راه نجات فولادسازان کوچک

مشکلات بخش خصوصی در تولید فولاد

مشکلات بخش خصوصی در تولید فولاد

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران نسبت به تضعیف فولادسازان بخش خصوصی هشدار داد و گفت که وضعیت تولید در واحدهای فولاد بخش خصوصی بسیار نامناسب شده است.

 

به گزارش استیل پدیا، رضا شهرستانی افزود: رکود در بازار فولاد و واردات فولاد چینی با استفاده از ابزار دامپینگ سبب شده تا تولید در واحدهای فولادی بخش خصوصی وضعیت نامناسبی داشته باشد و باعث به وجود آمدن مشکل نقدینگی شود.

 

او بیان کرد: در این میان واحدهای بزرگ فولادی واحد‌های کوچک نقش تعیین کننده‌ای در قیمت‌گذاری‌ها و هدایت بازار ندارند و نمی‌‌توانند با بزرگان این صنعت در داخل کشور رقابت کنند.

 

شهرستانی ادامه داد: اگر از بخواهیم اساسی این مشکل را حل کنیم بهتر است کل بخش دولتی را به بخش خصوصی از طریق بورس واگذار کنیم نه اینکه به شرکت‌های زیرمجموعه دولت نظیر بیمه، یا صندوق‌های مختلف متعلق باشند و در نهایت خود دولت تصمیم گیری کند که مدیرعامل و هیات مدیره چه کسانی باشند.

 

شهرستانی افزود: در حال حاضر چنین اتفاقی در کارخانه‌های فولادی‌ بزرگ مثل فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و یا در خودروسازی‌ها مثل سایپا و ایران خودرو قابل مشاهده است که در واقع دولت مدیرعامل و هیات مدیره را انتخاب می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است صنعت فولاد پا بگیرد دولت مجبور است سهام‌ها را به بخش خصوصی بسپارد که به نظر ما هم اکنون بهترین زمان است که چنین اقدامی صورت گیرد.

 

وی در مورد پیشنهاد چینی‌ها برای سرمایه‌ گذاری در ایران گفت: اگر حضور چینی‌ها منجر به سرمایه‌گذاری شود و اشتغالزایی را در پی داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم اما اگر قرار است سوله‌های آنها به محلی برای واردات فولاد چینی شود با چنین روشی مخالف هستیم.

 

شهرستانی در مورد صنعت خودروسازی و رابطه آن با صنعت فولاد افزود: حدود 30 درصد فولاد تولید شده در ایران به صورت ورق در بخش خودروسازی مصرف می‌شود. همچنین بیش از هشت میلیون تن میلگرد در ساختمان سازی، صنایع و زیرساخت‌های اساسی به مصرف می‌رسد.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران