علاقه شرکت های نفتی به خرید محصول خارجی

واردات ورق های فولادی بی کیفیت از هند و چین

واردات ورق های فولادی بی کیفیت از هند و چین

با وجود دستور وزیر نفت بر استفاده از تولیدات داخلی و محدود کردن خرید کالاهایی که توان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد، برخی شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت در تخلفی آشکار، اقدام به واردات گسترده ورق های فولادی بی کیفیت لوله های انتقال نفت از هند و چین کرده اند.

 

به گزارش استیل پدیا، بیژن زنگنه وزیر نفت بارها بر استفاده از تولید داخل تاکید و اعلام کرده است که واردکردن کالاهای خارجی دارای مشابه داخلی در صنعت نفت ممنوع است.

 
حتی در سال گذشته شیوه نامه ای را با عنوان «شیوه نامه حمایت از تولید داخلی و شفاف سازی معاملات» با هدف یکسان سازی شرایط قراردادهای داخلی و خارجی، باهدف حمایت از سازندگان ایرانی توسط وزیر نفت ابلاغ شد.

 
اما نگاهی به عمکرد شرکت زیرمجموعه وزارت نفت، مشخص می شود که در برخی موارد این شرکت ها از اجرای این قانون سرپیچی کرده و به بهانه های مختلف، اقدام به دور زدن دستورهای وزیر نفت و سایر مقام های ارشد کشور کرده اند.

 
پس از وارد کردن ورق های فولادی از هند برای ساخت لوله های انتقال نفت و فرآورده، این بار شرکت های نفتی به سراغ تولیدات بی کیفیت چینی رفته اند، به طوری که سفارش واردات 100 هزار تن ورق فولادی را به چینی ها داده و تولید کنندگان ایرانی را نیز به مناقصه راه نداده اند.

 

سفارش واردات 100 هزار تن ورق فولادی از چین

 
مدیرعامل یک شرکت ایرانی با تشریح جزئیات واردات ورق های فولادی از چین، گفت: یک شرکت زیرمجموعه وزارت نفت، برای پروژه احداث یک خط لوله انتقال فرآورده های نفتی از جنوب به مرکز کشور، 100 هزار تن ورق فولادی از چین سفارش داده است.

 
این سازنده داخلی که که در زمینه ساخت ورق های فولادی فعالیت دارد، اضافه کرد: این در حالی است که تولیدات داخلی از نظر کیفیت و قیمت مناسب تر از نمونه چینی است.

 
وی با بیان اینکه ما را به مناقصه این طرح راه ندادند، افزود: پیش از این در پروژه مربوط به شرکت ملی نفت خیز جنوب توانمندی های خود را در تولید ورق های API (ورق های عریض فولادی) ثابت کرده بودیم و به دنبال آن انتظار می رفت شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت، پروژه های خود را به جای چینی ها، به تولید کنندگان داخلی واگذار کنند.

 
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی ادامه داد: قرار است پس از واردات ورق ها از چین به ایران، توسط لوله ساز به صورت دستمزدی تبدیل به لوله 24 اینچ شود.

 
این سازنده داخلی، میزان سرمایه گذاری این پروژه را سه هزار میلیارد ریال و 320 میلیون یورو اعلام و اضافه کرد: چرا باید ارز و منابع کشور به چینی ها پرداخت شود؛ در حالی که در داخل کشور می توان با بهترین کیفیت، تولید کرد.

 
وی گفت: سوال اینجاست، وقتی امکان تولید صفر تا صد لوله های مورد نیاز این خط انتقال فرآورده های نفتی، با کیفیت و نرخ مشابه در داخل کشور وجود دارد، چرا باید از کشورهای خارجی وارد کنیم؟

 
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی افزود: حتی شرکت چینی بعد از استعلام، با من تماس گرفت و پرسید چرا با وجود شرکت هایی همانند شما در ایران، به یک شرکت چینی سفارش داده شده است؟

 

واردات یک میلیارد دلار ورق فولادی از هند

 
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی همچنین به واردات ورق های فولادی از کشور هند اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه امکان ساخت ورق های فولادی خاص در کشور وجود دارد، متاسفانه این ورق های فولادی از خارج از کشور وارد می شود.

 
این سازنده داخلی با بیان اینکه حدود یک میلیارد دلار ورق فولادی به شکل پیلت (plate) از هند وارد شده است، افزود: با نهادهای مختلف برای رسیدگی به این موضوع نامه نگاری کردم.

 

گران فروشی هند ها

 
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی در ادامه به گران فروشی هندی ها در این معامله اشاره کرد و گفت: شرکت ایرانی برای هر تن 700 دلار پیشنهاد قیمت داد، اما هندی ها ورق های فولادی را 1100 دلار به ایران فروختند.

 
این سازنده داخلی اضافه کرد: حتی قیمت ورق های تولید داخل نسبت به نمونه های اروپایی 100 دلار پایین تر است. وی ادامه داد: البته وزرات نفت این ورق های فولادی را بابت طلب های مربوط به فروش نفت از هند دریافت کرده است.

 

خرید ورق های فولادی بابت طلب نفتی

 
این سازنده داخلی گفت: ایران به دلیل تحریم، امکان دریافت پول حاصل از صادرات نفت به هند را نداشته و به ناچار، بخشی از این پول در بانک های آن کشور بلوکه شده و بخشی دیگر به شکل دریافت کالاهای هندی، تسویه می شود.

 
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی افزود: اگرچه وزارت نفت کار خیلی خوبی کرد که به جای کالاهای مصرفی، این ورق ها را خریداری کرده است، اما ما گلایه داریم چرا محصول نهایی وارد شده و بهتر بود که مواد خام و اسلپ (شمش فولادی) وارد می شد. وی ادامه داد: البته مدیران ذیربط در وزارت نفت گفته اند که این پیشنهاد توسط ایران به هندی ها داده شده، اما آنها قبول نکرده اند.

 

مرجوع شدن 30 درصد ورق های خریداری شده از هند

 
این سازنده داخلی به کیفیت پایین ورق های خریداری شده از هند اشاره کرد و گفت: محصول وارد شده از هند دارای کیفیت پایینی بوده به طوری که 30 درصد آن بازگردانده شده است.

 
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی خاطرنشان کرد: برخی ادعا می کنند تولیدات داخلی کیفیت پایینی دارد، در حالی که اینگونه نیست و محصول تولید شده در ایران از کیفیت اروپایی برخوردار بوده است.

 
وی اضافه کرد: سه کارخانه لوله ساز در کشور وجود دارد که به اندازه تولید یک سال آنها، از خارج از کشور ورق وارد شده و بدین ترتیب نمی توانیم محصول خود را به کارخانه های لوله ساز بفروشیم.

 

اشتغال آفرینی برای یک هزار نفر در ایران

 
وی گفت: اگر طرح تولید این ورق های فولادی در داخل کشور اجرا می شد، می توانست برای 1000 نفر به طور مستقیم اشتغال زایی کند.

 
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی ادامه داد: در صورت سرمایه گذاری برای تولید این ورق ها که در صنعت نفت کاربرد دارد، امکان صادرات آن وجود خواهد داشت.

 
این سازنده ایرانی با تاکید بر لزوم حمایت از ساخت داخل، اضافه کرد: شاید محصول تولید شده در کشور، ایراداتی داشته باشد اما با رفع آنها می توان کیفیت محصولات را افزایش داد.

 
وی اضافه کرد: حتی با نگاه به روند پیشرفت کشورهایی مانند هند، چین، کره جنوبی و ترکیه، می بینیم تولیدات آنها از ابتدا خوب نبوده، بلکه به تدریج بهبود یافته است.

 

هندی ها نخست پول می گیرند، بعد کار می کنند

 
این سازنده داخلی در ادامه با انتقاد از تاخیر در پرداخت مطالبات شرکت های ایرانی، افزود: شرکت هندی که این پروژه به آن واگذار شده، ابتدا پول را می گیرد و سپس محصول را تحویل می دهد، اما شرکت های دولتی معمولا 6 ماه پس از ساخت کالا توسط شرکت های داخلی، پولشان را می دهند.

 
مدیرعامل این شرکت سازنده ورق های فولادی با بیان اینکه به دلیل نبود نقدینگی، فعالیت کارخانه ها متوقف شده است، ادامه داد: برای برخی مدیران، واردات کالا جذابیت بیشتری از تولید داخل دارد.

 
وی گفت: در صورت وجود شرایط برابر، ایرانی ها می توانند بهتر از خارجی ها کارکنند که البته برای تحقق آن لازم است که همه افراد، منافع ملی را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهند.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران