وضعیت چین تا دو سال آینده

بازار سنگ آهن مس و زغال‌سنگ چین

بازار سنگ آهن مس و زغال‌سنگ چین

شرکت آمریکایی Global Joy چشم‌انداز بازار چین را برای محصولات مهم معدنی در نیمه دوم سال اعلام کرد. به گزارش ماینینگ، رشد اقتصادی چین به 7 درصد تنزل پیدا کرد که پایین‌ترین سطح طی 6 سال گذشته بوده است. چین ظرف هفت ماه گذشته تلاش‌های بسیاری برای ایجاد مشوق‌های پولی مانند کاهش میزان نقدینگی و نرخ بهره کرده است. گر چه پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصاد جهانی امسال فقط بالای 3 درصد باشد، تقاضا برای محصولات معدنی افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین احتمال افزایش فشار های متعدد اقتصاد کلان وجود دارد که می‌تواند بر رشد اقتصادی تاثیر منفی داشته باشد.

نگرانی درخصوص کاهش رشد اقتصاد جهانی در سه ماه اول سال موجب شد قیمت مس در پایان ماه ژانویه هر تن به زیر 5/ 2 دلار در هر پوند کاهش پیدا کند.

از آن زمان تاکنون قیمت‌های مس 15 درصد بهبود یافته و در حال حاضر هر پوند آن 8/ 2 دلار است چون به نظر می‌رسد مشوق‌های چین باعث افزایش خوش‌بینی در بازار شده است.

اگر‌چه میزان شمش مس مازاد در ماه فوریه به دلیل تقاضای ضعیف به 153 هزار تن رسید و انتظار می‌رود امسال این عرضه مازاد همچنان وجود داشته باشد و احتمالا در کوتاه‌مدت ثابت بماند چون پیش‌بینی می‌شود تقاضا در نیمه دوم سال افزایش پیدا کند.

در بلندمدت اجرای پروژه‌های مس به قوت خود باقی خواهد ماند چون انتظار می‌رود بازار با کمبود مواجه شود و در نتیجه میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت افزوده شود.

فشار بر بازارهای زغال‌سنگ آمریکا از ماه فوریه افزوده شده چون قیمت‌های گاز طبیعی طی این دوره به‌طور میانگین به 2/ 77mmBTU رسیده و به تولید برق گازی از یک سال پیش تقریبا 20 درصد افزوده شده است.

چالش‌ها در بازارهای جهانی زغال‌سنگ حرارتی افزایش پیدا کرده به‌طوری که قیمت آن در بعضی موارد به زیر 60 دلار در هر تن تنزل پیدا کرده است. با توجه به لزوم کاهش تولید زغال‌سنگ برای ایجاد توازن در بازار، افزایش ارزش برابری دلار توام با کاهش قیمت نفت به‌طور موثری هزینه‌های تولید را برای تولیدکنندگان استرالیایی، روسی و اندونزیایی کاهش داده و از سرعت فرآیند تعدیل عرضه کاسته است.

یک سال پیش قیمت زغال کک شو 115 دلار در هر تن بود که در ماه پیش به 85 دلار در هر تن کاهش پیدا کرد. دلایل اصلی این کاهش، بازار ضعیف فولاد جهانی است که تولید آن از ماه آوریل 8/ 1 درصد افت پیدا کرده است. قبلا پیش‌بینی شده بود مصرف جهانی فولاد 2 درصد رشد داشته باشد اما در حال حاضر به نیم درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش تولید فولاد چین باعث شده از ماه آوریل واردات زغال کک شو 16 درصد کاهش پیدا کند. وخیم‌تر شدن اوضاع با ادامه عرضه مازاد به بازار ضربه شدیدی به ارزش برابری پولی چندین تولیدکننده بزرگ زده که مشابه کک حرارتی فرآیند تعدیل عرضه را کندتر کرده است.

چشم‌انداز بازارهای جهانی فولاد نیز مورد تجدیدنظر قرار گرفته و بر قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن که به زیر 50 دلار در هر تن در سه ماه دوم رسید تاثیر گذاشته است.

با توجه به اینکه تا حدی قیمت‌ها در هفته‌های اخیر به دلیل امکان کاهش عرضه افزایش پیدا کرده و به حدود 55 دلار در هر تن رسیده است اما به واسطه نبود تقاضا یا کاهش غیرمنتظره عرضه ظرف دو سال آینده احتمالا قیمت‌ها در همین سطح باقی بماند.


استیل پدبا خبر و گزارش صنعت معدن، سنگ آهن و فولاد فوق را از پایگاه خبری ایمیدرو بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران