ضرورت افزایش 5 برابری شبکه ریلی برای توسعه بخش معدن

ضرورت افزایش 5 برابری شبکه ریلی برای توسعه بخش معدن

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: برای دستیابی به اهداف چشم انداز 1404 در بخش معدن و صنایع معدنی، افزایش 5 برابری شبکه ریلی ضروری است.

 

به گزارش استیل پدیا، مهدی کرباسیان با اعلام این مطلب اظهار داشت: حمل و نقل از جمله بخش های زیربنایی برای توسعه اقتصادی و به ویژه بخش معدن است. توسعه شبکه حمل و نقل و برنامه‌ریزی صحیح برای حمل و نقل مواد معدنی، موجب شناسایی بهتر، بهره‌برداری مطلوب تر، ارتقای سطح استخراج از معدن و کاهش هزینه ‌های تولید می شود. همچنین، توسعه خطوط حمل‌ و نقل می‌ تواند در کنار تسریع صادرات مواد و محصولات معدنی، توسعه صنایع معدنی در کشور را نیز به همراه داشته باشد.

 
وی ادامه داد: از جمله مشکلات کنونی حوزه حمل و نقل ریلی در بخش معدن و صنایع معدنی، پایین بودن ظرفیت خطوط نسبت به تقاضا، بهره وری بسیار پایین و سرعت پایین حرکت لکوموتیو در ایران، کمبود ناوگان ریلی (لکوموتیو و واگن)، فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی و نیز کمبود شبکه ریلی بهینه است.

 
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه اکنون 81 هزار و 661 کیلومتر جاده و حدود 10 هزار و 223 کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد، افزود: در حال حاضر، حجم حمل و نقل جاده ای سالانه حدود 611 میلیون تن بار و حجم حمل و نقل ریلی 35 میلیون تن بار است که 25 میلیون تن آن مربوط به حمل و نقل مواد معدنی و صنعت فولاد است.

 
وی ادامه داد: پیش بینی وضعیت حمل و نقل نشان می دهد، با توجه به رشد سالانه حمل و نقل تا سال 1404، ظرفیت جاده های کشور باید به 1069 میلیون تن و ظرفیت راه آهن به350 میلیون تن بار برسد. برای پاسخگویی به نیاز حمل و نقل مواد معدنی و محصولات فولادی از طریق ریلی در چشم انداز 1404 باید حدود 50 هزار کیلومتر راه آهن داشته باشیم. طول جاده های اصلی کشور نیز با توجه به رشد مستمر در 14 سال آینده باید 5/23 درصد افزایش یابد.

 
کرباسیان درباره برنامه های ایمیدرو برای افزایش بهره وری شبکه ریلی تصریح کرد: از جمله این برنامه ها، تدوین و اجرای راه حل های کوتاه مدت از جمله برون سپاری بهره برداری خطوط و تجهیزات تخلیه و بارگیری، مشارکت شرکت های فولادی برای ایجاد واگن برگردان در منطقه ویژه، کاهش هزینه دسترسی به شبکه ریلی، تشکیل کارگروه های استانی برای حل مشکلات حمل و نقل ریلی، ایجاد انگیزه برای تشکیل شرکت های حمل و نقل ریلی اختصاصی برای شرکت های فولادی و معدنی و غیره است.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران