کدام ادغام اشتباه بود؟

تأثیرادغام وزارتخانه ها بر جذب سرمایه های خارجی

تأثیرادغام وزارتخانه ها بر جذب سرمایه های خارجی

کیوان جعفری طهرانی می گوید: از ابتدا ادغام بخش بازرگانی با وزارت صنعت و معدن اشتباه بود. در دنیا نمونه های موفقی از جمله در ژاپن برای ادغام وزارت بازرگانی با اقتصاد وجود دارد و بررسی این تجربه می تواند در صورت نهایی شدن ادغام کارگشا باشد.

 

به گزارش استیل پدیا، پیشنهادهای متنوعی از ادغام ها و انحلال های دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها که در قالب پیش نویس برنامه ششم مطرح شده، می تواند به صورت مصداقی مورد بررسی قرارگیرد ولی مسلما در آستانه ورود به دوران پس از تحریم و زمینه سازی برای جذب سرمایه های خارجی، اغلب این تغییر ساختارها می تواند به بلاتکلیفی سرمایه گذاران خارجی منجر شود.

 

کیوان جعفری طهرانی مشاور بین الملل خانه اقتصاد درباره موارد پیشنهاد شده در قالب پیش نویس برنامه ششم، گفت:« در متن پیشنهادی لایحه برنامه ششم، موارد قابل تاملی وجود دارد که خواسته یا ناخواسته با سیاست های دولت برای جذب سرمایه گذار خارجی مغایرت دارد. از جمله انحلال وزارت نیرو و ادغام با وزارت نفت و تشکیل وزارت انرژی.

 

این جریان می تواند اقدام مثبتی باشد و نمونه های موفقی نیز در دنیا از جمله روسیه برای آن وجود دارد ولی در مقطع فعلی و شرایط خاصی که اقتصاد ایران در آن قراردارد، این جابجایی های شدید باعث قدری تامل و تاخیر سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در حوزه های مرتبط با وزارتخانه جدید و بویژه نفت و گاز خواهد شد چرا که تا ثبات قطعی در بدنه یک وزارتخانه ایجاد نشود، طرف های خارجی مردد خواهند بود که چه شخصی و برای چه دوره زمانی تعهد لازم برای عدم تغییر قوانین و مقررات را خواهد داد.

 

وی ادامه داد: ما دقیقاً مشابه این ادغام را در وزارتخانه های بازرگانی، صنعت و معدن و همچنین وزارتخانه های راه و شهرسازی و مسکن تجربه کردیه ایم. اگر به عقب تر برگردیم همین ادغام را در وزارتخانه های صنایع سنگین، سبک و معادن و فلزات داشته ایم. در این کوچک سازی ها، سوابق و نیروهای زبده جابجا می شوند و اطلاعات و نیروی انسانی متخصص به هدر می رود. چه بسا اطلاعات ذی قیمتی که در فایل ها و نسخه های الکترونیکی و هم به صورت نسخه حقیقی (hard copy) وجود دارند و معدوم می گردد. به همین خاطر این اقدام به صورت هیجانی و دقیقاً در زمان حساس پسا تحریم مناسب نیست و باید با مطالعه و تاخیر صورت پذیرد.

 

مدیر امور بین الملل انجمن تولید کنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در رابطه با انتقال تمامی ماموریت ها و وظایف مرتبط با بخش بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی به وزارت اقتصاد گفت: از ابتدا ادغام بخش بازرگانی با وزارت صنعت و معدن اشتباه بود. در دنیا نمونه های موفقی از جمله در ژاپن برای ادغام وزارت بازرگانی با اقتصاد وجود دارد و بررسی این تجربه می تواند در صورت نهایی شدن ادغام کارگشا باشد. بدیهی است وزیری که چنین مسئولیت سنگینی را قبول می کند به هر دو بعد تجارت و اقتصاد اشراف کامل داشته باشد تا بتواند تجارت را از واردات صرف به خصوص بعد از رفع تحریم ها به سوی صادرات غیر نفتی سوق دهد.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: انحلال سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و انتقال وظایف حسابرسی آن به سازمان حسابرسی و سایر وظایف آن به اتحادیه ها و صنوف مرتبط اقدام مثبتی است و باعث ارزش و بها بیشتر به اتحادیه ها و اصناف می گردد و مشارکت بخش خصوصی فعال تر و هوشمندانه تر صورت خواهد پذیرفت.

 

جعفری طهرانی ادامه داد: تشکیل سازمان توسعه روابط اقتصادی خارجی از محل ادغام سازمان توسعه تجارت و سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های اقتصادی و فنی ایران اقدام بسیار خوب و مثبتی است. دقیقاً به بیشترین چیزی که در دوران پساتحریم نیاز داریم، توسعه روابط اقتصادی خارجی است. از طریق این سازمان می توانیم به اهداف عالی جذب سرمایه گذاری خارجی بویژه در شرایطی که قیمت نفت در کمترین میزان خود قرار دارد، نائل آییم. برای اثر بخشی بیشتر، این سازمان بهتر است در ارتباطی تنگاتنگ با رایزن های بازرگانی سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد تا نقش و اثر سفارتخانه ها در توسعه روابط اقتصادی پر رنگ تر شود.

 

مشاور امور بین الملل خانه اقتصاد درباره واگذاری شرکت نمایشگاه های بین المللی به بخش خصوصی نیز گفت: این واگذاری می تواند یکی دیگر از اقدامات مثبت و مثمر ثمر  باشد چرا که باعث ایجاد رقابت و عرضه بهتر خواهد شد. در این بین نباید نقش نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی و بویژه نمایشگاه های  اختصاصی جمهوری اسلامی ایران چون گذشته نه چندان دور را فراموش کرد.

 

با وجود بازاریابی الکترونیکی که عرضه و تقاضا را به سرعت و سهولت انجام می دهد، همچنان نقش نمایشگاه های بین المللی در توسعه تجارت کشورها پوشیده نیست و کشورها از آنها برای جذب توریسم نمایشگاهی استفاده می کنند . دقیقاً مشابه نمایشگاه اکسپو که هر 5 سال یک بار در شهرهای مختلف کشورهای جهان برگزار می شود.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار صنعت بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران