روز گذشته در بازار محصولات فولادی رخ داد

نوسان ناهمگون قیمت‌ها و ضعف مبادلات

نوسان ناهمگون قیمت‌ها و ضعف مبادلات

تا ساعات میانی مبادلات روز گذشته بازار فولاد در حالی که قیمت اغلب آهن‌آلات با ثبات نسبی همراه شد، بار دیگر تیرآهن اعم از شاخه‌های سبک و سنگین رشد محسوس قیمت را در بازه یک تا 10 هزار تومان تجربه کرد و قوطی و پروفیل سبک بین 15 تا 30 تومان و لوله صنعتی تا حداکثر 30 تومان با افزایش نرخ روبه‌رو شد. در این روز البته برخی نوردکاران بخش خصوصی نیز نرخ میلگرد را به‌رغم ثبات نسبی که در کلیت بازار قابل رصد بود در دامنه‌های محدودی تنزل دادند. سقف ریزش قیمت میلگرد در روز دوشنبه تا حداکثر 15 تومان در هر کیلو بود و بیش از آن در سبد قیمت‌های پیشنهادی آهن‌فروشان و واحدهای فولادی مشاهده نشد.

 

بازار به نسبت منسجم‌تر تیرآهن و کنترل میزان عرضه این محصول در بازار آزاد از سوی برخی تجار بزرگ، از جمله مهم‌ترین دلایل رشد قیمت تیرهای شاخه سبک و سنگین - برخلاف روند با ثبات و بعضا کاهشی قیمت سایر محصولات فولادی- به شمار می‌رود که از نخستین روزهای ابتدایی معاملات سال جاری به بعد در بازار فولاد دیده می‌شود.

 

این در حالی است که سایر محصولات مورد مبادله در بازار مقاطع ساختمانی با بازار رقابتی‌تر و از‌هم‌ گسیخته‌ ای در مقایسه با تیرآهن رو به‌ رو هستند که این امر موجب شده به منظور فروش محصول و دریافت نقدینگی، تولیدکننده‌ ها هر کدام گوی سبقت را در کاهش قیمت از یکدیگر بربایند و به این ترتیب موجب شوند نمودار قیمتی این محصول از ابتدای سال تاکنون با شیب منفی همراه باشد؛ هرچند در برهه‌ هایی از زمان به دلیل به کف رسیدن قیمت‌ ها ثبات قیمت میلگرد به ثبت رسیده اما این مساله مدت زمان زیادی به طول نینجامیده است.

 

روز گذشته در بورس کالای ایران نیز عرضه‌های فولادی با محوریت دو نوع سبد میلگرد از سوی شرکت ذوب‌آهن اصفهان صورت گرفت، ضمن اینکه فولاد مبارکه هم 29 هزار و 560 تن ورق را در سیستم مبادلاتی مچینگ توسط کارگزاران ثبت کرد.

 

سلف سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 12 تا 25 ساخت ذوب آهن روز یکشنبه در حجم 6444 تن از سوی شرکت چادرملو فروخته شد که با تخفیف 50 تومانی این شرکت در زمان عرضه قیمت پایانی آن 1300 تومان به ثبت رسید.

 

این در حالی است که همین محصول روز چهارشنبه هفته قبل با قیمت 1400 تومان در بورس اعلام قیمت شده بود که به دلیل عدم توافق طرف‌های معامله روی نرخ آن به فروش نرفت، اما روز قبل با عقب‌نشینی 100 تومانی شرکت چادرملو در حجم مذکور خریداری شد.

 

روز قبل در دو نوبت سبد میلگرد مخلوط نیز از سوی ذوب آهن به تابلو معاملات آمد که در قالب معامله نقدی و با قیمت 1450 تومان در هر کیلو بود. این محصول نیز به ترتیب در نوبت‌های عرضه با حجم 110 و 220 تن مورد معامله قرار گرفت.

 

به هر ترتیب واقعیت‌ این روزهای بازار مبادلات آهن در فضای رسمی و غیررسمی، چیزی به غیر از کاهش روزشمار حجم خرید و فروش‌ها، نوسانات رو به پایین قیمت‌ در اغلب روزها و چشم‌انداز مبهم زمان احتمالی خروج از رکود نیست؛ واقعیت‌هایی که با شرایط سخت تولید در شرایط ضعف نقدینگی نیز پیوند خورده و عرصه را بر صنعتگران و واحدهای فروش آهن بیش از پیش تنگ‌ کرده است.

 

 

-حدیث موسوی-


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و فولادسازی فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران