برنامه ایمیدرو برای تسریع طرح‌ های فولادی

اجرای ۷ طرح فولادی شتاب می‌گیرد

اجرای ۷ طرح فولادی شتاب می‌گیرد

آخرین وضعیت شرکت‌های ۷گانه فولاد ایران در جلسه‌ای با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو و رییس هیات‌مدیره گروه شرکت «ام‌سی‌سی» چین در سازمان ایمیدرو بررسی و مقرر شد برای تسریع در درصد پیشرفت این طرح‌ها اجرای آنها با حضور مدیران شرکت‌های پیمانکار به همراه طرف خارجی ارزیابی شود. ۷ طرح فولادی، میانه، سپیددشت، شادگان، قائنات، بافت، نی‌ریز و سبزوار با مشارکت شرکت‌های فولاد خوزستان، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری پارسیان، توسعه صنعت و معدن تدبیر و پتروپژواک کیش برنامه‌ریزی شده بود. در برخی از این طرح‌ها قرار است با تامین مالی و تجهیزات تا ۵۰ درصد با شرکت «ام‌سی‌سی» چین روند اجرایی و تکمیل طرح‌ها دنبال شود.

 

سریع در اجرای طرح‌ها

 
در جلسه با رییس هیات‌مدیره گروه شرکت «ام‌سی‌سی» که مدیران هر دو شرکت حضور داشتند مهدی کرباسیان خواستار شد با برگزاری جلسات منظم، موانع کاری باقیمانده پیشرفت ۷ طرح فولادی با حضور نمایندگان دوطرف بررسی و راه‌حل‌های مناسب اتخاذ شود تا بیشتر از این، طرح‌ها به تاخیر نیفتد. از این‌رو انتظار داریم طرح‌ها از این پس با سرعت بیشتری انجام شود.

کرباسیان با تاکید بر تکمیل بخش آهن اسفنجی طرح‌های فولادی افزود: با پیگیری سریع طرف چینی، در امسال بخش آهن اسفنجی ۳ طرح فولاد استانی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد و ۴ طرح بعدی نیز تا آذر ماه ۹۵ راه‌اندازی گرچه می‌شود. در تکمیل این طرح‌ها استفاده از ماشین‌آلات اصلی اروپایی مورد تاکید ویژه است و این مسئله مورد موافقت طرف چینی قرار گرفت.

 

 
تلاش برای تکمیل سریع‌تر طرح‌ها

 
همچنین رییس هیات‌مدیره گروه «ام‌سی‌سی» چین در این جلسه گفت: کارهای مهندسی پایه طرح‌های فولاد استانی انجام شده و ما مصمم به تکمیل سریع‌تر این طرح‌ها هستیم و در این راه نهایت تلاش خود را برای عملیاتی کردن و نهایی شدن پروژه انجام خواهیم داد.«شی‌شه» رییس هیات مدیره گروه« ام سی سی»در عین حال افزود: تمام موارد اشاره شده و مشکلاتی که وجود دارد، مستلزم بررسی و توافق نهایی میان سهامداران، «ام‌سی‌سی» و همه طرف‌های دست‌اندرکار در اجرای طرح‌ ها است.

 

 
تامین مالی طرح میانه برعهده ایمیدرو است

 
همچنین در جلسه سازمان ایمیدرو با شرکت «ام‌سی‌سی» چین درباره فسخ قرارداد واگذاری و استرداد فولاد میانه به ایمیدرو، ابلاغ شد که؛ مسئولیت کامل طرح از این پس با شرکت ملی فولاد ایران است و این شرکت در روزهای آینده نسبت به برگزاری جلسات فوق‌العاده درباره حل مشکلات طرح و جبران عقب‌ماندگی فولاد میانه اقدام خواهد کرد.

 
مدیرعامل شرکت ملی فولاد با اشاره به اجرای دو بخشی طرح‌های فولادی به صمت گفت: این طرح‌ها در ۲ بخش احیا و فولادسازی دنبال می‌شوند و به دلیل اینکه در بخش احیا پیشرفت بیشتری به‌دست آمده، اجرای این طرح‌ها به پیمانکاران ایرانی واگذار شد که مشارک‌های مالی بخش احیا را به تنهایی تامین می‌کنند، شرکت ملی فولاد نیز به عنوان بازوی اجرایی سازمان ایمیدرو نقش نظارتی خود را در این طرح‌ها ایفا می‌کند.

 

همچنین در بخش فولادسازی به دلیل اینکه به منابع مالی بیشتری نیاز است و مشارک‌ها نیز نیازمند به اعتبارات مالی بودند، بر پایه سیاست دولت تامین این اعتبارات از طریق فاینانس مالی محقق شد، به گونه‌ای که براساس مذاکرات انجام شده از سوی سازمان ایمیدرو در سال ۹۱ مقرر شد تا فاینانس ۵۰ درصد برخی از این طرح‌ها از سوی شرکت «ام‌سی‌سی» اجرا شود.

 

محمد خان‌داداش‌پور با بیان اینکه در اجرای طرح میانه چالش‌هایی به وجود آمد و قرارداد مشارکت آن اغاله شد، ادامه داد: مدیریت جدید طرح میانه از سوی شرکت ملی فولاد انجام شده و از آنجایی که استرداد این طرح از سوی سازمان ایمیدرو پذیرفته شده است و به‌طور قطع منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل این پروژه در این سازمان پیش‌بینی خواهد شد.وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پیشرفت اجرایی بخش احیا خوب است افزود: درحال‌حاضر میانگین پیشرفت طرح‌های فولادی در بخش احیا ۸۰ درصد است، گرچه طرح‌هایی همچون سپیددشت پیشرفتی ۸۹ درصدی داشته و در شادگان شاهد پیشرفتی ۸۵ درصدی هستیم. به همین دلیل بر پایه زمان‌بندی انجام شده این ۲ طرح در امسال افتتاح خواهند شد.

 
خان‌داداش‌پور با نگاهی به مذاکرات مرحله دوم شرکت ملی فولاد و شرکت‌های دیگر با طرف چینی تصریح کرد: در ابتدای مذاکراتی که با شرکت «ام‌سی‌سی» انجام شده تنها کلیات همکاری ایران در طرح‌های فولادی تعیین شده است و در مرحله جدید مذاکرات که به همراه مشارکت‌کننده و با حضور شرکت ملی فولاد انجام می‌شود روی مسائل فنی، وندور، بخش اجرایی که برعهده شرکت چینی قرار می‌گیرد و... بحث می‌شود.

 

طبق مذاکرات انجام شده شرکت «ام‌سی‌سی» در طرح سپیددشت ۲۵ درصد بخش فولادسازی همکاری می‌کند و در طرح‌های دیگر این میزان تا ۵۰ درصد متغیر است.بنابراین گزارش به دلیل تحریم‌ها و تاخیر در تزریق مالی و تهیه تجهیزات مورد نیاز، اجرای بخش فولادسازی طرح‌ها در سال‌های گذشته با کندی پیش می‌رفت که با پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ایمیدرو تزریق مالی طرف چینی تسریع یافت. به گونه‌ای که پیش از سال جدید قرارداد بخش فولادسازی سپیددشت منعقد شده و تزریق مالی برای راه‌اندازی این طرح تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده است. در واقع بار دیگر در این جلسه اعلام شد که کارهای طرح فولاد سپیددشت نهایی شده و شرکت «ام‌سی‌سی» با تکمیل بخش مهندسی، عملیات اجرایی برای خرید ماشین‌آلات کارخانه را آغاز کرده است.

 

همچنین مسائل و مشکلات فولاد قائنات نیز حل و تعیین تکلیف نهایی شده است. همچنین درباره فولاد شادگان توافق شد جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان برگزار و مسائل و مشکلات مورد نظر پیگیری شود. از سوی دیگر درباره فولاد نی‌ریز نیز مقرر شد جلسه‌هایی با حضور مدیران شرکت ملی فولاد ایران، «ام‌سی‌سی» و مجری طرح برگزار شود و با انعطافی که رییس گروه «ام‌سی‌سی» نشان خواهد داد، بقیه مسائل حل و فصل شده و همکاری و هماهنگی‌های لازم نیز بین شرکت «ام‌سی‌سی» و شرکت فولاد تکنیک مشاور مهندسی طرح انجام شود.

 

همچنین درباره فولاد سبزوار مقرر شد که خط تولید آن از بیلت به ورق‌های باریک تغییر کند.مدیران گروه «ام‌سی‌سی» همچنین در سفر ۳ روزه خود به تهران با مدیران ۷ شرکت فولادی جلسات منظمی برگزار کردند و مشکلات اجرایی طرح‌ها را بررسی و نسبت به رفع آنها تصمیم‌گیری و تصریح کردند که با توجه به حل‌شدن مشکل مالی طرح‌ها، عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران خواهد شد.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران