گزارشی از بازار محصولات فولادی

رکود تقاضا و انتظار برای کاهش دوباره قیمت فولاد

رکود تقاضا و انتظار برای کاهش دوباره قیمت فولاد

طی هفته گذشته با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان شاهد روند ناهماهنگ قیمت‌ها در بازار فولاد بودیم. در فاصله روزهای 23 تا 27 خردادماه در حالی که در بازار مقاطع ساختمانی بهای میلگرد ثابت ماند یا در برخی روزها با کاهش همراه شد، اما قیمت تیرآهن ذوبی در شاخه‌های سبک و سنگین بار دیگر همچون هفته‌های گذشته افزایش محسوسی را تجربه کرد. در همین حال بهای شمش نیز که اغلب تحت نوسانات قیمت مصنوعاتی نظیر میلگرد قرار می‌گیرد در هفته اخیر به‌طور نسبی ثابت ماند و میانگین هفتگی قیمت آن تنها بین 5 تا 10 تومان در هر کیلو تنزل یافت.

 

در هفته قبل نرخ تیرآهن به این دلیل بار دیگر با افزایش روبه‌رو شد که بازارسازی‌ها در بازار این محصول از ابتدای سال جاری تاکنون کماکان ادامه دارد، برخی تجار با خرید انحصاری تیرآهن از بورس کالا و کنترل حجم عرضه آن در بازار آزاد موجبات رشد قیمت تیرآهن را رقم زده‌اند. این در حالی است که در بازار دیگر مقاطع ساختمانی به دلیل تعدد زیاد تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان بازار رقابتی‌تری را شاهدیم که موجب شده روند قیمت‌ها تحت تاثیر این بازارسازی‌ها قرار نگرفته و از مکانیزم عرضه و تقاضا تبعیت کند.

 

به هر ترتیب متاثر از رکود تقاضا، حجم مبادلات فولاد در بازارهای رسمی و غیررسمی به میزان محدودی در روزها و هفته‌های اخیر در جریان است. در حال حاضر خریداران تنها برای برطرف‌ کردن نیازهای مصرفی خود به مبادله محصولات فولادی می‌پردازند و انگیزه‌ای برای خریدهای تناژ سنگین انواع آهن‌آلات از طریق بازار آزاد و بورس کالا ندارند.

 

هم اکنون به دلیل آنکه تقاضای مقاطع به حداقل خود رسیده بنابراین تقاضای شمش هم به پایین‌ترین حد خود نزدیک شده است. از این رو برخی معامله‌گران و فعالان بازار انتظار دارند قیمت شمش بعضا تا ٥٠ تومان در هر کیلو باز هم کاهش یابد که این اتفاق هم در بورس کالا و هم در بازار رخ خواهد داد. البته اگر این موضوع رخ دهد (کاهش قیمت شمش) نیز بازهم نمی‌توان از بازار نیمه جان فولاد انتظار تحرک و رونقی داشت؛ چرا که بهبود روند دادوستدها در صورتی رخ می‌دهد که از جانب صنایع پایین دست و مصرف‌کننده از فولاد نظیر بازار ساخت‌و‌ساز مسکن و پروژه‌های عمرانی شاهد تحرک سمت تقاضا باشیم. در غیر این صورت روند نزولی قیمت‌ شمش تنها در یک چرخه رفت و برگشتی منجر به عقبگرد قیمت‌ها در بازار دیگر محصولات نهایی فولاد نظیر میلگرد، نبشی و ناودانی و...خواهد شد و تنزل قیمت این مصنوعات منجر به افت دوباره بهای شمش.

 

در کنار تحولات بازار آزاد، طی هفته قبل در بورس کالای ایران و در گروه محصولات فولادی نیز شاهد به تابلو رفتن مقاطع ساختمانی با محوریت شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان و تختال فولاد هرمزگان بودیم. ضمن اینکه این هفته شرکت فولاد مبارکه نیز 36 هزار و 334 تن انواع ورق فولادی را توسط کارگزاران در سیستم معاملاتی مچینگ ثبت کرد.

 

در کنار سکوت رینگ فولاد و تجربه هفته‌های بی‌رمق این رینگ در بورس کالا شاید مهم‌ترین‌ رخداد هفته قبل مربوط به ارائه سلف سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 12 تا 25 ساخت ذوب آهن به میزان 6444 تن بود که این عرضه از سوی شرکت چادرملو صورت گرفت. شرکت صنعتی و معدنی چادرملو در طول ماه‌های اخیر چندین مرتبه سبد میلگرد ذوبی را به جای طلب خود از این شرکت در بورس ارائه کرده و هفته پیش نیز با تخفیف 50 تومانی که روی این محصول انجام داد با قیمت ارزنده و پایین 1300 تومان در هر کیلو سبد میلگرد مذکور را فروخت. هفته قبل در دیگر روزهای معاملاتی رینگ فولاد تالار صنعتی رویداد مهم دیگری رخ نداد و بی‌رونقی شاخص‌ترین ویژگی روند معاملات این گروه از محصولات بود.

 -حدیث موسوی-

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد، فولادسازی و محصولات فولادی فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران