نخستین قرارداد دوجانبه فروش مستقیم برق ایران منعقد شد

نخستین قرارداد دوجانبه فروش مستقیم برق ایران منعقد شد

نخستین قرارداد دوجانبه فروش مستقیم برق میان دو بخش خصوصی نیروگاه شهید منتظری و شرکت فولاد مبارکه اصفهان تا سقف 200 مگاوات در محل شرکت توانیر به امضا رسید.

 

به گزارش استیل پدیا، این قرارداد در مراسمی با حضور آرش کردی مدیرعامل توانیر، رضا ریاحی سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران بین شرکت پرشیان فولاد (مالک نیروگاه شهید منتظری) و فولاد مبارکه اصفهان منعقد شد. این قرارداد یکساله است و برای سال‌های آینده نیز قابلیت تمدید خواهد داشت. بر پایه مصوبه شورای اقتصاد، وزارت نیرو هزینه ترانزیت برق را اخذ می‌کند و در این قرارداد شرکت توانیر نقش ترانزیت‌ کننده را برعهده خواهد داشت.

 

بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در مراسم امضای این قرارداد گفت: فولاد مبارکه با مصرف سالانه بیش از 1400 مگاوات برق بزرگ‌ترین مصرف‌ کننده برق در کشور است و ما برای تامین مطمئن برق مورد نیاز خود با نیروگاه شهید منتظری برای خرید 200 مگاوات در سال توافق کردیم. وی از این قرارداد به‌ عنوان گامی برای شکستن انحصار عرضه برق یاد کرد و افزود: تشویق سرمایه‌گذاران به تولید برق، تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز فعالان این بخش همچنین رقابتی شدن قیمت برق از مزیت‌های ورود بخش خصوصی در این عرصه است.

 

مدیر عامل فولاد مبارکه تصریح کرد: براساس اصل 44 قانون اساسی در راستای خصوصی‌سازی بخش دولتی هم اکنون ورود سرمایه‌گذاران برای تولید برق یک تعامل برد – برد محسوب می‌شود که هم ما می‌توانیم در این بازار رقابتی برق مورد نیاز خود را تامین کنیم و هم یک مشوقی می‌شود برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که در صورت احداث نیروگاه خریدار تضمینی برای خرید برق آنها موجود است.

 

وی درپاسخ به اینکه هم اکنون برق صنعتی نسبت به برق بخش تجاری و خانگی از نرخ پایین‌ تری برخوردار است، آیا مشوق‌هایی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا در زمینه صنعت برق بتواند فعالیت بیشتری داشته باشد، خاطرنشان کرد: در مجموع با ایجاد صنایع بزرگ به‌عنوان مصرف‌ کننده بزرگ برق سرمایه‌گذاری دراین زمینه ازتوجیه اقتصادی بیشتری برخوردار خواهد شد.

 

سبحانی افزود: براساس سیاست دولت مبنی بر آزاد شدن صنعت برق کشور برای اینکه خریدار و مصرف‌کننده بتواند برق مورد‌ نیاز خود را از طریق بخش خصوصی تامین کند، فولاد مبارکه دراین زمینه به‌ عنوان بزرگ‌ ترین‌ مصرف‌ کننده برق کشورپیشقدم شد تا به مرورزمان سهم خرید برق از بخش دولتی را به حداقل برسانیم.

 

فلاحتیان، مدیرعامل پرشین فولاد نیز در این مراسم گفت: این قرارداد اولین قرارداد فروش مستقیم بازار برق ایران به‌صورت رسمی است. وی افزود: با این قرارداد، امکان فروش مستقیم برق نیروگاه شهید منتظری اصفهان به فولاد مبارکه اصفهان تا 200 مگاوات برای یک‌سال آینده امکان پذیر شده است و پس از این مدت نیز امکان تمدید قرارداد وجود دارد.

 

مدیرعامل پرشین فولاد تصریح کرد: با پیگیری‌های وزارت نیرو بسترهای مناسب برای عقد قراردادهای دو جانبه بین/ نیروگاه‌های تولید‌کننده برق و مشترکان صنعتی فراهم شده است و از این پس نیروگاه‌های تولید‌ کننده برق می‌توانند به‌ طورمستقیم برق مشترکان صنعتی را تامین کنند. وی با اشاره به اهمیت فراهم ساختن زیرساخت‌های فروش برق توسط نیروگاه‌های خصوصی اظهار کرد: در این راستا شرکت پرشین فولاد مذاکراتی را با مسوولان شرکت فولاد مبارکه انجام داد که پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی منجر به عقد اولین قرارداد دو جانبه شد.

 

فلاحتیان ابراز امیدواری کرد که این قرارداد زمینه رشد و توسعه صنعت برق را فراهم کند و موجب ایجاد تعامل سازنده بین تولید‌ کننده و مصرف‌ کننده همچنین بهبود فضای کسب و کار شود. پرشین فولاد به‌ عنوان شرکتی فعال در حوزه تولید برق ایران مالک نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان و نیروگاه سیکل ترکیبی زواره است که به‌ صورت خصوصی در تولید برق فعالیت دارد.

 

رضا ریاحی، سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران نیز دراین مراسم گفت: برنامه پنجم توسعه، وزارت نیرو را مکلف کرده است که بستر لازم را برای انعقاد قرارداد دوجانبه به‌طور مستقیم میان مصرف‌ کننده و تولید کننده برق فراهم کند. وی افزود: پس از مطالعه‌ها و بررسی‌های صورت گرفته، زمینه‌های لازم فراهم و سرانجام دستورالعمل مربوط به این فرآیند از سوی وزیر نیرو ابلاغ شد. به گفته سرپرست شرکت مدیریت شبکه برق ایران، نخستین قرارداد دوجانبه فروش مستقیم میان نیروگاه شهید منتظری و فولاد مبارکه تا سقف 200 مگاوات، یکساله خواهد بود و برای سال‌های آتی نیز قابلیت تمدید دارد.

 

وی تاکید کرد: امضای این قرارداد زمینه انعقاد قراردادهای مشابه از سوی تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان را فراهم می‌کند. وی گفت: برق مورد قرارداد میان تولید کننده و مصرف‌ کننده از طریق شبکه سراسری منتقل می‌شود. از این رو، وزارت نیرو بر پایه مصوبه شورای اقتصاد هزینه ترانزیت را می‌گیرد.

 

مدیر عامل توانیرنیز در مراسم امضای قرارداد دوجانبه فروش مستقیم برق میان دو بخش خصوصی نیروگاه شهید منتظری و شرکت فولاد مبارکه اصفهان با تاکید بر اینکه تا انتهای برنامه ششم 30 درصد برق بخش خصوصی از طریق عمده‌ فروشی و 70درصد از طریق بورس به مصرف‌ کنندگان عرضه خواهد شد، گفت: حرکت ما به سمتی است که خرده فروشی برق نیز در این صنعت، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار باشد.

 

وی با بیان اینکه موضوع تجدید ساختار برق کشور از موضوعات ویژه و حساس است که در 10 سال گذشته همواره مورد توجه کارگزاران صنعت برق و سیاست‌ گذاران کلان در دولت‌ها و مجلس بوده است، گفت: موضوعاتی مانند اصل 44، قوانین و برنامه‌های 5 ساله الزاماتی را ایجاد کردند که مبتنی بر یکسری مطالعات کارشناسی دقیقی بوده که نمونه آن در دنیا ایجاد شده و به موفقیت نیز رسیده است. کردی ادامه داد: در راستای موضوعات مربوط به تجدید ساختار برق کشور باید به سویی گام بر می‌داشتیم که انحصار بخش تولید و توزیع را به‌ تدریج از دست دولت خارج کنیم تا دولت صرفا به‌عنوان یک ناظر و سیاست‌ گذار باقی بماند.

 

وی با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی قطعا می‌توانند خواسته‌ها و نیازها و قدرت در توانمندی عرضه را ایجاد کنند، تصریح کرد: این اقدام باعث شفاف‌ سازی قیمت‌ها و عرضه مناسب‌تر خدمات می‌شود، به‌ گونه‌ای که امروزه در جهان شاهد خرید برق خانگی از خرده فروشان برق هستیم، به‌ طوری‌ که حتی می‌توان هر ماه برق مورد نیاز خود را از یک خرده فروش خریداری کرد.

 

مدیرعامل توانیر در ادامه افزود: این‌کار باعث خواهد شد تا خرده‌ فروشان برق در یک رقابت سالم، خدمات خود را با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌ ترعرضه کنند. وی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته موضوع خصوصی‌سازی و استفاده از این بخش در تولید صنعت برق به نحو مطلوبی صورت گرفته است، افزود: هم اینک بیش از 50 درصد نیاز برقی کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود.

 
کردی با بیان اینکه این تولیدات به‌ صورت قراردادهای خرید تضمینی، از طریق بازار برق و عرضه در بورس نهایی خواهند شد، ادامه داد: تاکنون در بخش عرضه و مصرف، حضور بخش خصوصی کمرنگ بوده و حرکت در این مسیر باید گام به گام و هوشمندانه باشد، زیرا صنعت برق صنعت ویژه‌ای است که نمی‌توان خلل یا وقفه‌ای یا مشکلی را بابت موضوعاتی که در قرار‌دادها وجود دارد در عرضه برق به مصرف‌ کنندگان شاهد باشیم.

 

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه زمان آن رسیده تا دولت در زمینه صنعت برق نقش سیاست‌گذار و ناظر را ایفا کند، گفت: به همین خاطر از قراردادهای دو جانبه شروع کردیم و دو طیف خریدار و مصرف‌ کننده مشخص شدند و از آنجا که تولید و مصرف در مکان‌های متمرکزی صورت خواهد پذیرفت و انتقال و تداوم آن را باید دولت تضمین کند تا مصرف‌کننده با اطمینان کامل به انعقاد قرارداد بپردازد، ترانزیت و انتقال برق را شرکت توانیر عهده‌دار خواهد بود.

- زهرا مسافر-


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران