مدیرعامل شرکت صنعتی ومعدنی چادرملو گفت

یک هزار و 924 میلیارد تومان سهم بهره مالکانه چادرملو در بحرانی ترین شرایط سنگ آهن !

یک هزار و 924 میلیارد تومان سهم بهره مالکانه چادرملو در بحرانی ترین شرایط سنگ آهن !

وی گفت، به این شرکت تکلبف شده است برای سالهای 92،93 و 94 مبلغ یک هزار و 924 میلیارد تومان حق انتفاع یا بهره مالکانه به دولت پرداخت کند که قسمتی از آن پرداخت شده وباقیمانده آن نیز باید درسال جاری وسال آینده به حساب خزانه واریز شود.

 

به گزارش استیل پدیا، به نقل از روابط عمومی چادرملو، محمود نوریان با انتقاد از قانون بهره مالکانه که شامل معادن چادرملو و گل گهر می شود افزود: در حالیکه سهام این دو شرکت  در بورس اوراق بهادار به مردم واگذار گردید اما در سال 85 دولت در یک حرکت غیر قانونی اقدام به انتقال مالکیت این معادن بنام خود کرد و خسارت سنگینی به شرکت و میلیون ها سهامدار وارد نمود که این ضرر و زیان همچنان در بورس دامنگیر سهامداران است .

 

وی با یاد آور اینکه این موضوع بارها پیگیری شده و علاوه بر مجلس به مراجع حقوقی نیز شکایت شده است ولی هنوز پاسخ قانع کننده ای به میران شرکت وسهامداران داده نشده است .

 

نوریان افزود: چادرملو و گل گهر موظفند همانند سایر معادن تنها حقوق دولتی  که طبق قانون حداکثر تا 10 درصد میزان بهره برداری است پرداخت کنند . این درحالی است که ما اکنون بیش از 50 درصد سود خود را بابت بهره مالکانه به دولت پرداخت می کنیم و خروج این مقدار سرمایه از چادرملو علاوه بر تضیع حقوق صاحبان سهام موجب عقب ماندن طرح های توسعه این شرکت شده است .

 

وی درباره دلیل اختلاف مبلغ اعلامی بدهی این شرکت گفت: این بدهی مربوط به مابه التفاوت بهره مالکانه سال 92 و ناشی از ابهامات فراوان در متن قانون مورد نظر است که مقداری از آن را پرداخت کردیم و باقیمانده آن را نیز قرار است در طول سال 1395 پرداخت کنیم که رقم بدهی ما پس از رفع مغایرت و نهایی شدن در سال 1395 پرداخت خواهد شد و چک های آن در یک جلسه توافقی با ایمیدرو داده شده است.

 

نوریان تصریح کرد: حتی اگر حق انتفاع را بپذیریم باید مبلغ آنرا بر اساس فروش سنگ آهن و یا کنسانتره پرداخت کنیم اما دولت از محصولات فروخته نشده هم که وارد چرخه تولید فولاد در داخل کشورشده حق انتفاع می خواهد. آن وقت انتظار دارند چرخه تولید تکمیل و از خام فروشی جلوگیری شود.

 

مدیر عامل چادرملو یادآور شد: در کنار این همه معضلات، ما هم اکنون 1200 میلیارد تومان از فولادی ها طلبکاریم و با وجود وضعیت رکود بازار تولید ، تحویل مواد اولیه به فولاد سازان را تاکنون متوقف نکردیم  ضمن آنکه ما که بخش خصوصی هستیم و سهامدار داریم و باید از حقوق آنان دفاع کنیم.

 

نوریان همچنین افزود : با وجود تمامی فشارهای مالی بر این شرکت، سعی کرده ایم در آمدهای شرکت را در مناطق کم برخورداراستان یزد سرمایه گذاری کنیم تا علاوه بر تکمیل زنجیره تولید و پیش گیری از خام فروشی  و از طریق ایجاد ارزش افزوده درمحصولات ،سهامداران را به آینده امیدوار و در برابر بحران اقتصادی فعلی نیز مقاومت کنیم . و تا کنون بالغ بر 2 هزارو 800 میلیارد تومان در این منطقه سرمایه گذاری کردیم.

 

نوریان اضافه کرد: در حال حاضر چهار هزار نفر بصورت مستقیم و سه برابر این تعداد به صورت غیرمستقیم ، درمجتع معدنی چادرملو ، گندله سازی اردکان ، و دو مجموعه آهن اسفنجی به اضافه یک نیروگاه برق و مجتمع فولاد ابرکوه  اشتغال دارند که گویای رشد چشمگیر این مجموعه در سال های اخیر است.

 

توریان در پایان تصریح کرد: چنانچه بدنبال تحقق اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه گذاری زیر بنایی در داخل کشور هستیم باید زمینه های آنرا با قوانین حمایتی از بخش خصوصی فراهم کنیم و موانع بازدارنده را از میان برداریم .


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران