولتن


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از فولاد نیوز بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران