ایران در قبال نفت خود، از روسیه چه کالاهایی وارد خواهد کرد

ایران و روسیه - تهاتر نفت و کالا

ایران و روسیه - تهاتر نفت و کالا

ایران قرار است در قبال نفتی که به روسیه می‌فروشد انواع کالا و محصولات را وارد کند. اما این محصولات بیشتر چه اقلامی هستند؟

مدت‌هاست که روسیه در زمینه توسعه روابط تجاری خود با ایران تلاش‌هایی را انجام می‌دهد و در پی آن امکانات و پیشنهادات خاصی را در راستای دستیابی به این هدف خود تعیین می‌کند. به تازگی بود که این کشور با توجه به تحريم‌های اتحاديه اروپا و آمريکا عليه ايران، تعرفه کالاهای صادراتی ایرانی را از 27 درصد به هفت درصد کاهش داده‌است. همچنین به تازگی وزیر انرژی این کشور اعلام کرده است که روسیه در فروش و بازاریابی نفت ایران همکاری می‌کند.

به گفته الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه قرار است نفت وارداتی توافق شده از ایران در داخل این کشور مصرف شود و برای صادرات به کشورهای دیگر استفاده نشود. همچنین در برنامه‌ای برای بازاریابی و فروش نفت با ایران همکاری شود.

اما خبرهایی هم مبنی بر تهاتر نفت ایران و کالاهای روسی شنیده می‌شود. در همین زمینه ایسنا به نقل از دیده‌ بان امنیت غذایی روسیه نوشت: این کشور در راستای تهاتر کالا، صادرات غله به ایران را آغاز کرده است.

در پی اجرای تحریم‌های غربی علیه روسیه، مسکو در نیمه دوم سال 2014 موافقت کرد در ازای صادرات غله، کالاهای غذایی دیگر و کالاهای بادوام مانند ماشین آلات و مواد ساختمانی، از ایران نفت خام دریافت کند.

الکسی الکسی ینکو، نایب رئیس «روسل خوزنادزور» که سازمان ناظر بر امنیت غذایی روسیه است، به خبرگزاری دولتی ریا گفت: نخستین محموله به میزان 100 هزار تن چند روز قبل ارسال شد اما وزیر انرژی روسیه اظهار کرد این کشور که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، قصد ندارد فعلا از تهران نفت خام وارد کند.

سخنگوی روسل خوزنادزور هم در این باره گفت: مسکو و تهران از دیرباز روابط تجاری داشته اند و صادرات غله به ایران پیش از انقلاب اسلامی در سال 1979 آغاز شد، اما برای نخستین بار است که تهاتر کالا مطرح می‌شود.ایران خریدار ثابت محصول ماست و صادرات امسال ما به ایران شامل گندم، جو و ذرت خواهد بود .

این مقام روسی بدون توضیح بیشتر درباره کالاهایی که از ایران وارد خواهد شد، اظهار کرد: روسیه قصد دارد امسال برای ایران حدود 1.5 میلیون تن غله تامین کند که بالاتر از 1.3 میلیون تن در سال 2014 خواهد بود.

این در حالیست که در سال 93 صادرات ایران به روسیه به میزان 291 میلیون دلار و واردات از این کشور به 632 میلیون دلار می‌رسید.

در این سال عمده کالاهای وارد شده از روسیه چوب، روغن آفتابگردان، ذرت دامی، جو، محصولات آهن، خمیر چوب، دوربین، کنجاله، تراکتور و لوکوموتیو، چوب اره شده، الکترود‌های ذغالی، محصولات از آهن یا فولاد، گندم دامی، مکمل‌های دارویی، سیگار حاوی توتون، دانه آفتابگردان، خمیر چوب، ماشین آهنگری، کاغذ گرافت، دستگاه کامل کامپیوتر، خطوط راه‌آهن و رزین نفت است.

با توجه به کارنامه قبل از این ایران در زمینه واردات این محصولات از کشور روسیه باید منتظر ماند و دید که در تهاتر کالاهای روسی با نفت ایرانی کدام یک از این کالاها سهم بیشتری را در لیست محصولات وارداتی ایران از روسیه به دست خواهند آورد.


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت، معدن و تجارت فوق را از اقتصاد نیوز بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران