چشم‌ بادامی‌ها به‌دنبال سرمایه‌گذاری در هاب فولادی آینده کشور هستند

گوشه چشم ژاپنی‌ ها به چابهار

گوشه چشم ژاپنی‌ ها به چابهار

مدت‌هاست که موضوع تبدیل شدن منطقه آزاد چابهار به هاب فولادی کشور مطرح است. در واقع افزایش بحران کم‌آبی در کشور باعث شده صنعت فولاد خود را به آب‌های آزاد نزدیک کند. سواحل مکران نیز می‌تواند یکی از مناطق مناسب برای توسعه صنایعی همچون فولاد، پتروشیمی، خودروسازی و... در نزدیکی آب‌های آزاد باشد.

باید به این نکته توجه کرد که چابهار در نقطه‌ای استراتژیک و در نزدیکی بازارهای هدف قرار گرفته است و از سویی دیگر به منابع عظیم آب دریای عمان دسترسی دارد که می‌توان این موضوع را یکی از کلیدی‌ترین شاخص‌های اقتصادی صنایع کلان تولیدی کشور دانست.

در نتیجه همکاری شرکت‌های ژاپنی در صنایع این منطقه به‌ویژه استفاده از فناوری‌های جدید و پیشنهاد آنها برای کاهش ۵۰درصدی مصرف آب در صنایع فولاد حاکی از آن است که این همکاری، فعالیتی برد - برد برای بخش خصوصی هر دو کشور خواهد بود.

اما این سوال مطرح است که آیا همکاری با ژاپنی‌ها یا کره‌ای‌ها در صنعت فولاد موفق‌تر از همکاری با چینی‌ها خواهد بود؟ البته باید این موضوع را در نظر داشت که فعالیت کشور کره با در اختیار داشتن فناوری‌های روز دنیا می‌تواند تاثیر موثری در توسعه صنعت فولاد در منطقه آزاد چابهار داشته باشد.

گوشه چشم ژاپنی‌ها به سرمایه‌گذاری در چابهار

علی همت، مدیرعامل شرکت بین‌المللی ایریتک درباره حضور شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای در منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: حضور فعلی شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای برای بررسی موضوع‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه است و قرار است ما نیز با آنها ملاقاتی داشته باشیم که متاسفانه در سفر اخیر آنها به ایران انجام نشد. در واقع اصلی‌ترین موضوع آنها برای حضور در منطقه آزاد چابهار بحث سرمایه‌گذاری است.

 

وی با اشاره به قرارداد شرکت ایریتک با شرکت میدرکس کره افزود: شرکت میدرکس امریکا به کره واگذار شد که در نتیجه آن ما قرارداد تولید آهن اسفنجی با لیسانس این شرکت را اخذ کردیم اما با ایجاد تحریم‌ها علیه ایران، آنها رفتند در نتیجه ایریتک به‌دنبال بومی‌سازی تجهیزات رفت تا بتواند زنجیره فولاد را از ابتدا تا انتها به‌عنوان یک شرکت دولتی و خصوصی در اختیار بگیرد که خوشبختانه در این زمینه عملکرد موفقی داشتیم.

همت ادامه داد: در صورتی که دولت حمایت‌های لازم را داشته باشد، می‌توان از ورود فناوری‌های نامعتبر به صنعت فولاد کشور جلوگیری کرد و هزینه‌های تولید را کاهش داد.

وی درباره حضور شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی در منطقه آزاد چابهار افزود: خوشبختانه در این مدت کوتاه شرکت‌های ژاپنی، کره‌ای و اروپایی برای سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کرده‌اند که بدون شک با رفع تحریم‌ها، این همکاری‌ها بسیار موثر خواهد بود.

اما تبدیل منطقه آزاد چابهار به هاب فولادی کشور نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم خواهد بود. همت درباره این موضوع تصریح کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر منطقه مکران و حمایت‌های رییس‌جمهوری جای امیدواری برای تامین زیرساخت‌های منطقه وجود دارد. خوشبختانه ایمیدرو نیز به دنبال ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه است.

 

کار با ژاپن موفق‌ خواهد بود

علیرضا بنکدار، مدیریت صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درباره تاثیر همکاری با ژاپن در صنعت فولاد منطقه آزاد چابهار گفت: در ابتدا باید قطعیت ورود آنها مشخص شود.

اگر دقت و کارشناسی بالایی داشته باشیم، می‌توانیم با آنهایی که در چارچوب همکاری‌های دوجانبه قرار دارند، همکاری کنیم.در واقع برای همکاری باید با فرهنگ کاری موجود در هر کشور آشنا باشیم. کار باکیفیت و با قیمت مناسب می‌تواند با هر سازنده‌ای که استانداردهای اولیه لازم را دارد، انجام شود.

وی درباره ژاپن افزود: در یک دوره کسی حاضر نبود از ژاپن جنسی خریداری کند اما این کشور تلاش کرد و به جایی رسید که امروز اگر کسی بخواهد کالای باکیفیت بخرد، یکی از انتخاب‌ها ممکن است ژاپن باشد.

بنکدار درباره زیرساخت‌های لازم برای تبدیل شدن منطقه آزاد چابهار به هاب فولادی کشور تصریح کرد: چابهار منطقه بسیار خوبی است و می‌توان این منطقه را به صنایع پتروشیمی، آلومینیوم و به‌ویژه فولاد اختصاص داد. نزدیکی به آب‌های آزاد یکی از مزیت‌های خوب این منطقه است.

از سویی دیگر منابع تولیدکننده گندله و سنگ‌آهن نیز به چابهار نزدیک است. این منطقه امروز از نظر زیرساخت درحال آماده‌سازی است. خط‌آهن چابهار که در جنوب زمین به موازات جاده

چابهار – زاهدان درحال احداث است، هم‌اکنون زیرسازی آن انجام شده و مسیر خط مورد نظر مسیر زاهدان – ایرانشهر - چابهار است. مسئولان کشور ازجمله وزیر صنعت، معدن و تجارت بر تامین زیرساخت‌های این منطقه تاکید دارند در نتیجه می‌توان شاهد احداث پروژه‌های خوبی با سرعت معقول در این منطقه بود به‌طوری‌که در مدتی کوتاه اقدامات بسیار خوبی در این منطقه انجام شده است.

به گفته مدیریت صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، پیش‌بینی می‌شود تولید در منطقه آزاد چابهار که نسبت به سایر مکان‌ها که از کمبود زیرساخت‌های لازم رنج می‌برند، ارزان‌تر باشد در نتیجه رقابت را در جهت صادرات تسهیل می‌کند. این منطقه نسبت به دیگر مناطق از مزیت‌های بسیار خوبی برخوردار است.

استیل پدیا خبر و گزارش صنعت فولاد و تجارت بین الملل فوق را از روزنامه گسترش صمت بازتاب نموده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران