انتظار شکست شیشه عمر رکود معدنی در اسفند

انتظار شکست شیشه عمر رکود معدنی در اسفند

سال ۲۰۱۶م آغاز شد و بازارهای معدنی به خواب زمستانی فرو رفتند؛ خوابی که البته ممکن است کوتاه باشد. برخی کارشناسان انتظار دارند که سال جدید سال رونق برخی از فلزات و محصولات معدنی جهان باشد. با این حال، تا اتمام تعطیلات سال نو میلادی و جان گرفتن مبادلات در بازارهای جهانی باید صبر کرد و دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

به گزارش استیل پدیا، البته بسیاری از کارشناسان، زمان مشخص شدن وضعیت بازارهای معدنی را اتمام تعطیلات سال نو چین را می‌دانند و نه تعطیلات سال نو میلادی.

 
در هر صورت، روزهای پایانی سال نو، تغییرات متفاوتی در بازارهای جهانی فلزات و محصولات معدنی مشاهده شد. بازار سهام امریکا با کاهش کوچک در ارزش سهام شرکت‌های معدنی خود به کار پایان داد. در آن روز، نفت هم به دلیل چشم‌انداز افزایشی صادرات ایران پس از تحریم‌ها، کاهش یافت و حتی بنابر تحلیل برخی از پایگاه‌های خبری، دلیل اصلی افت قیمت سهام شرکت‌های معدنی به‌شمار می‌آمد.

 
اتمام تلخ ۲۰۱۵ میلادی برای شرکت‌های معدنی

 
شرکت‌های معدنی با کاهش اندک اخیر، سال ۲۰۱۵م را در کف قیمتی خود به پایان بردند. «فریپورت مک‌موران» یکی از شرکت‌هایی بود که ضرر ۹/۵ درصدی دیگری را در ارزش سهام خود تحمل کرد. کاهش ارزش این شرکت به دنبال انتشار این خبر بود که جیمز مافت، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران این شرکت از مقام خود برکنار می‌شوند. دیگر شرکت‌های معدنی هم در اوضاع بی‌رونق خود به سر می‌بردند و انتظار سال جدید را می‌کشند.

 

با وجود رونق بازارهای جهانی و بورس، باز هم شرکت‌های معدنی متحمل فشار بیشتر شدند. «نزدک» امریکا، در این روز سهام شرکت «آنجلو امریکن» ۷ درصد سقوط کرد «آرسلورمتال» ۲/۷ افت ارزش را تجربه کرد و «ریوتینتو» هم تا ۲/۳ کاهش داشت.

 

اوضاع بازار فلزات

 
قیمت فلزات در روز آخر سال ۲۰۱۵ میلادی، تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر داشتند. مس، سال را با ۰/۱ درصد افزایش و قیمت ۴۷۳۵ دلار در هر تن به پایان رساند در حالی که قیمت کنونی آن، ۲۵ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته آن است. این وضعیت نشان می‌دهد که هنوز انتظار افزایش عرضه در فلز مورد استفاده در ساخت‌ وساز و انتقال برق، وجود دارد.

 
یک تاجر مس می‌گوید: برای افزایش قیمت مس باید مشاهده کنیم که تقاضای چین در سال جدید افزایش یافته است. با این حال، چنین اتفاقی را نمی‌توان تا پس از تعطیلات سال نو چینی (در فوریه) شاهد بود. » در صورتی که چنین اتفاقی نیفتد، معدنکاران جهان باید تولید مس خود را کاهش دهند تا تعادل به بازار آن بازگردد. مس در هفته گذشته، کمترین رکورد قیمتی خود را در ۶ و نیم سال گذشته ثبت کرده بود.

 
با این حال، انتظار قیمت‌های آینده برای دیگر فلزات تفاوت‌هایی دارد. در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۵، قیمت سرب و روی رشد کرد. سرب بالاترین رکورد ۲ ماه اخیر خود را شکست و روی بالاترین قیمت یک ماه گذشته خود را. این بهبود قیمت نشان از نگرش و انتظار فعالان بازار دارد. مشتریان این فلزات انتظار دارند که در ماه‌های پیش‌رو شاهد کمبود عرضه در بازارها و افزایش قیمت‌های آن باشند. این ۲ فلز، به طور کلی تنها محصولات معدنی بودند که سال گذشته را با امید به آینده به اتمام رساندند.

 
در سوی دیگر بازار، قیمت آلومینیوم با ۰/۵ درصد افت به ۱۵۲۸ دلار در هر تن رسید، نیکل ۰/۶ درصد از ارزش خود را از دست داد تا ۸۷۰۰ دلار برسد و قلع با کاهش ۰/۳ درصد مواجه شد و سال گذشته را با ۱۴۶۵۰ به پایان رساند. بازار دیگر فلزات هم در رکود قبلی خود باقی ماندند تا هیچ نشانی از تغییر نگرش خریداران آنها و امید به آینده مشاهده نشود.

 

خواب بازارها تا نیمه اسفند ماه

 
در این‌باره مشاور بین‌الملل خانه اقتصاد ایران عنوان کرد: بازار سنگ‌آهن در همین وضعیت و قیمت کنونی خود باقی می‌ماند و تا پس از عید شکوفه‌های چین (۷ تا ۱۳ فوریه ؛ ۱۸ تا ۲۴ بهمن) نمی‌توان انتظار تغییر قابل توجهی در آن داشت. به طور کلی، تا آن زمان نمی‌توان منتظر رونق بازار هیچ کدام از فلزات و محصولات معدنی را داشت. کیوان جعفری طهرانی گفت: دلیل این امر شروع سفرهای چین از یک هفته پیش از عید شکوفه‌ها و جشن سال نوی آنها است. در حال حاضر، هنوز سیستم حمل‌ونقل و ریلی جوابگوی جمعیت بسیار زیاد چین نیست و سفرها زودتر شروع می‌شود.

 
وی افزود: از روز نخست ژانویه تا سوم آن، بازارهای جهانی به طور کامل تعطیل هستند و از هفتم فوریه هم جشن شکوفه‌های چین آغاز می‌شود. در این یک ماه ابتدایی سال نمی‌توان انتظار تغییر چندانی در بازار فلزات و محصولات معدنی داشت که دلیل آن هم فصل سرد سال است و پس از آن هم تعطیلات چین شروع می‌شود. در حال حاضر و در فصل زمستان، ساخت‌وساز چندانی وجود ندارد و نمی‌توان انتظار افزایش قیمت محصولات معدنی را داشت.

 
به گفته رییس امور بین‌الملل انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران، البته در سال جاری، زمستان چندانی سردی در چین وجود ندارد و توقف کامل ساخت‌ و سازها را شاهد نیستیم ولی به دلیل آلودگی هوا، فعالیت بسیاری از کارخانه‌ها تحت کنترل قرار گرفته و تقاضای قابل‌توجهی برای سنگ‌آهن و دیگر محصولات معدنی وجود ندارد.

 
جعفری طهرانی اظهار کرد: در هر صورت با اتمام تعطیلات در چین و شروع فعالیت‌های اقتصادی، انتظار می‌رود که تا اوایل اسفند یا حتی نیمه آن، به‌ تدریج قیمت محصولات معدنی افزایش یابد. به عنوان مثال به احتمال زیاد سنگ‌آهن ۴۵ دلار در هر تن افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد. افزایش قیمت بیش از ۵ دلاری و رسیدن آن به سطوح بالاتر از ۴۵ دلار هم با توجه به شرایط خاص و ایجاد اثر روانی در بازار امکان‌ پذیر است. به عنوان مثال در صورتی که برخی از کارخانه‌های فولادسازی چین را از رده خارج کنند، قیمت فولاد و در پی آن سنگ‌ آهن روند نزولی به خود خواهند گرفت.

 
وی در پایان اینگونه نتیجه‌ گیری کرد که رکود موقت در بازارهای معدنی ادامه‌دار تا نیمه اسفند در تمام فلزات و محصولات معدنی به جز طلا و نقره مشاهده خواهد شد. طلا و نقره از متغیرهای بین‌المللی و داخلی بسیاری اثر می‌پذیرند اما برای سایر فلزات، چین نقش تعیین‌ کننده‌ای ایفا می‌کند. این کشور به دلیل تقاضای بسیار زیاد خود، سرنوشت قیمت‌ها را در اختیار خود گرفته و برای پی بردن به آینده بازارهای معدنی باید ابتدا به وضعیت بازار و جامعه چین توجه کرد.

- مهدی نیکوئی-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران