بارقه های امید در بازار صنعت فولاد اروپا

بارقه های امید در بازار صنعت فولاد اروپا

با بهبود تدریجی اقتصاد و اوضاع مالی اروپا صنعت فولاد در این منطقه نیز رو به بهبود گذاشته است. اگر چه هنوز چشم انداز رونق بیشتر این بازار با ریسک مواجه است. به گزارش متال بولتن، تولید فولاد خام اتحادیه اروپا در سال 2014 نسبت به سال قبل آن با 1.8 درصد افزایش به 169 میلیون تن رسید. بنا به گزارش انجمن آهن و فولاد اروپا سودآوری بزرگترین فولادسازان اروپا نیز در طی سال بهبود یافته و در سه ماه نخست سال جاری با شدت بیشتری ادامه یافته است. درآمد بزرگترین شرکت فولادسازی در جهان ( آرسلور میتال مستقر در لوکزامبورگ) در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته با 40 درصد افزایش به 546 میلیون یورو رسید که تحلیلگران دلیل این بهبود را افزایش تقاضا و کاهش هزینه ها ارزیابی کرده اند.

 

اما مجموع درآمد شرکت های آرسلورمیتال در سرتاسر جهان در طی همین دوره کاهش نشان می دهد چون عملکرد شرکت های معدنی نامطلوب بوده و قیمت های مواد اولیه معدنی بخصوص سنگ آهن تنزل داشته است.

 

شرکت تیسن کروپ ( دومین شرکت بزرگ فولادسازی اروپا) در جدول رتبه بندی خودروسازان جهان در ردیف نوزدهم قرار دارد و نیز از سال 2014 به روند رشد سودآوری خود ادامه داده است. این شرکت با داشتن برنامه های ارتقاء کارآمدی و با وجود داشتن فروش کمتر به واسطه استمرار قیمت های ضعیف فولاد، توانست میزان درآمد شرکت Steel Europe خود را در سه ماه نخست به دو برابر (113 میلیون یورو) افزایش دهد.

 
مصرف ظاهری فولاد در اتحادیه اروپا در سال 2014 تا 3.9 درصد افزایش داشته است که به طور عمده توسط واردات تامین شد. اما تفاوت تقاضا بین کشورها می تواند بالا باشد. آلمان یکی از تنها کشورهایی است که میزان تقاضای فولاد آن به دوران قبل از بحران رسیده است. اسپانیا نیز سرانجام علائمی از بهبود نشان داده است اما هنوز این تقاضا کند حرکت می کند. پیش بینی می شود که کل مصرف ظاهری فولاد منطقه در سال 2015 تقریبا 2 درصد افزایش داشته باشد اما عرضه داخلی تولیدکنندگان اتحادیه اروپا می تواند از سال 2016 به بعد که واردات رو به کاهش گذاشته و شرایط سرمایه گذاری اتحادیه اروپا بهبود می یابد، رشد داشته باشد.

 
در تلاش برای حمایت از تولیدات داخلی در برابر افزایش واردات بخصوص از چین و یا دستیابی به بازارهای جدید با وجود رکود اقتصادی ، اقدامات حمایتی رو به افزایش گذاشته است. از پایان ماه مارس سال جاری اتحادیه اروپا اقدامات ضددامپینگی خود را علیه واردات ورق نورد سرد ضد زنگ از چین و تایوان و ورق های فولادی الکتریکی از ژاپن ، چین ، کره جنوبی، امریکا و روسیه آغاز کرد.

 
علاوه بر این انجمن آهن و فولاد اروپا بررسی هایی را درباره واردات میلگرد ساختمانی با استحکام بالا از چین و کلاف نورد سرد از چین و روسیه را انجام داد. اگر چه قیمت های پایین نفت تقاضای داخلی را افزایش داده و کاهش ارزش برابری یورو در مقابل دلار امریکا در طی سال گذشته باعث افزایش صادرات شد اما اثر مثبت بر روی قیمت های فولاد محدود بوده است. به دلیل افزایش واردات، استمرار ظرفیت مازاد و بهبود کند تقاضا، قیمت های داخلی همچنان ضعیف باقی مانده است. قیمت های صادراتی نیز به دلیل افزایش رقابت رشد کندی دارد. ابهام بر سر آثار سیاست های جدید انرژی و یا تصویب قوانین مربوط به تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا همچنان بر روی پیش بینی رقابت صنعت فولاد سایه سنگینی انداخته است.

 

سران اتحادیه اروپا بر سر یکی از سخت ترین محدودیت های تولید گازهای گلخانه ای در اکتبر گذشته به توافق رسیدند که بر اساس این توافق باید تا سال 2030 حدود 40 درصد از میزان تولید گازهای گلخانه ای کاسته شود. یک اصلاحیه مربوط به سیستم تجاری کربن در ماه مه برای سال 2019 زودتر از برنامه مورد توافق قرار گرفت که انتظار می رود فشار بیشتری بر روی صنعت وارد آورد که این نیز در امر تحقیق و توسعه در زمینه فناوری های تولید فولاد بیشتر با کربن کمتر منعکس شده است. فدراسیون فولاد آلمان پیش بینی می کند که به هزینه های فولادسازان داخلی تا سال 2030 به دلیل تولید بیشتر گاز co2 و افزایش قیمت های برق یک میلیارد یورو افزوده شود.

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روابط عمومی ایمیدرو بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران