نگاهی کوتاه به تاثیر قیمت سنگ آهن بر استرالیا و برزیل

نگاهی کوتاه به تاثیر قیمت سنگ آهن بر استرالیا و برزیل

افت قیمت سنگ آهن، در سراسر جهان تاثیراتی به همراه داشته است. استرالیا، بزرگترین صادرکننده سنگ آهن، بعد از کاهش 2.2 درصدی در رشد ناخالص ملی، دسته اول ترین تاثیر خود را از افت قیمت سنگ آهن گرفت.

 

به گزارش استیل پدیا، برزیل، دومین صادرکننده برتر سنگ آهن نیز، کاهش 0.7 درصدی را در رشد ناخالص ملی خود تجربه می کند. اما تاثیر واقعی سنگ آهن بر رشد ناخالص ملی این کشورها، کمتر از این حد است؛ چراکه افت ارزش واحد پول استرالیا و برزیل باعث می شود قیمت سنگ آهن صادراتی آنها، ارزان تر شده و این موضوع تا حدی سبب حمایت از تولید داخلی آنها می شود.

 
در مورد استرالیا، سیاست های مالی آسان تر نیز کمک کرده اند تا تاثیر مخرب افت قیمت سنگ آهن، کمتر شود. برزیل اینقدر خوش شانس نبوده است؛ بانک مرکزی برزیل در حال سخت تر کردن سیاست های پولی این کشور است و دولت در حال افزایش مالیات و کاهش هزینه است که در کوتاه مدت سبب تشدید تاثیر افت قیمت مواد خام، همچون سنگ آهن، بر اقتصاد کشور می شود.

 
به این ترتیب، هم استرالیا (دلار استرالیا) و هم برزیل (رئال برزیل) از کاهش قیمت سنگ آهن تاثیراتی را دریافت کرده است.


به دلیل مصرف خیلی زیاد سنگ آهن در چین، افت سرعت رشد اقتصادی در این کشور، اثر نامطلوبی بر قیمت سنگ آهن داشت. در کوتاه مدت میتوان گفت قیمت سنگ آهن، شاخص مهمی است برای سنجش سلامت اقتصاد در چین. به علاوه، قیمت سنگ آهن می تواند تاثیراتی بر واحدهای پولی برزیل و استرالیا و در نتیجه بر سیاست های مالی این دو کشور بر جای بگذارد.

 
این حقیقت که قیمت سنگ آهن، نسبت به آوریل 2015، افت دوباره ای را تجربه نکرده است، نشان می دهد که این ماده معدنی، تمام تاثیری را که ممکن بود از اقتصاد چین دریافت کند، تاکنون گرفته است و پس از این ممکن است شاهد تاثیر بیشتری بر قیمت این ماده پیش نیاز صنعت فولاد نباشیم.

 
اکنون شاید بتوان سنگ آهن را به عنوان عاملی برای پیش بینی شرایط سایر مواد خام، همچون مواد معدنی، دانست.


استیل پدیا | مرجع خبر و تحلیل صنعت فولاد ایران و جهان

بازگشت به شاخه اخبار معادن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران