پیش‌بینی قیمت آهن در گفت و گو با فعالان بازار

چه عواملی قیمت آهن را دستکاری می‌کند

چه عواملی قیمت آهن را دستکاری می‌کند

به گفته فعالان در حوزه آهن و فولاد کاهش قیمت آهن به علت عرضه زیاد، تقاضای کم و کاهش ساخت‌وساز است. بررسی‌ها از قیمت در بازار نشان می‌دهد که قیمت آهن نیز در چند وقت اخیر رو به کاهش بوده است. در همین راستا محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن‌ فروشان در مورد قیمت آهن گفت: مدتیست که قیمت‌ها ثابت مانده است. مثلاً قیمت تیرآهن افزایش پیدا کرده و قیمت میلگرد رو به کاهش بوده است. او علت افزایش قیمت تیرآهن را افزایش تقاضا و کاهش قیمت میلگرد را کم شدن تقاضا دانست و ادامه داد: در گذشته افزایش تولید میلگرد بیشتر از تیرآهن بود اما الان برعکس شده و طبیعتاً قیمت آنها هم تغییر کرده است.

 

آزاد افزود: در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد به دلیل ساخت و ساز مسکن مهر قیمت آهن افزایش پیدا کرده بود. حتی در اوایل دوران آقای روحانی هم قیمت آهن رو به افزایش بود. اما به مرور زمان حدود 50 تا 60 درصد کاهش قیمت در این بخش در دوره‌های زمانی‌‌ای داشتیم. در زمان آقای روحانی هم ساخت و ساز کم شده که علت دیگر کاهش قمیت آهن همین موضوع است.

 

آزاد در ادامه گفت: پس علت کاهش قیمت آهن را می‌توان گفت که به تولید زیاد، تقاضای کم، قیمت‌های جهانی و رکود اقتصادی مربوط است.

 

او در مورد تاثیرات مذاکرات هسته‌ای بر روی قیمت آهن نیز افزود: توافق هسته‌ای تاثیر کوتاه‌مدت در قیمت آهن ندارد ولی مثلاً در یک سال بعد از توافق می‌توانیم تاثیرات مثبت آن را احساس کنیم.

 

او در مورد صادرات آهن هم گفت: اگر تحریم‌ها برداشته شود راه صادرات ما باز خواهد شد. در حال حاضر صادرات ما به کشورهای عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و قسمتی از اروپا است.

 

آزاد همچنین گفت: چین بزرگترین کشور تولیدکننده آهن است که سال پیش حدود 160 تن تولید آهن داشته که به کشورهای دیگر صادر کرده است.

 

او در مورد پیش‌بینی قیمت آهن نیز بیان کرد: قیمت آهن در کوتاه مدت ثابت خواهد ماند.اما در دراز مدت اگر دولت برنامه‌های عمرانی داشته باشد و ساخت و ساز زیاد شود قیمت‌ها رو به افزایش خواهد رفت، در غیر این صورت باز دچار کاهش قیمت آهن خواهیم بود.

 

در همین راستا رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد هم در مورد کاهش قیمت آهن به اقتصادنیوز گفت: عرضه ما زیاد است اما تقاضا کم و تعادلی نیست و این علت کاهش قیمت آهن است.

 

او از دیگر عوامل کاهش قیمت آهن را قیمت‌های جهانی و رکود اقتصادی و کاهش ساخت و ساز مرتبط دانست و در مورد صادرات آهن هم گفت: ما در گذشته هم صادرات داشتیم اما مقدار حجم آن فرق می‌کرد که در حال حاضر صادرات ما به کشورهای عراق و افغانستان بیشتر شده است.

 

شهرستانی در مورد پیش‌بینی قیمت آهن نیز افزود: وضعیت قیمت آهن رو به کاهشی خواهد ماند اما خیلی ناچیز. مثلاً ماهانه پنج تا 10 تومان کاهش قیمت آهن خواهیم داشت.

 

 


استیل پدیا خبر و گزارش فولاد و آهن آلات فوق را از اقتصاد نیوز بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران