رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد هشدار داد

رسوب کالاهای فولادی به دنبال تداوم رکود تقاضا

رسوب کالاهای فولادی به دنبال تداوم رکود تقاضا

این روزها بازار مقاطع ساختمانی رفتار دوگانه‌ای را در پیش گرفته است. در حالی که قیمت تیرآهن آرام آرام در حال افزایش است، اما بهای میلگرد و دیگر فولادهای ساختمانی روندی معکوس را طی کرده و در حال کاهش است. از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت میلگرد از متوسط 1550 تومان در هر کیلو به 1515 تومان کاهش یافته است، در همین حال بهای تیرآهن در شاخه‌های سبک (شاخه‌های 14، 16 و 18) از میانگین 311 هزار تومان به بیش از 325 هزار تومان رسیده و شاخه‌های سنگین (شاخه‌های 22، 24 و 27) رشدی در حدود 60 هزار تومان را در این بازه زمانی تجربه کرده است. این محصول از 758 هزار تومان به 818 هزار تومان افزایش قیمت یافته است.

نوسانات اخیر قیمت‌ها در بازار فولاد در حالی است که اغلب معامله‌گران و فعالان بازار معتقدند، قیمت مصنوعات آهنی به کف رسیده و دیگر جایی برای کاهش بیشتر قیمت‌ها نیست، کمااینکه به دلیل تداوم شرایط رکودی بازار مصرف رشد برخی از این محصولات نیز چندان توجیه پذیر به نظر نمی‌رسد.

از این رو گفته می‌شود معمول‌ترین مسیری که قیمت آهن‌آلات‌ در این شرایط باید در پیش بگیرد ثبات نسبی و عدم نوسان محسوس قیمت‌ها است.

البته معدود معامله‌گرانی نیز در بازار هستند که پیش‌بینی می‌کنند قیمت محصولات فولادی در روزهای آینده کاهش خواهد یافت؛ چرا که به علت مازاد عرضه (رکود حاکم) و از طرفی موانع بیشمار صادراتی، تولید‌کنندگان داخلی با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند. از این رو در آینده نزدیک شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد خواهیم بود.

در این خصوص رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد نیز گفت: قیمت انواع آهن و فولاد به کف بازار رسیده است.

محمد آزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه نبود خریدار باعث شده تا کارخانه‌ها پر از کالاهای دپو شده باشند، اظهار کرد: به‌عنوان مثال کارخانه ذوب آهن با حجم عظیمی از محصولات تولیدی در انبارهای خود روبه‌رو است که این امر نشان از رکود عمیق بازار داخلی دارد و در عین حال لزوم اتخاذ هرچه سریعتر سیاست‌های صادراتی را برای غلبه بر این مشکل از سوی کارخانه ذوب آهن و سایر واحدهای تولیدی گوشزد می‌کند.

محمد آزاد اظهار کرد: مازاد عرضه و کاهش معنادار تقاضا منجر به کاهش قیمت‌ها شده است، به نحوی که میلگردنوردکاران خصوصی با قیمت 1480 تومان و تیرآهن 1700 تومان در هر کیلو مورد معامله قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه کارخانه‌ها برای تهیه مواد اولیه و صرفه‌جویی اقتصادی اقدام به خرید آهن قراضه می‌کنند، افزود: هم‌اکنون قیمت قراضه آهن نیز همسو با سایر محصولات فولادی کاهش یافته و بین850 تا 900 تومان در هر کیلو خرید و فروش می‌شود، این در حالی است که پیش از این قیمت این کالا بین 1110 تا 1150 تومان بود.

در کنار تحولات بازار آزاد، روز گذشته معامله محصولات فولادی در بورس کالای ایران با ثبات قیمت سبد میلگرد فولاد خراسان و افزایش نرخ سبد میلگرد و تیرآهن ارائه شده از سوی ذوب‌آهن اصفهان به پایان رسید.

شنبه مجتمع فولاد خراسان نقدی سبد میلگرد گریدA3 در سایزهای 14 تا 28 را با قیمت هر کیلو 1370 تومان به تابلو آورد که در حجم 110 تن مورد مبادله قرار گرفت. ذوب آهن نیز سبد میلگرد و تیرآهن را در قالب سلف در حجم 46 هزار تن ارائه کرد که ثبت تقاضای 92 هزار تنی (دو برابر حجم عرضه شده) موجب افزایش نرخ این محصول از 1500 تومان به حدود 1557 تومان در هر کیلو شد. شرایط خرید این محصول نیز به‌صورت 20 درصد نقدی و 80 درصد ارائه اعتبارات اسنادی بود که قیمت ارزنده آن در زمان عرضه موجب تقاضای چشمگیر برای این محصول شد.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد، آهن آلات و فولادسازی فوق را از روزنامه دنیای اقتصاد بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران