در پی افت بیش از یک درصدی قیمت جهانی فلزات پایه اتفاق افتاد

مقاومت بازار داخلی فلزات پایه شکسته شد

مقاومت بازار داخلی فلزات پایه شکسته شد

همزمان با نوسان محدود نرخ ارز در بازار آزاد و ریزش بیش از یک درصدی قیمت فلزات پایه جهانی طی روز جمعه، بازار داخلی این محصولات با شیب كاهشی به معاملات خود پایان داد. در این روز حجم تقاضا در بازار داخلی فلزات اساسی نسبت به‌روزهای اخیر به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته بود؛ به‌طوری که به گفته فعالان بازار معاملات به ندرت صورت می‌گیرد.

 

به عقیده این آگاهان بازار، عامل اصلی این بی‌ رونقی، اطمینان معامله‌ گران از ریزش بیشتر قیمت‌ها با آغاز ماه مبارک رمضان است. به این ترتیب بنا بر پیش‌ بینی کارشناسان اقتصادی انتظار می‌رود که هفته آینده به دلیل کاهش بیشتر قیمت‌ ها با افزایش تقاضا در بازار داخلی مواجه شویم؛ چرا‌که شیب کاهنده قیمت‌ ها در بازار داخلی موجب افت تقاضای این محصولات در روزهای اخیر شده است.

 

از سوی دیگر روند ریزشی قیمت اکثر فلزات پایه در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که با وجود طولانی شدن رکود و بی‌رونقی قیمت‌ها در بازارهای جهانی، اما باز هم این محصولات تا کف قیمتی خود فاصله‌دارند و به نظر می‌رسد با توجه به پارامترهای کاهشی موجود قیمت‌ها کف قیمتی خود را شکسته و ریزش بیشتری را تجربه کنند.

 

بر این اساس این روند نزولی مقاومت بازار داخلی را شکسته و موجب ریزش قیمت بین 200 تا 500 تومانی این محصولات در هر کیلو شده است. البته در میان سایر فلزات پایه، قلع تنها فلزی بود که با افزایش نرخ رو‌ به‌ رو شد و مهم‌ترین دلایل این روند افزایش نیز حجم تولید محدود قلع، کاهش موجودی انبارها در کنار افزایش حجم تقاضا برای این محصول در بازارهای جهانی بوده است. از سویی خبرها از بازارهای جهانی در هفته جاری حاکی از آن بود که افول قیمت‌ ها تا پایان ماه جاری ادامه خواهد داشت و کارشناسان اقتصادی پیش‌ بینی کرده‌اند که قیمت‌ های داخلی با توجه به شرایط موجود افت بیشتری را در هفته آینده تجربه خواهند کرد. از طرفی نیز موسسه مالی جی‌ پی مورگان در گزارشی اعلام کرده است که تقاضا برای فلزات اساسی از سوی چین در سال جاری کماکان در سطح مناسبی خواهد بود؛ اما باید منتظر افت میزان تقاضا از سوی این کشور نسبت به سال گذشته باشیم.

 

بر این اساس با وجود اختلال در روند رشد اقتصادی چین و همچنین انتشار گزارش‌های اقتصادی نه چندان امیدوارکننده از سوی ایالات‌ متحده، سطح تولیدات کارخانه‌ ای جهان طی سال جاری رشد خوبی را پشت سر خواهد گذاشت و همین امر نیز منجر به تحریک نسبی تقاضا برای فلزات اساسی خواهد شد.

 

البته در حال حاضر نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی در مسیر نزول قیمت‌ها حرکت خواهد کرد و فعالان بازار معتقدند همان طور که افزایش کاذب قیمت‌ها بازار را به رکود می‌کشاند، کاهش غیرمنطقی آن می‌تواند موجب التهاب شود.

 

البته پیش‌بینی‌ ها از روند قیمت فلزات رنگی در بلند‌ مدت در صورت حصول نتیجه مثبت از مذاکرات هسته‌ای، ابتدا نوسان قیمت‌ ها و سپس ثبات طولانی مدت بهای این محصولات است که این موضوع به معنای افزایش تقاضا برای فلزات پایه در ماه‌های آتی به‌ ویژه اوایل پاییز به همراه فصل تولیدات خواهد بود.

 

 -سحر نمایشی-


استیل پدیا خبر و گزارش فلزات پایه فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فلزات پایه بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران