اکتشاف عناصر نادر خاکی در معادن سنگ‌آهن سنگان

اکتشاف عناصر نادر خاکی در معادن سنگ‌آهن سنگان

معدن سنگان با تکیه بر دانش کارشناسان و مدیران خود موفق به کشف عناصر نادر خاکی شد.به گزارش روابط عمومی مجتمع سنگ‌آهن سنگان، عباس گل‌محمدی معاون برنامه‌ریزی، توسعه و اکتشاف این مجتمع اعلام کرد: اکتشاف عناصر استراتژیک و هوشمند نادر خاکی با تکیه بر دانش پرسنل این معاونت و طی پروژه پژوهشی دو ساله با پیش‌بینی ذخیره‌ای ارزشمند و در خور توجه در معدن سنگ‌آهن سنگان میسر شد و مراحل تکمیلی و امکان سنجی را با محوریت طرح عناصر نادر خاکی ایمیدرو طی خواهد کرد.

گل‌محمدی افزود: با توجه به گرایش جهانی به سمت و سوی صنایع پیشرفته و فلزات استراتژیک و مصرف عناصر نادر خاکی به‌عنوان عناصر هوشمند و مواد اولیه برخی از این صنایع، لزوم پی‌جویی و اکتشاف این عناصر در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت احساس شده و متولی این موضوع ایمیدرو شده است.


وی ادامه داد: در طول دو سال اخیر در قالب پایان نامه در مقطع دکترای زمین‌شناسی اقتصادی در دانشگاه فردوسی مشهد بر وجود آنومالی عناصر نادر خاکی در بعضی از توده‌های معادن سنگ‌آهن سنگان تحقیق کردم و این موضوع محرز شده است.

محمدی همچنین تصریح کرد: این موضوع در شورای پژوهش مجتمع سنگان مطرح شده و برای عملیاتی شدن به طرح عناصر نادر خاکی ایمیدرو محول شده و در ادامه این کار توسط معاونت برنامه ریزی، توسعه و اکتشاف و مدیریت اکتشاف معدن سنگان پیگیری شد و با اخذ چند نمونه هدفمند و آنالیز آنها توسط طرح عناصر خاکی در ایمیدرو، صحت وجود عناصر نادر خاکی در برخی افق‌های معدن سنگان اثبات شد.

وی اظهار کرد: با هماهنگی‌های انجام شده با مجتمع سنگان و ایمیدرو انجام این کار در قالب قرارداد کاری با همکاری شرکت مشاوره‌ای و دانشگاه جامع علمی- کاربردی مرکز مجتمع سنگ‌آهن سنگان و با محوریت و نظارت مجری طرح عناصر نادر خاکی ایمیدرو صورت خواهد پذیرفت.

وی در ادامه افزود: کار انجام عملیات اکتشافی عناصر نادر خاکی در چند فاز برنامه‌ریزی شده و اجرا می‌شود و نتایج حاصل پس از پردازش، منجر به تعیین ذخیره احتمالی و قطعی معدن و مطالعات امکان‌سنجی فرآوری خواهد شد.

در صورت اکتشاف کامل این عناصر در سنگان، افق‌های روشنی درخصوص افزایش ارزش افزوده معدن سنگان باز خواهد شد و استفاده از این عناصر در صنایع پیشرفته کشور مهیا می‌شود. با توجه به پایین آمدن ارزش سنگ‌آهن، در حال حاضر می‌توان بخشی از آن را با اکتشاف این عناصر جبران کرد.

گل‌محمدی در پایان به شرکت‌های پلاسری موجود در منطقه پیشنهاد کردند اکتشاف این عناصر را در دستور کار خود قرار دهند تا در صورت وجود و توجیه اقتصادی، مقدمات رونق و افزایش این‌گونه ذخایر را فراهم آورند.


استیل پدیا خبر و گزارش صنعت معدن، سنگ آهن و فولادسازی فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران