فولاد ایران با غول‌های جهانی همراه شد

فاز جدید کاهش تولید در صنعت فولاد

فاز جدید کاهش تولید در صنعت فولاد

میزان تولید فولاد خام ایران در 11 ماه سال جاری میلادی نزدیک به یک درصد کاهش یافت این در حالی است که متوسط کاهش تولید جهانی این فلز به 2.8درصد رسید.

 

به گزارش استیل پدیا، در حالی بازار فولاد با رکود مواجه شده که در حال حاضر نزدیک به 3 میلیون تن دپو در انبارهای کارخانه‌ها وجود دارد. صنعت فولاد در آستانه پایان دومین سال بحرانی قرار گرفته و همچنان در محاصره دامپینگ چین قرار گرفته است. این در حالی است که طی یک سال اخیر طرح جامع فولاد و افزایش ظرفیت تولید به 55 میلیون تن در راس برنامه‌های این صنعت قرار گرفته بود.

 

با این وجود همزمان با چنین برنامه‌ریزی انجمن جهانی فولاد با انتشار عملکرد 66 کشور دنیا در تولید فولاد خام،‌ از روند کاهشی تولید این فلز استراتژیک در 11 ماه سال 2015 خبر داده که ایران نیز همراستا با تولید کنندگان بزرگ دنیا رو به کاهش تولید آورده است. این اتفاق در حالی رخ داده که آمارهای 6 ماهه صادرات و واردات نشان می‌دهد برای اولین بار در تاریخ فولاد کشور تراز تجاری صنعت فولاد مثبت شده است.

 

این در شرایطی است که در روزهای گذشته نیز رییس هیات عامل ایمیدرو از پایین بودن تقاضا در داخل و خارج کشور خبر داده بود که منجر به انبار شدن 3 میلیون تن تولید فولاد در شرکت‌های داخلی شده است. از همین رو تولید کنندگان فولاد در ایران همگام با روند بازار و به منظور جلوگیری از گسترش زیان‌ دهی،‌ رو به کاهش تولید آورده‌اند.

 

میزان تولید فولاد خام ایران از ژانویه(دی ماه 93) تا پایان نوامبر 2015(آذرماه 94) به 14 میلیون و 835 هزار تن رسیده در حالی که در مدت مشابه سال قبل، شرکت‌های فولادی ایران 14 میلیون و 969 هزار تن محصول خام تولید کردند.

 
کاهش 12 درصدی تولید در ماه نوامبر

 
همچنین طبق تخمین انجمن جهانی فولاد ایران در ماه نوامبر جاری میزان تولید فولاد خام را 12.2 کاهش داد که رقمی قابل توجه در دوره‌های اخیر تولید فولاد محسوب می‌شود.

 
در 11 ماه سال جاری میلادی، تولید فولاد خام جهان به یک میلیارد و 471 میلیون تن رسید که 2.8درصد کمتر از مدت مشابه سال 2015 به شمار می‌آید.

 

تولیدکنندگان چینی در این مدت با کاهش 2.2 درصدی 738 میلیون تن فولاد خام تولید کردند. کشورهای کره جنوبی و ژاپن به ترتیب 2.9 درصد و 5 درصد تولید را کاهش دادند.

 

تولید کره جنوبی در این مدت به 63.8 میلیون تن و ژاپن به 96.5 میلیون تن تنزل پیدا کرد. امریکا نیز 73.1 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که 9.7 کمتر از تولید مدت مشابه سال گذشته است. برزیل نیز با کاهش 1.9درصدی تولید، تنها 30.7 میلیون تن فولاد خام تولید کرد.

روسیه اما 65.1 میلیون تن فولاد خام تولید کرد که تنها 2دهم درصد کمتر از 11 ماه سال 2014 محسوب می‌شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران