صادرات سنگ‌آهن باید به صرفه شود

صادرات سنگ‌آهن باید به صرفه شود

رییس کمیسیون معدن اتاق ایران نگاه صادرات محور را برای معادن ضروری دانست و گفت: زیر ساخت‌ های لازم در معادن سنگ‌آهن فراهم نیست و مشکلات ناشی از آن در تمامی بنگاه‌ها بروز کرده است.

 

به گزارش استیل پدیا، بهرام شکوری با اشاره به اهمیت هزینه تولید نهایی سنگ‌آهن اظهار کرد: در سال‌های تحریم انجام عملیات حفاری و آتشباری، تامین سوخت، تجهیزات و ماشین‌آلات هزینه تولید معدنکاران را بالا برده است.

 

او با بیان اینکه اجازه ندادن ورود برخی ماشین‌آلات معدنی از آلمان در سال‌های تحریم سبب شد ساخت داخل آنها صورت بگیرد، گفت: تمام این مسائل در قیمت تمام شده تولید تاثیرگذار است زیرا در مطالعات اخیر ثابت شده که هزینه تولید سنگ‌آهن ایران در داخل کشور با بزرگان این صنعت در دنیا یکسان است اما در بعد صادرات، زمانی که تولیدات راهی مقاصد صادراتی می‌شوند متوجه می‌شویم که سنگ‌آهن به لحاظ قیمت تمام شده با شرکت‌های بزرگ معدنی جهان قابل رقابت نیست.

 

او افزود: زیرساخت‌های لازم در معادن سنگ‌آهن فراهم نیست و مشکلات ناشی از آن در تمامی بنگاه‌ها بروز کرده است. اما اگر علمی‌تر به این قضیه نگاه کرد، می‌توان متوجه شد که با بروزرسانی ماشین‌آلات معدنی، نوآوری‌ها در روش‌های استخراجی و فرآوری و بهبود فضای کسب و کار می‌توان به اندازه کافی هزینه تولید در معادن را پایین آورد.

 

نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران معتقد است اگر پیش از کاهش قیمت نفت به تقویت زیرساخت‌های بخش معدن اهمیت داده می‌شد و زیربناها تقویت می‌شد، در بخش معدن حتی در دوران رکود می‌توانستیم از ریوتینتو و شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا جلوتر بزنیم.

 

او افزود: افزایش هزینه تولید در معادن تحت تاثیر عوامل داخلی کشور است و تنها دست بخش خصوصی نیست و سیاستگذاری‌های دولت هم نقش موثری در این حوزه دارد زیرا اگر نگاه صادراتی در معادن حاکم باشد، شرایط برای تقویت تولید داخلی و بازارسازی شکل خواهد گرفت.

 

شکوری تصریح کرد: در اغلب کشورها حدود 70 درصد محصولات تولیدی به کشورهای دیگر صادر می‌شود و در یکی از اهداف مهم تولید داخلی صادرات است اما در ایران با قوانین مزاحم صادرات را برای تولیدکنندگان سخت می‌کنند و با وضع عوارض‌های مختلف صادرات آنها دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

 

رییس کمیسیون معدن اتاق ایران افزود: متاسفانه در تقویت زیرساخت‌های بخش معدن اقدامات اصولی انجام نشده و بنگاه‌های تولیدی کشور در تامین آب، برق و اکتشافات مشکل دارند. تا کنون فقط هفت درصد از مساحت كشور اكتشاف شده و اغلب معادن را خصولتی‌ها تصاحب کرده‌اند. 


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران