پیدا کردن جایگزین برای کنسانتره‌ سنگ آهن بحرین کار سختی نیست

پیدا کردن جایگزین برای کنسانتره‌ سنگ آهن بحرین کار سختی نیست

ایران در سال گذشته بیش از 280 میلیون دلار کنسانتره آهن از بحرین وارد کرده و اکنون این کشور روابط خود را با ایران قطع کرده است، اما عضو انجمن فولاد معتقد است که نیاز داخلی کاهش یافته و اگر کمبود داشته باشیم هم پیدا کردن جایگزین برای بحرین در بازار راکد سنگ آهن کار سختی نیست.

 

به گزارش استیل پدیا، عربستان هفته گذشته روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع و ورود کالاهای ایرانی به این کشور را ممنوع کرد. از سوی دیگر این کشور در مدت اخیر تلاش کرده سایر کشورهای عربی را نیز متقاعد به قطع روابط با ایران کند که در این راستا، امارات که یکی از بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران است، روابط دیپلماتیک خود را تا سطح کاردار کاهش داده و بحرین، سودان، سومالی و جیبوتی نیز روابط خود را با ایران قطع کردند.

 

هرچند که عربستان و دیگر کشورهایی که ارتباط خود را با ایران قطع کرده‌اند نقش مهمی در تجارت ایران نداشته‌اند اما برخی کالاها از برخی از این کشورها به ایران وارد می‌شده که سنگ آهن بهم فشرده یا همان کنسانتره سنگ آهن یکی از این مواد است که از بحرین به ایران وارد می‌شد.

 

بر اساس آمار گمرک، ایران در سال گذشته بیش از 280 میلیون دلار از این سنگ آهن را از بحرین وارد کرده است.

 

در این راستا، عضو انجمن تولید کنندگان فولاد گفت: به هر حال ایران بخشی از کنسانتره خود را از طریق بحرین تامین می‌کرده که اگر این واردات متوقف شود هم اتفاق خاصی نمی‌افتد.

 

او با بیان اینکه پیدا کردن گزینه جایگزین برای واردات کنسانتره کار سختی نیست، اظهارکرد: به هر حال بازار جهانی سنگ آهن در حال حاضر در رکود است و فروشنده سنگ آهن به راحتی یافت می‌شود، حالا ممکن است با قیمت کمی بالاتر یا هزینه حمل بیشتر باشد.

 

این عضوانجمن تولید کنندگان فولاد با اشاره به کاهش تولید فولاد و کاهش تقاضا برای کنسانتره، گفت: ما در کشور خودمان تولید کنسانتره آهن داریم که به احتمال قوی می‌تواند طرح‌های داخلی را پوشش دهد و حتی لازم به سراغ کشورهای دیگر برویم.

 

احرامیان تاکید کرد که احتمال اینکه برای تامین کنسانتره مورد نیاز خود با کمبود مواجه شویم بسیار کم است.

 

به این ترتیب در صورتی که بحرین به دنبال عربستان قصد قطع روابط اقتصادی خود با ایران را داشته باشد، می‌توان گزینه جایگزینی را برای کنسانتره آهن که عمده واردات بحرین به ایران در سال گذشته بوده است به راحتی پیدا کرد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران