رکود حاکم بر بازار نفس‌گیر است

طرح‌های توسعه‌ای فولاد، شاید وقتی دیگر

طرح‌های توسعه‌ای فولاد، شاید وقتی دیگر

در شرایطی که بسیاری از صنایع و به‌ویژه فولاد روزهای سخت رکود و بحران را سپری می‌کنند عده‌ای از کارشناسان بر این عقیده‌اند که به خاطر ارزان بودن برخی کالاها و بالا بودن قدرت چانه‌زنی زمان مناسبی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای است و باید در چنین شرایطی تا حد امکان پروژه‌های جدیدی در دستور کار قرار گیرد.

 

به گزارش استیل پدیا، برخی‌ها اعتقاد دارند در رکود نباید هیچ پروژه جدیدی راه‌اندازی شود بلکه باید از راهکارهای دیگری برای نگهداشتن صنعت فولاد استفاده کرد.

 

این درحالی است که براساس سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴ باید میزان تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن برسد و شاید برای رسیدن به این امر مهم لازم باشد طرح‌های توسعه‌ای را در بخش‌های مختلف گسترش داد تا براین اساس بتوان به تولید مورد نظر دسترسی پیدا کرد، اما اینکه با رکود موجود در این صنعت امکان توسعه طرح وجود دارد یا نه جزو مواردی است که شاید نتوان جواب قانع‌ کننده‌ای به آن داد. در نتیجه لازم است راه‌ حل‌های گوناگون در این‌باره بررسی شده تا بهترین راه‌حل برای این مشکلات در نظر گرفته شود.

 

در زمان رکود طرح‌های توسعه‌ای ارزان‌تر است

 
محمدرضا بنی‌اسدی، مدیرعامل فولاد کاوه جنوب درباره اینکه درحال‌حاضر با توجه به رکودی که در بخش فولاد کشور حاکم است اکنون شرایط برای انجام چه طرح‌های مناسب است  می‌گوید: به نظر می‌رسد در دوران رکود طرح‌های توسعه‌ای را می‌توان با حداقل هزینه‌ها انجام داد اما این مسئله مستلزم این است که هزینه‌ها را کارخانه‌های فولادی متقبل شوند.

 

وی می‌افزاید: بهترین کار در زمان رکود توسعه است زیرا می‌توان با ارزان‌ترین قیمت‌ها و کمترین هزینه‌ها کارهای توسعه‌ای را به انجام رساند چراکه امکان چانه‌ زنی در این شرایط بالا رفته و می‌توان قیمت‌ها را پایین آورد.

 

مدیرعامل فولاد کاوه جنوب تصریح می‌کند: نقطه‌ ضعفی که در این مسئله وجود دارد این است که شرکت‌های فولادی باید حداقل بودجه‌های لازم را برای اجرایی کردن طرح‌های گوناگون در اختیار داشته باشند اما به نظر می‌رسد درحال‌حاضر بسیاری از شرکت‌های فولادی از بودجه لازم برخوردار نیستند. وی تصریح می‌کند: با توجه به کاهش نقدینگی که در بازار وجود دارد لازم است برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها، اصلاحات اقتصادی یا حتی سرمایه‌ گذاری خارجی را در دستور کار قرار داد.

 

وی تاکید می‌کند: البته باید به این نکته هم توجه کرد کسی که برای سرمایه‌گذاری وارد کشوری می‌شود تمایل دارد در بازارهای داخل آن کشور فعالیت کند و در شرایطی که رکود بر کشور حاکم است نمی‌توان چندان به سرمایه‌گذاری‌های خارجی هم امیدوار بود. بنی‌اسدی در ادامه می‌گوید: جایی که رکود حاکم است شاید سرمایه‌ گذاری خارجی هم معنا و مفهومی نداشته باشد در نتیجه لازم است از روش‌های که مناسب شرایط رکود کشور است استفاده کرد و راهکارهای تاثیرگذار را در نظر گرفت.


زمان اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیست

 
البته در این‌باره برخی ازکارشناسان بر این عقیده‌اند که درحال‌حاضر اصلا برای طرح‌های توسعه‌ای زمان مناسبی نیست در نتیجه باید طرح‌های سرمایه‌گذاری متوقف و هزینه‌های سربار کاهش یابد. به اعتقاد این کارشناسان باید اصلاح مدیریت مصرف انرژی وکاهش قیمت تمام شده محصولات در دستورکار قرارگیرد زیرا این موارد جزو بهترین راهکارهایی است که در زمان رکود می‌توان آنها را عملیاتی کرد.

 

بهادر احرامیان، عضو انجمن فولاد ایران در این‌باره می‌گوید: با توجه به اینکه درحال‌ حاضر صنعت فولاد در شرایط رکود و کاهش تقاضا به سر می‌برد زمان مناسبی برای اجرای طرح‌های جدید نیست زیرا تمام ظرفیت‌های زنجیره فولاد به جز برخی موارد تکمیل است و نیازی نیست که پروژه‌های جدیدی آغاز شود.

 

وی می‌افزاید: درحال‌حاضر با توجه به اینکه میزان تقاضا تا حد زیادی کاهش یافته، مازاد تولید در کشور وجود دارد به طوری‌که بسیاری از کارخانه‌های فولادی با انباشت محصول روبه‌رو هستند زیرا به خاطر کمبود نقدینگی، تقاضا برای محصولات بسیار اندک است و تولید کنندگان کالاهای خود را در انبارها دپو می‌کنند.

 

احرامیان تصریح می‌کند: درواقع در شرایطی که بسیاری از صنایع و به‌ ویژه فولاد در رکود و بحران به سر می‌برند نمی‌توان گفت که زمان مناسب برای اجرای طرحی است چراکه هیچ پروژه‌ای در چنین موقعیتی بازتاب مثبتی نخواهد داشت.  عضو انجمن فولاد ایران خاطرنشان می‌کند: درحال‌حاضر بهترین راهکار این است که تمامی تولیدکنندگان در تولید انواع محصولات فولادی هزینه‌های خود را تا حد امکان کاهش دهند و از راهکارهایی که موجب می‌شود هزینه‌های سربار افزایش یابد جلوگیری کنند تا اینکه رکود به پایان برسد.

 
وی درباره کاهش هزینه‌های تولیدی در صنعت فولاد بیان می‌کند: متعادل کردن نیروی‌انسانی، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، اصلاح ساختار شرکت‌ها و ایجاد راهکارها و راه‌حل‌های مناسب برای فروش و بازاریابی از جمله کارهای است که می‌توان برای کاهش هزینه‌های سربار در دستورکار قرار داد.

 

احرامیان تاکید می‌کند: رکودی که در بازار صنعت فولاد ایران و حتی جهان وجود دارد به احتمال زیاد تا چند سال آینده ادامه خواهد داشت به همین دلیل شرکت‌های فولادی باید بتوانند با استفاده از راهکارهای مناسب خود را سرپا نگه داشته و از بهترین راه‌حل‌ها استفاده کنند تا محصولات خود را به فروش رسانده و از انباشت محصول جلوگیری کنند.

 

وی می‌افزاید: در شرایطی که صنعت فولاد نمی‌تواند توفیقات چندانی به‌ دست آورد لازم است از ایجاد طرح‌های توسعه‌ای جلوگیری کرده و تمام نیروی تولید کنندگان صرف کاهش هزینه‌ها شود تا رکود به طور کامل از بین رفته و سپس طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی به طور جدی دنبال شوند. 

- بهناز صفری-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران