رد ادعای پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید

تولید امیدوار به پرداخت یارانه

تولید امیدوار به پرداخت یارانه

پرداخت یارانه تولید از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون به یکی از جدی‌ترین مطالبات تولیدکنندگان و صنعتگران تبدیل شده اما تاکنون این یارانه در اختیار تولیدکنندگان قرار نگرفته است. هر چند براساس قانون هدفمندی یارانه‌ ها باید ۳۰درصد از منابع حاصل از اجرای این قانون در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی قرار می‌ گرفت تا از یک سو تولیدات ایران قدرت رقابت‌پذیری خود را از دست نداده و از سوی دیگر بخشی از افزایش هزینه‌های تولید جبران شود اما با گذشت بیش از ۴ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون به بخش تولید و صنعت کشور یارانه‌ای پرداخت نشده و این امر منجربه قطع امید تولیدکنندگان از دریافت یارانه این بخش شده است.

گفتنی است؛‌ هر چند تولیدکنندگان نسبت به دریافت نکردن یارانه گلایه و انتقادات زیادی دارند اما به گزارش خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در ششم خرداد امسال اعلام کرد که دولت در ۲ماه گذشته ۳۰۰میلیارد تومان یارانه به بخش تولید پرداخت کرده است.


یارانه‌ای به تولید پرداخت نشده است


با وجود اعلام سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مبنی‌بر پرداخت یارانه ۳۰۰میلیارد تومانی به بخش تولید کشور، محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تاکنون یارانه‌ای به بخش تولید پرداخت نشده است.


وی افزود: آیین‌نامه‌ای برای پرداخت یارانه به بخش تولید تدوین کردیم و آن را در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور قرار دادیم تا پس از تصویب نسبت به پرداخت یارانه واحدهای تولیدی براساس اولویت‌بندی، اقدام شود.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: براساس قانون، باید بخشی از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در اختیار واحدهای تولیدی برای اصلاح ساختار، بازسازی و نوسازی تجهیزات، کمک به تامین سرمایه در گردش و پرداخت سود تسهیلات قرار بگیرد.


صالحی‌نیا تصریح کرد: برای پرداخت یارانه تولید ابتدا لازم است تا اعداد و ارقام منابع حاصل از اجرای این قانون نهایی شده و سپس نسبت به پرداخت یارانه تولید اقدام شود اما مهم‌ترین نکته این است که تاکنون یارانه‌ای به تولیدکنندگان پرداخت نشده است و ما امیدواریم تولیدکنندگان بتوانند یارانه خود را دریافت کنند.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت اسامی تمام واحدهای تولیدی را برای دریافت یارانه جمع‌آوری کرده و در اختیار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار داده تا براساس اولویت و ظرفیت واحدهای تولیدی نسبت به پرداخت یارانه به آنها اقدام شود.


وی با بیان اینکه بخشی از یارانه تولید مقرر شده تا در قالب سود تسهیلات پرداخت شود، یادآور شد: اگر آیین‌نامه پرداخت یارانه تولید تصویب شود به‌طور قطع واحدهای تولیدی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی خواهند شد.


معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امیدوارم تولیدکنندگان نیز یارانه‌ای دریافت کنند، اظهار کرد: به‌طور قطع دولت موظف به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه تولید براساس قانون است اما باید منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به نحوی توزیع شود که این یارانه صرف پرداخت یارانه نقدی مردم و هم صرف یارانه تولید شود و ما امیدواریم دولت سرانجام در امسال بتواند یارانه بخش تولید را پرداخت کند.


تا امروز یارانه‌ای دریافت نکرده‌ایم


همچنین احمد پورفلاح، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران نیز پیرامون گفته‌های سخنگوی دولت مبنی‌بر پرداخت یارانه ۳۰۰میلیارد تومانی به تولید اظهار کرد: به‌عنوان رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران که با تمام واحدهای کوچک و متوسط صنعتی کشور در ارتباط هستم تاکنون آماری از پرداخت یارانه به تولید دریافت نکرده‌ام.

وی افزود: شاید سخنگوی دولت، ارزان حساب‌کردن نرخ انرژی مصرفی برای واحدی‌های تولیدی و صنعتی را به حساب پرداخت یارانه برای تولید گذاشته است.


پورفلاح ادامه داد: درحال‌حاضر قیمت گازوییل بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان تعیین شده اما این سوخت با تخفیف ۵۰درصدی در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌گیرد، بنابراین شاید رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ما به‌ تفاوت نرخ سوخت را به حساب پرداخت یارانه به تولیدکنندگان گذاشته است.


مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در سال ۹۴ هیچ کمک بلاعوضی به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت نشده است و به‌طور قطع واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مشمول دریافت این یارانه نشده‌اند.


رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: دولت در سال ۹۲ نیز یارانه‌ای را در اختیار واحدهای صنعتی بزرگ و وابسته به دولت از جمله فولاد و سیمان قرار داد و آن را به حساب تمام بخش تولید گذاشت بنابراین احتمال می‌رود که ۳۰۰میلیارد تومان یارانه‌ای که سخنگوی دولت از آن صحبت به میان آورده نیز مشمول همین نوع از کمک‌ها، آن هم پرداخت یارانه به واحدهای صنعتی بزرگ شود.


دولت بــرای پرداخت یارانه، مستندات ارائه دهد


گفتنی است؛‌ روح‌الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر تولیدکنندگان از دریافت نکردن حتی یک ریال از یارانه تولید سخن می‌گویند، گفت: دولت باید مبنای دقیق و مستندات پرداخت یارانه تولید را اعلام کند.


وی درباره اظهارات سخنگوی دولت در زمینه پرداخت یارانه ۳۰۰میلیارد تومانی به تولید در سال ۹۴، اظهار کرد: هم‌اکنون بیشتر تولیدکنندگان از دریافت نکردن حتی یک ریال یارانه تولید سخن می‌گویند در حالی که دولت مدعی است بخشی از این یارانه را به تولیدکنندگان داده است.


 وی با بیان اینکه دولت باید مبنای دقیق و مستندات پرداخت یارانه تولید را به بخش‌های مختلف اعلام کند، افزود: امکان بررسی این موضوع در کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان وجود دارد اما نخست این امر باید مورد تصویب هیات‌رییسه قرار گیرد.

براساس این گزارش، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در ۶ خرداد از پرداخت یارانه ۳۰۰میلیارد تومانی به بخش تولید خبر داد که در اردیبهشت‌ماه، سهم وزارت آموزش و پرورش بابت شیر مدارس یک‌ هزار و ۶۰۰ میلیارد  ریال و سهم وزارت جهاد کشاورزی بابت افزایش قیمت کمباین ۳ میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومان بوده است.

همچنین در خردادماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت بابت کارخانه‌ های سیمان مازوت‌ سوز ۸۳ میلیارد و ۵۰۴ میلیون تومان بابت کارخانه قند دزفول نیز ۱۰۰ میلیارد ریال و همچنین بابت صادرات خدمات فنی و مهندسی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ۵۰۰میلیارد ریال یارانه پرداخت شده است.


براساس اعلام رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی؛ به‌ تازگی یک‌هزار میلیارد ریال به منظور کمک به حمل‌ونقل ریلی به وزارت راه و شهرسازی پرداخت شده است.


 بر اساس ماده ۸ قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، دولت مکلف است ۳۰ درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را برای پرداخت کمک‌ های بلاعوض، یا یارانه سود تسهیلات و یا وجوه اداره‌ شده برای اموری از قبیل بهینه‌ سازی مصرف انرژی، اصلاح ساختار فناوری واحدهای تولیدی، جبران بخشی از زیان شرکت‌ های ارائه‌دهنده خدمات آب و فاضلاب، برق، گاز طبیعی و فرآورده‌ های نفتی، گسترش و بهبود حمل‌ و نقل عمومی، حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و صنعتی، حمایت از تولید نان صنعتی، حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی و توسعه خدمات الکترونیکی هزینه کند.
با وجود گفته‌ های سخنگوی دولت مبنی بر پرداخت یارانه ۳۰۰میلیارد تومانی، شاهد اظهار بی‌اطلاعی مجلس شورای اسلامی، فعالان بخش خصوصی و حتی مسئولان دولتی از پرداخت این میزان از یارانه به تولیدکنندگان هستیم.

حال مهم‌ترین سوال این است که آیا این یارانه به تولیدکنندگان پرداخت شده است یا خیر و یا اینکه بار دیگر یارانه تولید به جای هدایت به سمت واحدهای تولیدی بخش خصوصی، نصیب واحدهای صنعتی بزرگ وابسته به دولت شده است؟

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت، معدن و تجارت فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران