بزرگترین شرکت سرمایه گذاری هندوستان تردید را کنار گذاشت

جذابیت های بندرعباس و قشم برای سرمایه گذاری «تاتا»

جذابیت های بندرعباس و قشم برای سرمایه گذاری «تاتا»

گروه بین‌المللی« تاتا» بار دیگر برای ورود به ایران و همکاری در بخش‌های مختلف از جمله فولاد، سرب و روی و طلا اعلام آمادگی کرده است اما باید این موضوع را در نظر داشت که ورود «تاتا»ی هندی به ایران زمانی به نفع بخش معدن خواهد بود که همکاری‌های این شرکت با ایران به مراحل اجرایی برسد. به گفته فعالان بخش معدن و صنایع معدنی ایران بیش از هر چیز باید زمینه‌های همکاری در چارچوب قراردادهای بین‌المللی مشخص شود. البته بخش معدن و صنایع معدنی ایران از جذابیت فراوانی در نگاه سرمایه‌گذاران خارجی برخورداراست اما تا زمانی که نتایج نهایی مذاکرات مشخص نشود حرکت سرمایه‌گذاران خارجی همچون گروه «تاتا» در ایران، حرکتی محتاطانه خواهد بود.

 

«تاتا» به دنبال حضور در ایران

 
جذابیت‌های معدنی و صنایع معدنی ایران آنقدر زیاد است که گروه بین‌المللی «تاتا» در ۲ سال اخیر برای چندمین بار برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده است. اواخر سال ۹۲ گروه بین‌المللی «تاتا» برای همکاری‌های بلندمدت در بخش معدن و همچنین حضور در پروژه‌های فولادی ایران اعلام آمادگی کرد. درواقع این شرکت در این سفر تلاش می‌کرد تا شریک ایرانی برای پروژه‌های بلندمدت خود پیدا کند و از آنجایی که ایران ظرفیت‌های معدنی و صنایع معدنی خوبی در اختیار دارد و با توجه به نزدیکی جغرافیایی با هند، این همکاری برای این شرکت بسیار مفید بود. گفتنی است که این شرکت بین‌المللی در کشورهای بسیاری پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی را اجرا کرده و جزو شرکت‌های معتبر فعال در بخش معدن محسوب می‌شود.

 

جاناکی چائوذری، رییس بخش استراتژی گروه «تاتا» در سفر خود به ایران در اواخر سال ۹۲ اظهار کرد: تا به حال شرکای ایرانی برای سرمایه‌گذاری و انجام پروژه‌های مختلف نداشته‌ایم اما به دنبال ایجاد چنین همکاری هستیم.
این موضوع نشان‌دهنده آن است که این شرکت بین‌المللی هندی تبار به دنبال استفاده از فرصت‌های معدنی موجود در ایران بود اما متاسفانه موضوعات سیاسی، بین‌المللی و وضع تحریم‌ها علیه ایران باعث شد تا این شرکت با احتیاط بیشتری مسیر ورود به ایران را طی کند.

 

به دنبال تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای برقراری روابط بین‌المللی و رفع تحریم‌های وضع شده، شرکت‌های بزرگ خارجی برای حضور در ایران و استفاده از فرصت‌های موجود اعلام آمادگی کرده‌اند. دراین میان شرکت بین‌المللی «تاتا» نیز بار دیگر برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده است. به طوری که آمادگی گروه بین‌المللی «تاتا» برای ورود به حوزه‌های مختلف ازجمله فولاد، سرب و روی و طلا اعلام شده است.

 

مدیر منطقه خاورمیانه و شمال افریقا «تاتا» معتقد است با توجه به فرصت ایجاد شده در توسعه روابط دو طرف، صنایع معدنی، خدمات فنی و مهندسی و ارائه مشاوره در این حوزه، می‌تواند زمینه مناسبی برای شروع همکاری‌ها با ایران باشد. البته در همین زمینه مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار کرده است که شرکت‌هایی پیش از «تاتا» برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدنی اعلام آمادگی کرده‌اند بنابراین پیشنهاد می‌شود این شرکت برای استفاده بهتر از زمان، سریع‌تر برنامه‌های خود را برای حضور در طرح‌های معدنی و صنایع معدنی ایران اعلامی‌کند.

 

 
حرکت محتاطانه «تاتا»

 
با توجه به زمینه‌های مختلف فعالیت گروه «تاتا»، همکاری با ایران می‌تواند بر بخش‌های مختلفی از جمله سرب و روی تاثیرگذار باشد. همکاری ایران با شرکت‌های معتبر و در اختیار داشتن یکی از بزرگترین ذخایر سرب و روی در معدن مهدی‌آباد می‌تواند توسعه خوبی را در این حوزهرقم بزند.

 

ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران و فعال حوزه سرب و روی درباره همکاری ایران با گروه بین‌المللی «تاتا» به صمت گفت: بدون شک ورود سرمایه‌گذار خارجی به نفع ما خواهد بود به ویژه اگر شرکت وارد شده به ایران دارای شناسنامه باشد. متاسفانه گاهی شرکت‌های خارجی به بهانه سرمایه‌گذاری وارد ایران می‌شوند تا از این طریق از ظرفیت‌های موجود به نفع خودشان استفاده کنند.

 
وی ادامه داد: اگر شرکتی بزرگ و شناخته شده مانند «تاتا» وارد ایران شده و در زمینه‌های مختلف مانند سرب و روی سرمایه‌گذاری کند می‌توان شاهد اتفاق‌های مثبتی در حوزه سرب و روی باشیم.

 
جمیلی تاکید کرد: البته در این موضوع باید به یاد داشته باشیم که همکاری‌ها باید در چارچوب قراردادهای بین‌المللی با تعیین زمان انجام شود تا به نتیجه برسد.
به گفته رییس خانه اقتصاد ایران، شرکت بین‌المللی «تاتا» جزو شرکت‌های بزرگ محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در بخش‌های مختلف و در کشورهای گوناگون انجام داده است. اما در حال حاضر باید مشخص شود که این شرکت در چه زمینه‌ای می‌خواهد در حوزه سرب و روی فعالیت داشته باشد. البته تا زمانی که ما به توافق نهایی در مذاکرات دست پیدا نکنیم این شرکت نیز محتاطانه با ایران وارد همکاری می‌شود. پیش از این نیز چندین بار برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کرده بود اما به دلیل وضع تحریم‌ها این اعلام همکاری به مرحله اجرایی نرسید.

 

 
جذابیت‌های بندرعباس و قشم برای «تاتا»

 
سوندارا رامان، مدیر منطقه خاورمیانه و شمال افریقا «تاتا» در سفر اخیر خود به ایران اظهار کرد: با توجه به دیدارهایی که از مناطق جنوبی ایران به ویژه بندرعباس و جزیره قشم داشته‌ایم ظرفیت‌های بالایی برای افزایش همکاری‌ها وجود دارد. این اظهارات نشان دهنده آن است که این مناطق از ظرفیت‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌گذاران برخوردار است. در نتیجه ایجاد زیرساخت‌های لازم در این مناطق می‌تواند حضور سرمایه‌گذاران خارجی را افزایش دهد.

 
جمیلی درباره این موضوع که تا چه حد زیرساخت‌های لازم در بندرعباس و قشم برای جذب سرمایه‌گذار خارجی وجود دارد، گفت: ما در بندر عباس منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج‌فارس را در اختیار داریم که در زمینه فولاد فعالیت‌های خوبی داشته است از سویی دیگر قشم نیز به عنوان منطقه آزاد می‌تواند جاذبه خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی باشد. اما اگر بخواهیم مقایسه‌ای از زیرساخت‌های این دو منطقه داشته باشیم باید بگویم در بندرعباس زیرساخت‌های بیشتری فراهم شده است.

 

 
فناوری‌های خوب «تاتا» در صنعت فولاد

 
گروه بین‌المللی «تاتا» در زمینه فولاد نیز فعالیت‌های گسترده‌ای داشته و می‌توان این شرکت را در این زمینه جزو شرکت‌های موفق دانست. درواقع «تاتا استیل» را می‌توان دومین فولاد ساز بزرگ اروپا دانست. البته چندی پیش گزارش‌های منتشر شده نشان‌دهنده آن بود که این شرکت سال دشواری را در اروپا خواهد داشت.
 این شرکت به دلیل ورود بد موقع به بازار اروپا و ناچار به کاهش هزینه‌ها و مشاغل شده است در شرایطی که تقاضا برای فولاد پس از بحران مالی و اقبال مشتریان به واردات ارزان، بسیار ضعیف شده است. با این وجود گروه بین‌المللی «تاتا» تلاش می‌کند در پروژه‌های فولادی ایران حضور پیدا کند.

 

بهادر احرامیان، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز درباره فعالیت‌های این شرکت در زمینه فولاد اظهار کرد: شرکت «تاتا» جزو یکی از شرکت‌های خوش‌نام بوده و در زمینه فولاد در برخی از کشورهای از جمله انگلیس و امریکا سرمایه‌گذاری‌های موفقی داشته است.
وی ادامه داد: هر چند همکاری با این شرکت در زمینه فولاد برای ایران مفید خواهد بود اما باید این نکته را در نظر داشت که اصلی‌ترین موضوع در این میان فراهم‌سازی شرایط برای حضور «تاتا»  یا شرکت‌های مشابه آن در ایران است.

 
احرامیان بیان کرد: بدون شک «تاتا» با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فولاد فناوری و روش‌های مدیریتی خود را وارد این صنعت می‌کنند. درواقع با ورود آنها ما می‌توانیم از سرمایه، فناوری و روش‌های مدیریتی در صنعت فولاد استفاده کنیم.به گفته این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، «تاتا» به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد از فناوری‌های مطرحی در تولید این فلز برخوردار است و می‌تواند با کشورهای شناخته شده در این زمینه به رقابت بپردازد. همچنین به طور کلی این شرکت فناوری‌های خوبی در بخش فولاد در اختیار دارد.

 

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و معدن فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران