در دیدار مدیران فلات ایرانیان مطرح شد

تلاش برای احیای بخش معدن و صنایع معدنی

تلاش برای احیای بخش معدن و صنایع معدنی

مدیران شرکت گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان طی نشستی در روزنامه دنیای‌اقتصاد عملکرد 9 ساله خود را تشریح کردند. در این جلسه نجمی هاشمی فشارکی ضمن اشاره به از دست دادن سه تن از مدیران شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ به نام‌های شکیبی، منافی و ملاپسندی که در سانحه طبس در سال گذشته جان باختند، گفت: این مجموعه با تکیه بر دانش و توان و نیروی انسانی کارآزموده و متخصص در حال افزودن شاخ و برگ به فعالیت‌های خود است. وی تصریح کرد: هر یک از زیرمجموعه‌ها با هدف و استراتژی مشخص در حال انجام کار هستند و تلاش گروه بر آن است که با احیای بخش معدن و صنایع وابسته، اشتغالزایی و تولید را در کشور بهبود بخشد.

هاشمی اظهار کرد: علاوه بر فعالیت در زمینه‌ های تولید بتن سبک، سیمان، کک‌ سازی و... در تلاش هستیم که خدمات موثری را در زمینه حمل و نقل ریلی نیز ارائه کنیم.

 

وی گفت: گروه فلات ایرانیان در حال حاضر 39 درصد سهام کک طبس، 60 درصد کانسرام، 45 درصد سیمان طبس گلشن و 80 درصد شرکت بازرگانی افق فلات ایرانیان را داراست.

 

وی با اشاره به این مطلب که مجموع سهامداران شرکت صنایع و معادن بیش از 4 هزار نفر است، گفت: اکنون بخشی از سهام این شرکت در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات است.

 

در ادامه، میرعمادالدین مدیرزاده طهرانی رئیس هیات‌ مدیره گروه فلات ایرانیان گفت: سیاست گروه بر مبنای نگاه توسعه‌ ای به بخش معدن و صنایع وابسته به آن تنظیم شده است. بر اساس این استراتژی، گروه فلات ایرانیان موقعیت‌ های مناسب سود آور را در بخش مذکور شناسایی می‌کند و در صورت حصول اطمینان از توجیه‌ پذیر بودن طرح، پس از طراحی ساختار تامین مالی و همچنین ساز و کار اجرایی پروژه، اقدامات لازم برای اجرای پروژه را در قالب یک پروژه جدید آغاز می‌کند. وی تاکید کرد که با توجه به این نگاه، فلات ایرانیان اصراری به حفظ شرکت‌ها ندارد و ممکن است پس از ایجاد ارزش افزوده اقدام به فروش بخشی از سهام آنها نماید و به حوزه‌های توسعه‌ای دیگر ورود کند. به‌طور مثال طی دو سال گذشته 51 درصد سهام شرکت کک طبس با ارزش افزوده بالا به شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات واگذار شده است.

 

مجید برومند مدیر عامل گروه فلات ایرانیان نیز تصریح کرد: برای سال مالی 93 به ازای هرسهم 7 تومان سود تصویب کردیم؛ این در حالی است که سال گذشته سود تقسیم شده به ازای هر سهم 4 تومان بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: به دلیل، به بهره‌ برداری رسیدن شرکت‌ها برای سال آینده پیش‌ بینی می‌شود که سودآوری شرکت نسبت به امسال مطلوب‌ تر باشد.

 

وی درباره ارزش زمانی سرمایه‌گذاری‌ های انجام شده گفت: طی 7،6 سال گذشته حدود 8 میلیارد تومان سود به سهامداران پرداخت شده است و در حال حاضر شرکت در حدود 20 میلیارد تومان سود انباشته دارد.

 

وی گفت: سهم این شرکت در بازار پایه در حال حاضر در محدوده قیمتی 230 تا 250 تومان معامله می‌شود و این درحالی است که در اوضاع مطلوب بازار تا 330 تومان نیز داد و ستد شده است.

 

انواری، مدیرعامل شرکت کانسرام نیز در این جلسه ضمن اعلام این مطلب که این شرکت دهمین شرکت تولیدکننده بتن سبک در کشور است، گفت: تولید، حمل و نقل و مصرف محصول بتن سبک به نسبت سایر محصولات مشابه تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی در کشور دارد و این مساله باعث شده است تا با واقعی‌تر شدن قیمت انرژی، میزان تقاضا نسبت به این محصول افزایش یابد.

 

وی افزود: شرکت کانسرام در اسفندماه 93 به بهره‌برداری رسیده و تولید آزمایشی آن آغاز شده است. در حال حاضر نیز با توجه به اخذ پروانه بهره‌برداری برای ظرفیتی معادل 150 هزار تن بتن سبک در سال، اقدامات لازم برای افزایش روند تولید در حال انجام است.

 

وی با اشاره به این مطلب که امکان تامین سیلیس به‌عنوان عمده ماده اولیه مورد نیاز از طریق معدن سیلیسی که در تملک شرکت است وجود دارد، درباره بازار مصرف نیز یادآور شد که اغلب جنوب کشور را پوشش داده‌ایم و در هفته گذشته بار صادراتی هم به عراق داشتیم. انواری همچنین از احداث و راه‌اندازی واحد چسب در آینده نزدیک خبر داد.

 

سیف‌الدینی، مدیرعامل شرکت کک طبس به‌ عنوان بزرگ‌ ترین‌ شرکت زیرمجموعه فلات ایرانیان پس از معرفی پروژه تولید کک با ظرفیت 450 هزار تن در سال گفت: در حال حاضر با سرمایه‌ گذاری بالغ بر 200 میلیارد تومان مراحل احداث پروژه تکمیل شده و در صورت تامین سرمایه در گردش مورد نیاز، کارخانه به تولید خواهد رسید. وی خاطر‌نشان کرد: مواد اولیه کک، زغال است و محصول نهایی که در حال حاضر بخشی از آن وارد کشور می‌شود، مورد نیاز صنایع فولاد سازی و ریخته‌ گری است.

 

وی تصریح کرد با توجه به نوع تکنولوژی به‌ کار گرفته شده، امکان تولید 32 مگاوات انرژی الکتریکی از انرژی حرارتی باتری‌ها نیز وجود دارد که مراحل مطالعاتی لازم برای اجرای آن انجام شده است.

 

مدیرعامل شرکت سیمان طبس گلشن نیز درباره این شرکت افزود: در حال حاضر بخش آسیاب سیمان با ظرفیت 500 تن در روز راه‌اندازی شده است و از آنجا که معادن بسیار قوی داریم در صورت افزایش تقاضا برای سیمان، تولید کلینکر نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

مهرجو تصریح کرد: شرکت سیمان در راستای ایجاد زنجیره ارزش افزوده در گروه احداث شده است و بخش عمده فروش سیمان به کارخانه بتن سبک که در مجاورت آن است، خواهد بود.

 

وی افزود: از بهمن ماه سال قبل تولید سیمان در این شرکت آغاز شده و برای حدود 30 نفر نیروی انسانی ظرفیت شغلی ایجاد کرده است.

 

همچنین مدیرعامل شرکت مهندس مشاور متعلق به فلات ایران درباره انتقال تکنولوژی و احداث صنایع جدید در این مجموعه تصریح کرد: به دلیل ضرورت ارتباط با خارج از کشور برای انتقال تکنولوژی و نظارت بر اجرای پروژه‌ها این مجموعه شکل گرفته است.

 

اسماعیلی گفت: شرکت مهندسی مشاور برای حدود 25 طرح مختلف مطالعات مهندسی انجام داده که 4 طرح آن در حال انجام و پیاده‌سازی است.

 

در این جلسه علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای‌اقتصاد» نیز با اشاره به پتانسیل‌ های موجود در حوزه معدن و صنایع معدنی نسبت به استفاده از این ظرفیت‌ها برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، ابراز امیدواری کرد. وی افزود: این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری با دید بلند مدت است و جذب سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی به این حوزه می‌تواند به رونق اقتصاد در کشور یاری رساند.

 

 


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد ، معدن و سنگ آهن فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران